2025. 02. 19. szerda
Zsuzsanna
: 401 Ft   : 385 Ft Benzin: 649 Ft/l   Dízel: 660.2 Ft/l   Írjon nekünk

204 millió forint pályázati forrásból, 87,6 milliós önerőből 17, a legrosszabb állapotban lévő helyszín vízhálózatának cseréje valósulhat meg – Régen várt lehetőség

204 millió forint pályázati forrásból, 87,6 milliós önerőből 17, a legrosszabb állapotban lévő helyszín vízhálózatának cseréje valósulhat meg – Régen várt lehetőség
Zsiga Ferenc  |  2021. 12. 01., 09:00

Hosszú évek óta mind a Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató, mind az egészséges ivóvíz ellátásért kötelező alapfeladatként felelős városi önkormányzat, egyben a hálózat tulajdonosa, és persze a lakosság szenved attól, hogy a még régi technológiával és régi anyagokkal kiépített, 40, vagy annál is több éves ivóvízhálózat rendre meghibásodik. Csőtörés csőtörést ér, különösen a lentebb részletezett, a szolgáltató által kritikus állapotban lévőnek nyilvánított utcákban és városrészeken. Sokszor leírtuk, tudósítottunk róla, hogy az ellátás biztonsága csak a rendszer modernizálásával, a régi csővezetékek cseréjével valósulhat meg, de néhány kisebb beruházástól eltekintve a helyzet - döntősen a szolgáltatónál és az önkormányzatnál jelentkező forráshiány miatt - nem oldódhatott meg. Generálisan most sem fog, de egy régen várt, úgynevezett KEHOP pályázat jóvoltából ezúttal adott a lehetőség. Ugyan 30 százalékos, ez esetben 87,6 millió forint önkormányzati önerő biztosításával 17 utcát, pontosabban helyszínt érintően modernizálható a Kalocsa belterületén lévő ivóvíz-hálózat. A projekt teljes összköltsége 292 millió forint, az igényelhető, 70 százalékot kitevő pályázati összeg 204,4 millió forint. Gyors döntés esetén az érintett szakaszok rekonstrukciója már ez év második, esetleg harmadik, vagy negyedik negyedévében megkezdődhet. A régen várt pályázat benyújtásáról és a már a 2023. évi költségvetést érintő, 87,6 milliós önerőről – erre más pályázati forrást próbálnak szerezni – március 31-én, csütörtökön, rendkívüli ülésen tárgyalt, majd hozott határozatot a képviselő-testület.

A polgármester előterjesztéséből és szóbeli kiegészítéséből kiviláglik:

A pályázat benyújtása a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program KEHOP-2.1.11. kódszámú felhívásra történhet.

Kalocsa Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2021. december 10-i ülésén döntött a „Felhívás víziközmű hálózatok átalakítására, hatékonyságnövelő fejlesztésére, víziközmű rendszerek műszaki állapotának felmérésére, problémák feltárására” című, a fenti kódszámú pályázati felhívás előkészítésének megkezdéséről.

A pályázati felhívásban megjelölt 3 célterület közül a 2. szerinti műszaki tartalom megvalósítása releváns Kalocsa esetében, mely az ivó- és szennyvízhálózat fejlesztését priorizálja.

Mint az a decemberi előterjesztésben is olvasható volt:

„A kalocsai víziközmű hálózat üzemeltetését végző Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató Kft. ajánlotta az Önkormányzat figyelmébe a pályázati felhívást, melyhez kapcsolódóan 2021. decemberében történt szakmai egyeztetés az esetleges beruházások szükségességéről. 

A Város közel 134 km hosszúságú ivóvízhálózatából az Üzemeltető mintegy 5 kilométernyi vezetékszakasz fejlesztését, felújítását javasolja végrehajtani (gerincvezetékcserék és bekötések cseréje a szükséges bontási és helyreállítási munkálatokkal együtt), a most elérhetővé vált pályázati forrás felhasználásával.

 A decemberi testületi ülés óta elkészültek a kiviteli tervdokumentációk, melyek alapján a lefolytatott feltételes közbeszerzési eljárásban a Közbeszerzési Bizottság 2022. március 29-i ülésén hozta meg az eljárást lezáró döntést a nyertes megnevezésével, és az összességében legelőnyösebb ajánlatban szereplő ajánlati ár ismeretében összeállítható volt a pályázat költségvetése – áll a polgármester előterjesztésében, hozzátéve:

„Sajnálatos módon az eddig megszokott, más Operatív Programokból finanszírozott projektektől eltérően a hivatkozott célterület esetében 30% önerőt szükséges biztosítani, mivel a támogatás arányának felső korlátját 70%-ban maximálta a Támogató. A támogatható projektnagyság 50 millió és 10 milliárd forint közötti. A támogatási kérelem benyújtásakor a támogatást igénylőnek nyilatkoznia kell az önerő rendelkezésre állásáról, de a vonatkozó Kormányrendelet szerint

halasztott önerő alkalmazható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy előbb a támogatási összeg kerül felhasználásra, majd ezt követően kerül kifizetésre az önerő összege, melynek felmerülése 2023. évre várható.

A már felmerült költségek, illetve az ismertté vált ajánlati árak, továbbá a pályázati felhívásban foglalt belső korlátok által kalkulált egyéb költségek figyelembe vételével a projekt költségvetése és forrásösszetétele az alábbiak szerint alakul:

építés (10% tartalékkerettel) bruttó 247.859.422 Ft;

egyéb költségek, projektköltség bruttó 44.140.578 Ft

mindösszesen bruttó 292.000.000 Ft

Az egyéb költségek egyrészt a projekt előkészítése érdekében felmerült munkák díja (tervezés, tanulmánykészítés, közbeszerzés), másrészt a projekt megvalósításához szükséges költségek (műszaki ellenőr, FIDIC mérnök, nyilvánosság biztosítása, projektmenedzsment stb.).

A 292 millió Ft összegű projektköltségből a 70% támogatási intenzitás 204.400.000 Ft támogatási összeget jelent, 87.600.000 Ft önerő biztosításával.

A pályázati felhívás szerint: „... a támogatást igénylőnek legalább a projekt összköltségének az igényelt támogatási összeggel csökkentett részét kitevő önerővel kell rendelkeznie. Az önerő saját forrásból és az államháztartás alrendszereiből származó egyéb támogatásból állhat.” –olvasható a polgármester által szóban is ismertetett előterjesztésben.

 A témával összefüggésben dr. Bagó Zoltán azt a kérdést tette fel: van – e már pénzügyi elkötelezettsége a következő évre az önkormányzatnak? A választ Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető adta meg, aki azt monda: pontosan megnézik, de emlékezetből nincs ilyen.

Dr. Vincze András sikeres pályázat esetén a beruházás megkezdésének várható időpontja felől érdeklődött. Boromisza Viktor osztályvezető szerint az irányító hatság gyors döntése esetén a fizikai megvalósítás már az idei év második, esetleg harmadik vagy negyedik negyedévében megkezdődhet.

Tihanyi Tiborné, az ivóvízhálózat rekonstrukciójával leginkább érintett terület képviselője az ivóvízbekötésekkel nem érintett önkormányzati ingatlanok, köztük a Bolt utca 4. szám alattival, valamint az érintett hosszabb utcák egyes szakaszaival kapcsolatban érdeklődött. Az osztályvezető válaszából kiderült, az utcák felsorolás nem teljesen fedi le a rekonstrukcióval pontosan lefedett szakaszokat, helyszíneket, például a Dózsa György utca esetében a Hősök útja- Eperföld utca közötti szakasz érintett, de ezt még ezt a képviselőkkel és a lakosság érintett részével pontosítani fogják, hogy mindenki számára egyértelmű kegyen.

Schmidt Raymond képviselő örömtelinek nevezte, hogy végre elindulhat, és majd vélhetően folytatódhat az ivóvíz-hálózat korszerűsítése, egyben felhívta a figyelmet, hogy az ilyen jellegű rekonstrukciós munkák fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben. Ezért már – a felvetéshez csatlakozó polgármesterrel együtt - jó előre mindenkinek a megértését kérte a minél gyorsabb megvalósítás érdekében.

A döntés értelmében a projekt az alábbi helyszíneken valósul meg, de felhívjuk a figyelmet, hogy az utcák megnevezése önmagában nem fedi le a rekonstrukcióval érintett szakaszt, helyszínt, azt a helyszínen fogják majd pontosítani.

a) Kalocsa 1961/1 hrsz – Hosszú Antal utca

b) Kalocsa 1894 hrsz és 1984 hrsz – Kiss Ernő utca

c) Kalocsa 1866 hrsz és 1964 hrsz – Méhész utca

d) Kalocsa 2106 hrsz – Vasút utca

e) Kalocsa 1857 hrsz – Hősök útja

f) Kalocsa 2164 hrsz – Honvéd utca

g) Kalocsa 2229 hrsz - Dózsa György utca

h) Kalocsa 1997 hrsz- Bolt utca

i) Kalocsa 3069 hrsz - Ciglédi kert

j) Kalocsa 3953 hrsz - Fényi Gyula utca

k) Kalocsa 3887 és 4114 hrsz – Tóth Mike utca

l) Kalocsa 3507 hrsz - Vörösmarty utca

m) Kalocsa 1565 hrsz – Tímár Kálmán utca

n) Kalocsa 1566 hrsz - Fillér utca

o) Kalocsa 1261 hrsz – Ilk Viktor utca

p) Kalocsa 1262 hrsz- Selyem utca

q) Kalocsa 1499 hrsz-Zöldfa utca 3.


A pályázatot a képviselők egyhangú döntése értelmében úgy nyújtják be:

Teljes összeg: 292.000.000 Ft

Igényelt támogatás összege (70%) 204.400.000 Ft

Biztosítandó önerő összege (30%) 87.600.000 Ft, amelyet a támogatási kérelem pozitív elbírálása esetén a 2023. évi költségvetés terhére biztosít az önkormányzat. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-02-14 09:46:29
Sok szeretettel várja a Kalocsai Innovációs és Közművelődési Központ a kisgyermekes családokat szombaton délelőtt a Kópé Matiné következő programjára.
2025-02-13 12:19:07
Közel húsz éve, 2006 óta Dusnok meghatározó eseménye a Rác Fonó, amely az idei évben is kiváló programokkal várja a látogatókat, három napon keresztül. A rendezvénysorozat célja a kezdetektől fogva, hogy a farsangi időszakban a téli estéket közösen töltsék a falubeliek és a településre látogató vendégek, ápolva hagyományainkat, megőrizve kulturális értékeinket.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2025. 02. 19., 11:02
Ma derült, napos időben lehet részünk, csapadékra nem kell számítanunk. A hideg reggelt követően mérsékelten emelkedik a hőmérséklet. Még >>>
2025. 02. 18., 08:57
Közlekedésrendészeti hírek az elmúlt hétről Még >>>
2025. 02. 17., 15:25
A szekszárdi rendőrök két férfit is bíróság elé állítottak a hét első napján. Még >>>
2025. 02. 17., 12:25
A helyszínén sok a törmelék, ezért teljes szélességében lezárták az utat. Még >>>
2025. 02. 16., 12:51
A farsangi időszak a tél búcsúztatásának és a tavasz várásának egyik legvidámabb ünnepe, amelyet hagyományosan jelmezes bálokkal, felvonulásokkal és lakomákkal ünnepelnek szerte a világon. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK