A koronavírus miatt online formában történt meg a munkaterület átadása ma délelőtt 11 órai kezdettel tartott virtuális megbeszélésen. Azon a kivitelező és az építkezést finanszírozó kormányzat képviselői mellett az érintett települések polgármesterei szakmai segítőikkel, valamint a közművállalatok és más érintett szervezetek illetékesei vettek részt.
A Kalocsai Polgármesteri Hivatal részéről dr. Filvig Géza polgármester mellett Boromisza Viktor műszaki osztályvezető kapcsolódott be az online rendezvényre a Városháza egyik tárgyalójában. Filvig Géza az eseményt úgy értékelte, hogy az nagyon fontos előrelépés városunk jövőjét illetően.
Filvig hozzátette: a mostani munkaterület-átadás után azonnal megkezdődhetnek az alapozást előkészítő, a talajrétegek elhelyezkedését és teherbírását a pillérek pontos helyén ellenőrző vizsgálatok.
Font Sándor a találkozó kezdetével egy időben már a nyilvánossággal is megosztotta az újabb fontos lépés tényét a közösségi médiás felületén elhelyezett, „Megkezdődik a Kalocsa-Paks Duna-híd építése!” című bejegyzésében.
A képviselő posztjában kiemeli: az elmúlt időszak legfontosabb kérdése mindig az volt, hogyan tudná a Duna bal partja is a lehető leghatékonyabban kiaknázni a közelgő atomerőmű-építésben rejlő gazdasági lehetőségeket, egyszersmind hogyan lehetne a kalocsait a paksi térséggel.
A válasz adott volt: egy HÍDdal.”Font kifejti: Kalocsa és térsége már hozzászokott az atomerőmű létéhez. Évek óta az sem kérdéses, hogy a működés folyamatos lesz, hisz a Paks II. projekt keretében megépül a régi blokkokat kiváltó, új erőmű.
Amint a képviselő írja: a járványügyi helyzet miatt nem a megszokott módon, a helyszínen, hanem online formában történt meg a munkaterület átadása, ezzel a híd fizikai kivitelezése ma 11 órai kezdéssel, ezzel lezárva az elmúlt öt év rendkívül bonyolult előkészítő folyamatát.
(A cikk alább folytatódik!)
Leghamarabb 2023 elejére, legkésőbb ’24 nyarára készülhet el
A híd már 2019 áprilisa óta rendelkezik építési engedéllyel.
A tervezésre kiírt pályázatot két eredménytelennek nyilvánított forduló után sikerült lezárni, amikor harmadik nekifutásra a KALOCSA HÍD 2017 Konzorcium nyerte el a tervezés-engedélyeztetés jogát. A konzorciumi partnerekként együttműködő CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft. összesen 568 millió forint+ÁFA összegért végezhette el a munkát.
Emlékezetes: amint portálunk is megírta, a tavalyi nyárelőn került pont a híd kivitelezésére lefolytatott közbeszerzési eljárás végére: a munkák elvégzésére a legjobb ajánlatot a Duna Aszfalt Kft. adta, elnyerve a kivitelezés jogát.
Akkori értesülésünk szerint a kivitelezőnek 40 hónap – azaz három év és négy hónap – áll rendelkezésére, hogy a hidat megépítse. E szerint 2024 nyarán kelhetünk át a hídon. Ám szakmai vélemények szerint a Kalocsa-Paks Duna-híd hamarabb, már két év alatt megépülhet, ezek szerint 2023 év elején készen állhat a forgalom fogadására.
Amint látható, ha kissé vontatottan is, de halad a híd ügye, minden lépéssel közelebb kerülünk a várva várt hordógurításhoz. A többszöri, sikertelen tendereztetés mellett a késedelmek egyik, talán fő oka az, hogy a Paks II. projekt építésével igyekeztek összehangolni a híd építésének idejét, az erőműépítés tervezése és engedélyezése pedig a feladat nagyságával arányosan még sokkal nagyobb horderejű munkát jelent.
Igaz, 2016 őszén a Magyar Közlönyben megjelent, egy 2500 milliárd forintos közútfejlesztési koncepciót jóváhagyó kormányhatározat alapján, 2017-ben pedig országos sajtóértesülésekre hivatkozva már azt írtuk, hogy ’18 első negyedévében elkezdődhet az építés, és 2020 közepére már kész is lehet az új Duna-híd, később, 2018-ban a híd környezetvédelmi hatástanulmányának elkészülte kapcsán pedig arról szólt a fáma, hogy a híd 2020-21-re elkészülhet, ám amint ismeretes, ez mindeddig nem valósult meg.
Most azonban, miután a forrás rendelkezésre áll, az engedélyek adottak, a szükséges szerződések megköttettek, a kivitelező is minden bizonnyal felkészült a feladatra, és immár a munkaterületet is átvehette, sőt, azon már korábban is végeztek terület-előkészítő munkákat,
OKKAL BIZAKODHATUNK, HOGY A HÍD ÁTADÁSÁNAK 2023-AS, DE LEGKÉSŐBB ’24-ES IDŐPONTJÁRA IRÁNYULÓ VÁRAKOZÁSOK MÁR NEM BIZONYULNAK HIÚ REMÉNYEKNEK.