Az Országgyűlés május 5-én, Font Sándor országgyűlési képviselő törvénymódosító javaslatát is figyelembe véve, Kalocsa és a környező települések szempontjából nagyon fontos döntést hozott: A Pak II. beruházás székhelyvárosának, Paksnak a középpontjával létrehozta a Közép-Duna Menti Kiemelt Térséget, amelybe három megye 99 települése, a Duna bal partjáról Kalocsa és a várost körülvevő települések is beletartoznak. A jó hírről Font Sándor országgyűlési képviselő tájékoztatta portálunkat, aki azt is elmondta:„Varga Mihály és Süli János miniszterekkel konzultálva módosító indítványt nyújtottam be a törvénytervezethez, amelyet az Országgyűlés elfogadott, hogy a térség fejlesztési elképzeléseit egységes koncepcióban lehessen kidolgozni. Nem kérdéses, ebből a szempontból nekünk a Duna bal parti települései a fontosak” - nyilatkozta Font Sándor.
Az országgyűlési képviselő felhívta a figyelmünket: ugyancsak a Paks II-vel kapcsolatos fontos hír, hogy az állami tulajdonban lévő PIP Közép-Duna Menti Térségfejlesztési Kft. két közbeszerzést írt ki. Az egyiket a közel 3200 lakóegységet magába foglaló, az új atomerőmű építésében közreműködő humánerőforrás elhelyezésére szolgáló „konténerváros”, valamint
A KALOCSÁN IMMÁR A PIP KFT. TULAJDONÁBAN LÉVŐ FOKTŐI ÚTI LAKTANYA MINTEGY 3000-3500 MUNKÁS ELSZÁLLÁSOLÁSÁRA VALÓ ALKALMASSÁ TÉTELÉNEK MEGTERVEZÉSÉRE.
Az elszállásolandók teljes létszáma csúcsidőben várhatóan 10-12 ezer fő.
Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményt megkerestük. Eszerint a tervezési feladatokra 6,8 milliárd forintot, az ehhez kapcsolódó másik hirdetményben a tervellenőrzési feladatokra 561 millió forintot irányoznak elő.
Az összesen 7,3 milliárd forint értékben kiírt közbeszerzés csak ahhoz képest látszik hatalmas összegnek, hogy az a tervezési, tervellenőrzési feladatokról szól. Ám
AZ UNIÓS KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐBŐL AZ IS KIVILÁGLIK, A TERVEZŐI, ELLENŐRZÉSI MUNKA ÓRIÁSI ALAPTERÜLETET, SZERTEÁGAZÓ FELADATOKAT FOGLAL MAGÁBA.
Kalocsán a laktanyát fejlesztik szálláshellyé
Az unós közbeszerzésről, az úgynevezett kerítésen kívüli beruházásokról a hvg.hu portál is beszámol, a cikk számos helyen idéz korábbi, február 17-i írásunkból.
„Csuka László Zoltán, a PIP ügyvezető igazgatója 2020 februárjában a Kalocsai Vállalkozói Klub fórumán azt mondta, az „orosz fél által megadott adatok szerint az építkezés csúcsidejében 12-13 ezer ember pluszként jelenik meg a térségben. Az emberek egy része átmenetileg tartózkodik itt, egy-két hétre, hónapra érkezik, de ezeknek a munkavállalóknak a lakhatásával is foglalkozni kell, ugyanis a magyar fél szerződésben vállalta, hogy térítés ellenében ugyan, de az orosz félnek megteremti a lakhatási feltételeket” – olvasható a Kalohirek.hu beszámolójában.
Mintegy ezer főt kell elhelyezni lakásokban, különböző helyszíneken. A másik nagy feladat a tömegszállás biztosítása, 7-8 ezer főnyi munkás részére” – mondta Csuka. A két szám azért nem adja ki a 12-13 ezer főt, mert az orosz fél abban gondolkodik, 3-4 ezer munkavállaló magyar vállalatoktól, leginkább a környékről érkezik.
A SOK EMBER ELSZÁLLÁSOLÁSÁT RÉSZBEN A KALOCSAI OLDALON OLDJÁK MEG, A HASZNÁLATON KÍVÜLI FOKTŐI ÚTI LAKTANYÁBAN. 2019.
december 23-án a honvédség visszaadta a Magyar Államnak az objektumot, amelyet aztán könyv szerinti értéken a Paks II.-ért felelős miniszter tőkeemelésként vitt be a társaságba. Így immár a PIP Kft. rendelkezik a laktanyával. A laktanyán belül 45 ezer négyzetméter területet kell felújítani, a négy főépületben 3000-3500 ember elhelyezését tervezik. „Ekkor még nem beszéltünk a tereprendezésről, különböző sportlétesítmények megépítéséről, mert ezeknek az embereknek hasznos elfoglaltságot, szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget, üzleteket, a legkülönbözőbb szolgáltatásokat kell biztosítani” – mondta Csuka. A PIP az üzletek (lesz a laktanyában fodrászat, élelmiszerüzlet stb.) üzemeltetését ki fogja adni külsős vállalkozásoknak” – idéz a gazdasági portál a KALOhírek anyagából, majd az idézetet azzal folytatja: Pakson konténerváros épül, és egy híd Kalocsához.
A Duna paksi oldalán nincs egy a kalocsaihoz hasonló jól körülhatárolt, meglévő objektum. Ezért egy 3500-4000 fő befogadására alkalmas, de kerítéssel körbezárt konténerpark épül, beléptető rendszerrel. Annyi lesz a különbség, hogy az építés technológiája eltér, de mindenben a magyar, az EU jogszabályoknak megfelelő, kulturált lakhatási körülmények és környezet kialakításáról van szó, utcákba rendezve, sportlétesítményekkel”– ígérte a PIP ügyvezetője Kalocsán.
Kalocsa ugyebár a Duna túloldalán van, ezért a két település közé új hidat építenek. Ennek kivitelezője még nincs meg, így a híd legkorábban 2023-ra készülhet el, vagyis később, mint ahogy (legalábbis Csuka szavai alapján a hivatalos várakozások szerint) az erőmű építése elkezdődik a gödörnyitással. Ezért az építkezésen dolgozók elszállásolása a paksi oldalon kezdődik, a kalocsai laktanyát a híd átadása után kezdik majd megtölteni.
A híd 946 méter hosszú lesz, 10 támaszon álló, 2×1 sávos. Az építkezést kiemelt állami beruházássá nyilvánította a kormány, így a híd a kivitelező kiválasztása után 40 hónappal már állhat is. A kivitelező ugyan még nincs meg, de az előkészítő munkálatok már zajlanak a területen”– írta meg portálunk mellett a hvg.hu által idézett 24.hu. is.
Paks-, Kalocsa és környéke kiemelt térség lett
Font Sándor portálunk megkeresésére elmondta: „Varga Mihály és Süli János miniszterekkel konzultálva módosító indítványt nyújtottam be a törvénytervezethez, amelyet az Országgyűlés május 5-én elfogadott, hogy a térség idetartozó településeinek fejlesztési elképzeléseit egységes koncepcióban lehessen kidolgozni. Nem kérdéses, ebből a szempontból nekünk a Duna bal parti települései a fontosak”- nyilatkozta Font Sándor országgyűlési képviselő portálunknak.