Szerdán tartott „elektronikus sajtótájékoztatót” az Állami Számvevőszék (ÁSZ) Kommunikációs és Kapcsolattartási Osztálya, arról tájékoztatva a médiát, hogy a Kalocsai Vagyonhasznosító és Könyvvezető Kft. 2013. január 1. és 2016. december 31. közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése megállapította, hogy a társaság működésének szabályozottsága, valamint vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű, a közvagyonnal való felelős gazdálkodás nem volt biztosított. Az alábbiak szerint részletezett észrevételekben föltárt problémák orvoslására a Kft. ügyvezetőjének és a tulajdonos önkormányzatot egy személyben képviselő polgármesternek egy hónapon belül cselekvési tervet kell készítenie.
Az ÁSZ befejezte a Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft. hároméves időszakra vonatkozó ellenőrzését – közölték az emailben megküldött tájékoztatóban, majd az észrevételeket és a vizsgálat célját részletezte a megküldött sajtóanyag, az alábbiak szerint:
Megállapították, hogy
Miért vizsgálódtak?
Ennek és a hasonló vizsgálatoknak az okát általánosságban is leírta a tájékoztató:
Az Állami Számvevőszék kiemelt célja, hogy a helyi önkormányzatok gazdálkodásában rejlő pénzügyi kockázatok feltárásával, az államháztartáson kívülre nyújtott költségvetési támogatások és ingyenes vagyonjuttatások, valamint az államháztartáson kívül működő feladatellátó rendszerek ellenőrzéseivel hozzájáruljon ahhoz, hogy a közpénzeket az államháztartáson kívül működő szervezetek is átlátható, rendezett módon használják fel. Az Állami Számvevőszék céljaival és a társadalmi igénnyel összhangban, valamint a gazdasági társaságok kiemelt fontosságú szerepe miatt került sor a Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft. ellenőrzésére.Az összefoglaló fölidézi a cég létrejöttének körülményeit és áttekinti tevékenységeit is:
A Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft.-t 2012. február 16-án – kizárólagos tulajdonosként – alapította Kalocsa Város Önkormányzata 3 millió Ft jegyzett tőkével. A társaság fő tevékenysége ingatlankezelés volt. A társaság a közterületek fenntartása, a lakások és helyiségek bérbeadása, továbbá a városi piac, oktatási, a közművelődési, muzeális intézmények épületei, valamint a városi uszoda üzemeltetése tekintetében közfeladatot látott el.
Az önkormányzat a közfeladat-ellátás részletszabályait, a finanszírozási feltételeket a társasággal kötött szerződésekben szabályozta. 2013-tól a társaság gazdálkodásának középpontjában a „Kalocsa Szíve Program” állt, amelynek a célja a turisztikai szolgáltatások bővítése, fejlesztése volt. A társaság nem volt kormányzati szektorba sorolt szervezet az ellenőrzött időszakban.– írja a sajtóanyag.
KALOCSA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA A TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁS KERETEIT SZABÁLYSZERŰEN ALAKÍTOTTA KI. UGYANAKKOR A TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSÁNÁL A 2016. ÉVI SZÁMVITELI BESZÁMOLÓ KÖNYVVIZSGÁLÓI FELÜLVIZSGÁLATÁT A JOGSZABÁLYOK ELLENÉRE NEM BIZTOSÍTOTTA
– mutat rá a szöveg az elmúlt évek egyik hiányosságára, majd más szabálytalanságokat sorol, immár tételesen:
Összegezve megállapították:
A TÁRSASÁG VAGYONGAZDÁLKODÁSA NEM VOLT SZABÁLYSZERŰ ÉS ÁTLÁTHATÓ.
A hiányosságok közt említi jelentés azt is, hogy
A KFT. NEM TELJESÍTETTE A KÖZÉRDEKŰ ADATOKRA VONATKOZÓ, JOGSZABÁLYOK SZERINTI KÖZZÉTÉTELI KÖTELEZETTSÉGÉT.
A jelentésben foglalt megállapítások alapján, a szabályszerű működés biztosítása érdekében
AZ ÁSZ HAT JAVASLATOT FOGALMAZOTT MEG A KALOCSAI VAGYONHASZNOSÍTÁSI ÉS KÖNYVVEZETŐ KFT. ÜGYVEZETŐJÉNEK, VALAMINT HÁROM JAVASLATOT KALOCSA POLGÁRMESTERÉNEK.
A javaslatokat megalapozó megállapításokra
AZ ÉRINTETTEKNEK 30 NAPON BELÜL INTÉZKEDÉSI TERVET KELL KÉSZÍTENIÜK.
– áll a kommunikációs osztály által megküldött sajtó-összefoglalóban.
Azt, hogy mi volna ez az összesen kilenc javaslat, nem részletezte a tájékoztatás. Abból eddig a sajtó nyilvánossága előtt – a Korona Rádión megjelent nyilatkozatában – Nagy Imre, a Vagyonhasznosítási Kft.-t ellenőrző Állami Számvevőszék felügyeleti vezetője emelt ki néhányat.
A PROBLÉMÁK KÖZT ELSŐ HELYEN AZT EMLÍTETTE, HOGY AZ ÉVES BESZÁMOLÓKBAN NEM SZEREPELTEK A TÁRSASÁG ÁLTAL KEZELT VAGYONELEMEK, VALAMINT A LELTÁR HIÁNYÁT.
Ennek megfelelően főképp a leltár elkészítését sürgette, de emellett azt is említette, hogy
KIFOGÁS MERÜLT FÖL A GAZDÁLKODÁS ADATAINAK NYILVÁNOS, AZ ELŐÍRÁSOKNAK MEGFELELŐ MÓDON ÉS IDŐBEN TÖRTÉNŐ KÖZZÉTÉTELÉT ILLETŐEN IS.
Ez azért lényeges, mert – amint a rádió interjúalanya nyilatkozatában fogalmazott –,
nem elég szabályszerűen gazdálkodni a pénzügyekkel, hanem ezt be is kell tudni mutatni”.
Emlékezetes: 2012-ben épp azzal a céllal alapította az akkori önkormányzat a Vagyonhasznosítási Kft., hogy annak létrejöttével megvalósuljon az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok pénzügyi kontrollja, valamint javuljon működésük hatékonysága, és növekedjen az önkormányzat érdekérvényesítő képessége, amint a cég alapításáról írott cikkünkben olvashatjuk.
A vizsgált időszak alatt Búcsú Lajos, illetve Loibl László osztozott az ügyvezetőségen, utóbbi elődje 2015-ös távozásától látta el a cég vezetésének feladatait másfél éven át, pontosan a vizsgált időszak lezárultáig.