Sürögnek-forognak a munkagépek a Kalocsa-Paks Duna-hídhoz vezető 512. számú út nyomvonalán, a régészeti munkák befejeztével a kivitelező cég - régészeti megfigyelés mellett - megkezdte a folyami átkelőhöz vezető útpálya építését. Időközben a Duna védgátján vezető utat is megerősítették, így a teherautók, földmunkagépek a foktői hajókikötő és az épülő híd közötti gátszakaszon is közlekednek. Ám ami a legörömtelibb a Kalocsán és környékén élők számára: a Duna alacsony vízállása lehetővé tette, hogy április 16-tól két ütemben megtörtént a mederben történő betonázás, ami már a víz feletti részen is jól látható. Az informálisan kapott tájékoztatás szerint a Duna medrét érintő munkálatok június hónapban folytatódnak.
Mint emlékezetes, a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaság (NIF Zrt.) és a kivitelező Duna Aszfalt Zrt. az „512. sz. (Kalocsa-M6) főút megvalósítása új Duna-híddal a 3+568–16+753 km szelvények között” megnevezésű beruházás kapcsán – a koronavírus-járvány miatt bevezetett jogszabályokra tekintettel –személyes részvétellel nem járó lakossági fórumot tartott a beruházással érintett települések lakosai számára. A tájékoztatás szerint a nettó 76.951.954.982 Ft értékű fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg.
A 2021 TAVASZÁN KEZDŐDŐ ÉPÍTKEZÉS VÁRHATÓAN 2024 MÁJUSÁBAN FEJEZŐDIK BE
– áll a tájékoztatásban.
Wilheim Gábor, a Kecskeméti Katona József Múzeum régészeti osztályvezetője mintegy három hete arról tájékoztatta portálunkat:
A Foktő község közigazgatási területét érintő, az épülő 512. számú főút út nyomvonalán, mintegy 7 ezer négyzetméter területén végzett, 2021. február 24-től megkezdett úgynevezett teljes felületű feltárás befejeződött, így a munkaterületen a kivitelező – régészeti megfigyelés mellett - megkezdhette a munkálatokat.
Ezt április 16-án, a Kék Duna Vendéglőnél lévő egykori kompkikötőnél és a leendő Duna-híd folyómedret érintő szakaszán magunk is tapasztalhattuk. Az említett időpontban ugyanis a kompkikötőnél volt az a hídépítő hajó, amely ott fogadta be a mederpillérek betonozásához szükséges betont, amelyet az egyik kalocsai betonkeverő üzemből szállítottak.
A helyszínen járva ma azt tapasztaltuk, hogy az út hídhoz közelebbi részén lendületesen folyik az építkezés: földmunkagépek, teherautók, a munkaterület egy szakaszán már útépítő gépekkel, köztük úthengerrel végzik a munkálatokat.
AMI VISZONT IGAZÁN SZEMET GYÖNYÖRKÖDTETŐ, ÉS BIZAKODÁSRA OKOT ADÓ LÁTVÁNY, A DUNA MEDRÉBEN JÓL LÁTHATÓ AZ A VÍZ FELSZÍNE FÖLÉ EMELKEDŐ NÉGY PILLÉR, AMIT A MESZESI KOMPKIKÖTŐBEN LÁTOTT HÍDÉPÍTŐ HAJÓ SEGÍTSÉGÉVEL ÉPÍTETTEK.
Az örömteli hírről, a híd és az oda vezető út építésének megkezdéséről, annak jelenlegi állásáról közéleti Facebook oldalán Font Sándor országgyűlési képviselő is beszámolt.
A továbbiakban frissítsük fel a projekttel kapcsolatos főbb adatokat:
A Kalocsa-Paks új Duna-híd létesítésével összefüggő úthálózat Tolna megyei és Bács-Kiskun megyei szakaszának engedélyezési terveit, illetve a híd engedélyezési dokumentációját 2019. márciusában nyújtották be az érintett hatóságokhoz útépítési és hídépítési engedélyezési eljárások lefolytatására. A hatóságok az eljárások lefolytatását követően az építési engedélyeket megadták.
A beruházás keretében megvalósuló főbb létesítmények:
Főbb adatok
A kivitelezés során körülbelül 652 029 m3 földet és 94.038 m3 szemcsés anyagot mozgatnak meg és építenek be.
A pályaszerkezet építéséhez 23.879 m3 beton burkolat alapot és 23.883 m3 aszfaltot használnak majd fel a kivitelezők.
KIEMELT CÉL, HOGY A NAGYTÖMEGŰ SZÁLLÍTÁSOK ELKERÜLJÉK A LAKOTT TERÜLETEKET,
így a tervezett utak és a híd építése főként országos közutak és földutak használatával zajlik majd.
A BESZÁLLÍTÁSSAL ÉRINTETT ÚTSZAKASZOKAT AZ ÜZEMELTETŐKKEL EGYEZTETVE, A KIVITELEZŐ A MUNKÁLATOK IDEJE ALATT FOLYAMATOSAN KARBANTARTJA.
A földmunka anyagait a létesítendő utak nyomvonalában szállítják, illetve a nyomvonal közelében található földutakat használják majd.
A helyszínen örömmel tapasztaltuk, hogy a kivitelező cég a vállalt kötelezettségeit maximálisan betartja.
További információ: a www.facebook.com/nifzrt és a www.nif.hu oldalakon!