Kalocsán Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter fővédnöksége mellett 2017. május 23-án „Megújuló oktatás 2011-2017” címmel tartottak szakmai konferenciát a Bajai Szakképzési Centrum Kalocsai Dózsa György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma intézményben. Az előzetes regisztrációhoz kötött, a Bajai Szakképzési Centrum, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Nemzeti Pedagógus Kar szervezésében tartandó fórum résztvevőit, köztük Font Sándor országgyűlési képviselőt és dr. Bálint József polgármestert az elsők között Fekete Antal, a konferenciának helyet adó intézmény vezetője és Virág Tibor, a Bajai Szakképzési Centrum főigazgatója köszöntötte.
Még mielőtt a hivatalos program megkezdődött volna, a város legnagyobb oktatási intézménye dísztermébe szervezett konferencia résztvevői a Kalocsai Liszt Ferenc AMI Dusnoki Aprók csoportjának fergeteges műsorában gyönyörködhettek, majd az iskola egyik diákja, Tamer Eid Mirjam előadásában Ellen Nitt: Azt hittem című versét hallgathatták meg.
Elsőként Pölöskei Gáborné, a Nemzetgazdasági Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára tartott előadást. A pedagógus végzettségű, szakmán belül a szakképzés „nagyasszonyaként” is emlegetett szakember „Lehetőségek a szakképzésben” címen megtartott előadásában egyfelől mindazokat az eredményeket bemutatta, amelyeket a kormány a szakképzés érdekében tett, másfelől azokat a kérdéseket, elérendő célokat is megfogalmazta, amelyek napjainkban mind az oktatás, mind a gazdaság résztvevőinek kihívást jelentenek.
A helyettes államtitkár szerint a folyamatosan változó gazdasági környezet olyan kihívás elé állítja a szakképzésben résztvevőket, amelyekre a választ eddig többnyire jól, de még mindig nem elég hatékonyan adtuk meg. A bemutatott nemzetközi adatok fényében nem állunk rosszul, hiszen a hazai 4 százalékos munkanélküliségi ráta messze a legjobb Európában. Pölöskei Gáborné nem hallgatta el, hogy miről szól majd a jövő szakképzése. Szerinte a gyors technikai, technológiai fejlődés következtében olyan munkahelyek keletkeznek majd, amelyeket most még nem ismerünk.
Ezért van szükség az alapkészségek, az értő olvasás, írás, a számítógépes ismeretek és az idegen nyelv minél gyorsabb, minél magasabb fokú elsajátítására. Ebben a rendszerben a szakképzés és a gazdaság még szorosabb összefonódása olyan követelmény lesz, amely egyelőre csak a felsőoktatás szintjén, a duális képzésben valósul meg. Mint az előadó rámutatott: hazánkban jelenleg 700, az Országos Képzési jegyzékben (OKJ) nyilvántartott szakma van, de például Németországban csak 300.
Ott jobban alkalmazzák azt az elvet, hogy egyes szakmákat a hasonló, egymást átfedő szakterületek miatt már az oktatás szintjén összevonják. Majd ha arra szükség van, a gazdaság igényei szerint, az adott feladatra speciálisan képzik ki az adott szakmában egyébként jártas szakembereket. A helyettes államtitkár mintegy zárszóként leszögezte: a szakképzés nem másról, mint a gazdaságról szól!
A második előadást dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkára tartotta. A szakember prezentációja első részében a köznevelési kerekasztal eddigi eredményeit összegezte, majd megállapította: a bürokratikus „túlbuzgalom” is felelős azért, hogy a pedagógusokra nehezedő adminisztrációs teher növekedett.
A helyettes államtitkár ígéretet tett arra: a jövőben még szigorúbban lépnek fel a nem jogszabályi kötelezés alapján kért és végeztett adminisztrációs tevékenységgel szemben, amit a pedagógusok jogosan kifogásolnak. Dr. Maruzsa bejelentette: a hiányzó gyógypedagógiai állások betöltése érdekében Debrecenben és Nyíregyházán is gyógypedagógus képzést indítanak. A helyettes államtitkár szólt arról is: a köznevelési kerekasztal létrehozását azért tartja szerencsésnek, mert ugyan a szakszervezetekkel is egyeztetnek oktatási kérdésekben, de a kerekasztal megbeszélések inkább szólnak a szakmáról, mint a szakszervezet által képviselt munkajogi és bérezési problémákról. Mint a szakember mondta: már rövid távon cél a bérdifferenciálás lehetőségének megteremtése.
A Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara részéről Ördög Dóra szakképzési igazgató előadása első felében a gazdaság szereplői által megfogalmazott szakképzési kéréseket, anomáliákat osztotta meg a konferencia résztvevőivel, majd a kamara szakképzést népszerűsítő erőfeszítéseiről beszélt a hallgatóságnak. Az igazgató ez utóbbihoz kapcsolódva a Kamara Bács-Pálya Facebook oldalára és a Híd programra is felhívta a figyelmet. A Facebookon a pályaválasztás előtt álló fiatalok éppúgy friss információkhoz juthatnak, mint a második szakma ingyenes elsajátítása felöl érdeklődő középkorúak. Mint elhangzott, a második szakma tanulásánál elsősorban a szakács, hegesztő, cukrász, gyakorló ápoló, pénzügyi-számviteli ügyintéző OKJ-s szakmák, képzések a legnépszerűbbek.
A Nemzeti Pedagógus Kar képviseletében Iszák Tibor elnökhelyettes és Szakál Ferenc Pál országos elnökségi tag értékelte a 2011-2017-ig tartó időszakot, beszélt azokról a lehetőségekről, amelyek keretein belül az egyes pedagógusok önkéntesen részt vehetnek a Kar munkájában. Ahhoz, hogy ehhez a jelenlévők kedvet kapjanak, a két pedagógus a működés szabályait és mindazokat az eredményeket ismertette, amelyeket a Nemzeti Pedagógus Kar például a pedagógusok adminisztratív - és a munka terhei csökkentése, az Etikai Kódex megalkotása területén elért.
Lévén munkanap, az egyes előadások alatt a hallgatóság egy része ugyan cserélődött, de a „Megújuló oktatás 2011-2017” című konferencia így is telt ház és a résztvevők elégedettsége mellett ért véget.