Csütörtök délelőtt verőfényes napsütésben jártunk, szemléltük meg a szerda este 19 óra körül, a foktői körforgalomban felborult kamion nyomait. A helyszínen vizsgáltuk a kárelhárítás ellenére ott maradt, még mindig tonnányi őrölt, erjedésnek indult napraforgó őrleményt. A kitűnő minőségű aszfalton szemernyi nyomát nem találtuk annak, hogy a hatalmas, a rakományával együtt közel 40 tonna súlyú, lendületben lévő monstrum vezetője fékezett volna. A jármű a helyszín alapján lassítás nélkül tarolta le a könnyűfém korlátot, döntötte ki a kamion jobb elejével elkapott villanyoszlopot, majd dőlt a jobb oldalára. A baleset helyszínén a kitört villanyoszlop, fényszóróüveg, indexbúra szilánkok, műanyag alkatrészek árulkodnak arról, hogy itt valami nagy dolog történt.
A szerda este 3-4 méter mélynek vélt árokról most láttuk, hogy az valójában egy 5-7 méteres mélység, amelynek egy részét a kamionról leborult napraforgó őrlemény tölti fel. Az erős, a szerda esti eső hatására lassan erjedni kezdő napraforgó őrlemény erős szagot ad, ha sokáig ott marad, könnyen lehet, zavarja majd az onnan csak pár száz méterre, a falu szélén lévő házakban élőket.
Az már a helyszín szerda esti fényképezésénél feltűnt, hogy egyetlen nyom nem utal arra, hogy a kamion fékezett volna. Az aszfalton sem akkor, sem a nappali fény mellett nem láttunk guminyomot, tehát a jármű fékezés nélkül csapódott a korlátnak.
A FOKTŐ KÖZSÉGBŐL KIHAJTÓ KAMION SOFŐRJE A HELYSZÍN ALAPJÁN VÉLHETŐEN VAGY ELMÉLÁZOTT, ESETLEG ROSSZUL LETT, VAGY EGY OLYAN ESEMÉNY VONTA EL A FIGYELMÉT, AMIRE NEM SZÁMÍTHATOTT.
Mindenesetre világosan látszik, ha a sűrűn kitámasztott terelőkorlát nem nyeli el az ütközési energia egy részét, esetleg a jármű a letarolt korláton túl halad, óriási lehet a baj. Nincs ember, aki sérülés nélkül ússzon meg egy 6-7 méteres zuhanást.
SZERENCSÉRE A KAMION „CSAK” AZ OLDALÁRA FORDULT, DE ÍGY IS KIZÁRÓLAG A VAKSZERENCSÉNEK KÖSZÖNHETŐ, HOGY NEM TÖRTÉNT SZEMÉLYI SÉRÜLÉS.
Sem a kamion vezetője, sem az esetleg éppen arra közlekedők nem szenvedtek el sérüléseket, ugyanis a tőben kitört, vasbetonból készült, több méteres lámpaoszlop és maga a lámpatest is fokozhatta volna a bajt.
Mint megtudtuk, a hatalmas, mintegy 15 tonna önsúlyú, több száz lóerős kamion a szabályok szerint legfeljebb 25 tonna terményt szállíthatott, a teljes súly nem haladhatta meg a 40 tonnát.
A helyszínen látottakból az valószínűsíthető, hogy a bekövetkezett kár, az elveszett terménymennyiséggel együtt csak a fuvarozó cég részéről milliós nagyságrendű.
Ám ettől jóval nagyobb összeget kell majd kifizetni a közútkezelőnek a terelőkorlátban és a villanyoszlopban okozott kárért, de ezeket a költségeket a kamion biztosítása is fedezheti. További kiadás, hogy az oldalára dőlt kamionhoz speciális autómentőt kellett hívni, amely azt végül sikeresen „talpra” állította.
Csütörtökön délelőtt még nyoma sem volt annak, hogy a terelőkorlát, vagy a villanyoszlop pótlásán, a körforgóban megszűnt világítás helyreállításán dolgoznának.