2022. 01. 20. csütörtök
Fábián, Sebestyén
: 357 Ft   : 315 Ft Benzin: 480 Ft/l   Dízel: 480 Ft/l   Írjon nekünk

Újabb lépés az elektromotorizáció felé – E-töltőállomásra pályázik Kalocsa

Illés György Cinó  |  2016. 11. 16., 14:35

Három konstrukciót kínált a pályázat, amelyet elektromos töltőállomások létesítésére írt ki a kormányzat a települések számára. Mindháromra alternatív javaslatot dolgoztak ki Kalocsán. Az egyik variáns – nagyobb teljesítménye miatti rövidebb töltési idejével – műszakilag vonzóbb megoldást tartalmaz, de sokkal drágább volna, és a támogatási intenzitása is alacsonyabb, miközben akár el is avulhat, vagy olcsóbban beszerezhető lesz az ilyen készülék, mire városunkban is elterjed a technológia. A másik két – kisebb teljesítményű, hosszú töltési időt igénylő töltő létesítését célzó – változat hasonló technikai megoldással tervez, de az egyik variáns kétszer annyi töltőt jelent, valamivel kedvezőbb támogatás mellett. Ugyanakkor nem biztos, hogy indokolt a nagyobb számú töltő telepítése, ugyanis a legolcsóbb megoldás is másfélmillió forintos egyszeri beruházást igényel, majd folyamatos fönntartási költséget jelent. Az elektromos járműveké a jövő, de milyen közeli jövő? Haladni kell a korral, de takarékoskodni is kellene, miközben az elektromos járművek technológiáját illetően még sok a kérdés, amelyekre napról napra újabb válaszokat adnak a konstruktőrök, kutatók, fejlesztők, helyben pedig egyelőre nincs igény a „villanykútra”. Ám egyelőre egy ilyen autó sincs városunkban. A szakma is óvatosan értékelt, a testület is óvatosan döntött legutóbbi ülésén: pályázunk elektromos töltőállomás létesítésére, de csak az „alapcsomagra”. Más helyszínek is szóba kerültek, de végül kedvező elbírálás esetén az 51-es belterületi szakaszán, a Bátyai úton, a Nyárfa Büfé mellett, az egykori Opel-szalon előtti területen lehet az első kalocsai elektromos töltőállomás.

A kidolgozott három variáns tartalmában az előterjesztő polgármester fölkérésére a műszaki osztály vezetője, Boromisza Viktor segített a képviselőknek eligazodni, ismertetve a szakma javaslatát, amelyet később árnyalt a közönség soraiban megjelent, a vita során meghallgatott Kanyó Péter, az előző városvezetés által alkalmazott energetikai szakember is.


Forrás: Illés György / KALOhírek

Boromisza kifejtette, hogy a bekerülési költségeket előzetes piackutatások és árajánlatok alapján határozták meg az egyes típusok esetében, majd összevetették a vonatkozó támogatási intenzitással. Ennek alapján, ha csak pénzügyi oldalról vizsgáljuk ezt a kérdéskört, akkor a 2 x 22 kW-os töltőállomás létesítése lenne a megfelelőbb, ennek a legkedvezőbb a támogatása. A műszaki tartalom tekintetében viszont a legköltségesebb megoldás emelkedik ki. A ’C’ variáns szerinti 50 kW-os gyorstöltő létesítése a műszakilag legjobb megoldás –gyorsabb töltési módot, tehát rövidebb idejű feltöltést biztosít, viszont ez közel 9 millió Ft-os önerő kiegészítést igényel az önkormányzat részéről – fejtette ki az osztályvezető, majd így összegzett:

Például egy Kecskemét nagyságú város 3 töltőállomást létesít a város különböző pontjain, amely mindhárom állomás 2 x 22 kW-os teljesítményt takar. Mi két töltőállomásra pályázhatunk, lehetőség van egy állomás létesítésére is, műszakilag a gyorstöltő lenne célszerű, de figyelembe véve a jelenlegi helyzetet, ha racionálisan gondolkodunk, én a 2 X 22 kW-os töltőállomás telepítését támogatom szakmailag Kalocsán – ismertette a szakma álláspontját Boromisza, majd Török Ferenc kérdésére adott válaszából az is kiderült, hogy az önerőre pályázni, mint más hasonló pályázatok esetében szokott, most nincs lehetőség.

Filvig Géza azt tudakolta, történt-e lakossági igényfelmérés a töltőállomás létesítésére. Bálint József válaszképp elmondta, hogy jelenleg nincs a városban ilyen autó, így jelenleg igény sincsen rá. Ellenben a környezetvédelem részéről már a tavalyi közmeghallgatáson elhangzott egy ilyen igény, a kormány pedig egyidejűleg kiírt egy ilyen pályázatot, így adódott a lehetőség. De egyébként sem lakossági célt szolgálna elsősorban, hanem ez az átmenő autókra vonatkozna, hiszen a leendő elektromos autó tulajdonosok saját garázsukban építenek majd ki csatlakozási lehetőséget – fejtette ki meggyőződését a polgármester, amiben később többen is egyetértettek.
Az átutazók kiszolgálására pedig a gyorstöltő volna célszerűbb, hiszen nem valószínű, hogy azon kívül, hogy valaki kávézik itt, 4-6 órákat fog eltölteni, hogy feltöltse az autóját és továbbutazzon – mondta Bálint József, de azt is elismerte, hogy a kormányzat támogatja az ilyen járművek beszerzését, a hatótávolságok és más technikai mutatók pedig látványosan fejlődnek.


Forrás: Illés György / KALOhírek

Török Ferenc a vita során fölvetette, hogy a töltőállomást esetleg más helyszínre, nevezetesen a költöztetni tervezett Parkgondozó Kft. helyére lehetne tenni, azzal, hogy a jövőben az önkormányzat is elektromos autókat használhatna akár a szemét összeszedésre, hiszen a világ e felé tart, és a kommunális berendezések zöme, pl. kukásautók, söprögetők, ételkiszállító autók ma már elektromos hajtásúak.
Török kiemelte, hogy a városunkba látogatók megfelelő kiszolgálása végett is indokolt a töltőállomás létesítése.

A polgármester reményei szerint azonban a kukásautók beszerzése „Vaskút gondja lesz”, nem a kalocsai önkormányzaté. A telephelyváltás viszont csak a 2017-es évben fog realizálódni, a pályázattal ezt nem lehet megvárni.

Angeli Gabriella a jogi bizottság álláspontját ismertetve elmondta, hogy az akkor még nem kidolgozott, gyorstöltőre irányuló variáns is szóba került, sőt azt tartották legésszerűbbnek a gyakorlat szempontjából, mivel azzal gyorsan fel lehet tölteni ezeket az autókat.
A bizottság egyetértett a polgármesterrel abban, hogy ha Kalocsán majd lesznek ilyen autók, akkor általában a garázsokban fogják ezeket feltölteni, így ez az átmenő forgalom igényeit kiszolgálná ki. Épp emiatt az 51-es utat az egyik legmegfelelőbb helynek vélték a gyorstöltő megépítésére, annál is inkább, mert ott már kész a hozzá szükséges parkoló, amelyet máskülönben saját költségéből kellene megépíteni, a pályázat ugyanis nem támogatja. Így lehet a költségeken spórolni.
A bizottság kérdésére válaszolva Boromisza Viktor elmondta, hogy az elektromos szolgáltató a gyorstöltő esetében akár több 10.000 Ft-tal magasabb alapdíjat számlázhat, ami megdrágítja az üzemeltetést.

Filvig Géza – aki egyébként mindig a takarékosság lehetőségét keresi – ezúttal a drágább megoldás mellett érvelt. Úgy vélte, az utóbbi évek során városunkban végrehajtott energetikai beruházásokon megspórolt forrásokkal lehet kompenzálni ezt a többletköltséget, a korszerűség elvárásának és az átmenő forgalom energiaigényének hatékony kielégítése végett.

Hiába létesítünk egy töltőt, ami hatórás töltési lehetőséget biztosít, az nem fogja a funkcióját elérni, inkább egy drágább jobb megoldást javaslok, mint egy működésképtelen olcsót, mert az a legdrágább. Milyen távoli ez a jövő?

Szabó Balázs egyetértett abban, hogy az elektromos autóké a jövő, de azt kérdezte:

Milyen távoli ez a jövő? Mert nagyon szép és jó, hogy itt beruház a Mercédesz, meg Tesla, stb., de mennyi az az időintervallum, mire ide, kis Kalocsára, az itteni lakossághoz is eljut ez az elektromos autó?


Forrás: Illés György / KALOhírek

Aggályát azzal indokolta, hogy, hogy ez az elektronikai ipar a leggyorsabban elavuló ipar, itt jönnek ki a leggyorsabban az újítások. Ezért azt kérdezte Boromisza Viktortól, hogy elképzelhető-e, hogy korszerűbb típus hamarabb elavul, mint amikorra „ez a jövő ideér Kalocsára”.

Úgy vélte, ha most megépítik majdnem kilencmillió forintért a legnagyobb teljesítményű, 50 KW-os gyorstöltőállomást, biztos, hogy ez évekig teljesen kihasználatlan lesz.
Hozzátette ugyanakkor, hogy nem ismerője a témának, így valóban nem tudja megítélni, hogy a nagy teljesítményű töltő telepítésével érdemes volna-e megvárni a következő, várhatóan olcsóbb és hatékonyabb modellek megérkezéséig.

A képviselőhöz később csatlakozott Bálint József, aki ugyan szintén nem vallotta magát a téma szakértőjének, de annak alapján, amennyire utánaolvasott, ő is úgy vélekedett, hogy a technika fejlődhet akkorát, hogy a későbbiekben, akár pár év múlva egy gyorstöltőhöz olcsóbban is hozzá lehet jutni. Annál is inkább, mivel most, a pályázati felhívás miatt, amint fogalmazott, országos szinten elég nagy dömping várható.


Forrás: Illés György / KALOhírek


Ez adott esetben alkalmas lehet arra is, hogy egyes kereskedők, forgalmazók a termékeiket akár magasabb áron is értékesíthetik. Én úgy gondolom, hogy ez a pályázati időszak lecseng, eltelik egy kis idő, lehetséges, hogy egyes töltőberendezéseket a jelenlegi piaci értéknél olcsóbban is beszerezhetünk. A teremben energetikus is volt

Filvig Géza indítványozta a polgármesternél a hallgatóság soraiban fölfedezett Kanyó Péter véleményének meghallgatását. A polgármester jelezte, hogy ez neki is szándékában áll. Előbb azonban a képviselőknek adott szót.

Török Ferenc a fönntartási költségekről kérdezett. Ezt az előterjesztés a bekért árajánlatok alapján a kisebb teljesítményű, választható legkisebb töltőállomás esetén évi 200.000 forintban határozta meg abszolút értelemben. Azonban ennek egy része vagy egésze – vélhetően a szolgáltatást igénybe vevők által fizetett díjból – megtérül, így az üzemeltetőre eső rész nagyban függ a kihasználtságtól. Az előterjesztés számai szerint ugyanis, ha a napi kihasználtság meghaladja a három órát, akkor a fönntartó önkormányzat már teljes egészében mentesülne ettől a tehertől.

Ekkor adott szót a polgármester Kanyó Péternek. Az energetikus osztotta Boromisza Viktor álláspontját, amely szerint ezek az autók még nem terjedtek el Magyarországon, és magasabb árfekvésük miatt egyelőre nem is várható, hogy el fognak. Ezért, a kisebb támogatási intenzitást is latba vetve egy gyorstöltőt ő is túlzottnak tartott.


Forrás: Illés György / KALOhírek

Úgy vélte, az idő múlásával nemcsak az árak csökkennek, hanem várható egy technológiai változás is a gyorstöltő rendszerek műszaki megvalósításában.
Újabb helyszínt is ajánlott megfontolásra. Elgondolása szerint a pályázati forrásból kiépült napelemes rendszerek, a mérőórák és teljesítmények igénybevételével ezeken a helyeken lehetne spórolni a teljesítmény díján, illetve az ott már elvégzett hálózatfejlesztés költségén. Becslése szerint ez akár évi kétmillió Ft-ot is kitesz. Ha nem gyorstöltőt építünk, így nem az átmenő forgalomra, hanem a helyi keresletre építünk, akkor meglátása szerint

a KSE Sporttelep mellett a két napelemes betáplálási pontnál található buszöböl ideális helyszín volna, és általa spórolni is lehetne.

Egyetértett a műszaki osztályvezetővel abban, hogy a 2x22 KW–os rendszer kiépítése lenne a leghasznosabb. A gyorstöltőt jelenleg még drágállotta. Úgy vélte, amint változik a gyorstöltő technológia, és a töltőállomás is olcsóbb lesz, akkor érdemes lehet majd az 51-es mellé valóban az átmenő forgalom kiszolgálására egy gyorstöltőt építeni.

Erre válaszként Boromisza Viktor elmondta, hogy a sporttelepen a Buborék fűtésénél is felmerültek bizonyos problémák. Ennek vizsgálata jelenleg is folyik, de nincs kizárva a teljesítménybővítés szükségessége. Nem zárta ki, hogy ez kijavítható volna, amint fogalmazott, lehet, hogy ez napokon, heteken belül megoldódik, és akkor esetleg ez a helyszín is szóba jöhetne. Jelenleg azonban kockázatos, ezért nem merték ezt a helyszínt felvállalni.

Kanyó viszontválaszában arra mutatott rá, hogy a sporttelep két betáplálási pontja közül a Buborékcsarnok csak az egyikre van rákötve, és véleménye szerint a másik pontra való csatlakozás lehetséges volna.

Ekkorra már Katus Attilának is lett határozott véleménye, amelyet az érzékelhető csalódottság hangján adott elő.

Az elhangzottakkal egyvalamiről valóban meggyőztek az előttem szólók: hogy ne a gyorstöltőt valósítsuk meg. Én meg magamat meggyőzöm és nagyon-nagyon meg kell erőszakolnom, akkor a másikra mi szükség van? – tette föl a költői kérdést, az üstökénél ragadva meg a problémát. Szabó Balázzsal egyetértett abban, hogy Kalocsán még évekig nem lesz elektromos autó, legföljebb egy-kettő. Azok sem biztos, hogy igénylik a töltő létesítését Úgy vélte,

NEM ÉLETSZERŰ, HOGY AKINEK PÉNZE LESZ ELEKTROMOS AUTÓRA, AZ BETESZI A BICIKLIT A KOCSIBA, ODAGURUL A HATÓRÁS TÖLTÉSI IDEJŰ ÁLLOMÁSRA, A BICIKLIVEL HAZAKEREKEZIK, MAJD HAT ÓRA MÚLVA, AMIKOR FÖLTÖLTÖTT, VISSZABICIKLIZIK, A BICAJT A CSOMAGTARTÓBA DOBJA, ÉS IRÁNY HAZA.


Forrás: Illés György / KALOhírek

Végül úgy összegezte álláspontját, hogy véleménye szerint kicsit korai erről dönteni, de ennek ellenére meg tudja szavazni a javaslatban foglaltakat. Török Ferenc az elhangzottakat annyiban pontosította, hogy

a hatórás töltésidejű készülékeket is lehet akár fél órás, órás töltésre is használni.

Végül a gyorstöltős megoldást, valamint a kisebb teljesítményű, de nagyobb állomás létesítését csak három képviselő támogatta, míg a legtakarékosabb megoldást kínáló tervezet tekintetében 8 igen szavazattal, 4 tartózkodás mellett elhatározták a pályázatunk beadását.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!
Ehhez a cikkhez 0 darab hozzászólás érkezett. A kommentekhez gördítsen lejjebb.
Hozzászólások (Legyen Ön az első)
Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá a cikkhez:
• Regisztrációhoz kattintson IDE.
• Amennyiben már regisztrált felhasználónk, a weblap legtetején lévő menüsávból elérheti a bejelentkezés panelt.

videok  legfrissebb videók

2019. 08. 09., 11:29
Terefere Pécsi Viviennel. Interjúalanyaink: kalocsai kötődésű, tehetséges fiatalok. Téma: vágyak, álmok, tervek, alkotások, aktualitások. Viven első beszélgetőtársa 18 éves koráig élt városunkban, amelynek közvéleménye röplabdacsapatunk erősségeként ismerhette meg őt. De mi van vele most, egy jó évtized után? Meg fognak lepődni!

Még több friss hír

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2022. 01. 20., 18:02
Gyopáros Alpár kormánybiztos úr már második alkalommal érkezett körzetünkbe annak érdekében, hogy a vezetése alatt álló Magyar Falu Programról személyesen tájékoztassa településeink polgármestereit. Még >>>
2022. 01. 20., 09:36
Az utóbbi hat évből négyben hullott hó a világ legnagyobb sivatagában, de 2017. előtt 1979. óta nem volt ilyen. Nálunk a meteorológusok cudar hidegre figyelmeztetnek. Még >>>
2022. 01. 20., 09:36
A tanulók magyar nyelvből és matematikából vizsgáznak. Még >>>
2022. 01. 19., 19:54
Filvig Géza polgármester és kísérete a TOP Plusz források adta lehetőségekről a megyei közgyűlés elnökével és a megyei fejlesztési ügynökség képviselőivel egyeztetett a megyeszékhelyen. Még >>>
2022. 01. 19., 17:01
Dollenstein László polgármester úr, Fröhlich Henrikné, a Hartai Német Nemzetiségi Önkormányzat elnökasszonyának és Vejtei András a Hartai Önkéntes Tűzoltó Egyesület parancsnokának meghívásra látogatott Hartára Font Sándor országgyűlési képviselő. Még >>>
2022. 01. 19., 13:11
Kiszli Vandának, az Atomerőmű Sportegyesület kajakosának neve is felkerült a magyar kajak-kenu sport örökös bajnokainak márványtáblájára – tájékoztatott az egyesület. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK

hirdetés