Az enyhe tél is hozzájárult ahhoz, hogy összességében ütemezés szerint halad a Kertváros csapadékvíz-elvezető hálózatának fejlesztése. A november 12-én kezdődő munkálatok első fázisa a Foktői úti záportározó kialakításával, először az aljnövényzet eltávolításával, a mederbe eső fák kivágásával kezdődött. A csapadékvíz árkok előre gyártott betonelemekkel történő kibélelése a Foktői úti záportározó felől, a Vörösmarty utcánál kezdődött, a kivitelezéssel onnan haladnak a Móra Ferenc utca irányába.
Mint minden építés, ez is áldozatokkal jár, az árkok alját, részben oldalát burkoló betonelemek elhelyezése érdekében meg kellett, meg kell bontani a házak bejáróit. A helyenként értékes térkővel burkolt, betonnal fedett bejárók nyomvonalba eső része jelenleg ideiglenes zúzottkővel van megerősítve. Ám a kivitelező mindenhol az eredeti állapotot állítja vissza – tájékoztatott Boromisza Viktor, a városfejlesztési és városüzemeltetési osztály vezetője, aki több, a kivitelezést érintő információt is megosztott portálunkkal.
Mint emlékezetes, Kalocsa Város Önkormányzata a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat TOP pályázatán nyert 200 millió forintot a „Kalocsa város csapadékvíz-elvezető hálózatának fejlesztése” című projekt megvalósítására. A forrást a Széchenyi 2020 program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban, 100 százalékos támogatási intenzitás mellett biztosítja, így a felhasznált összeg vissza nem térítendő.
A projekt kivitelezésére kiírt közbeszerzési pályázatot a kiskunhalasi székhelyű VÍZÉPSZOLG-94 Kft. nyerte meg, ez a cég tette a legjobb árajánlatot. A társaság több évtizedes szakmai tapasztalattal és jó referenciákkal rendelkezik mélyépítési munkákban. A munkaterület átadása után a munkálatok november 12-vel kezdődtek.
A megvalósítás a Foktői úton található, már meglévő záportározó kialakításával, első lépésként az aljnövényzettől való megtisztítással kezdődött, de amint az a helyszínen március 24-én készült felvételekből látszik, a záportározó végleges kialakításig még bőven van tennivaló.
Ezzel kapcsolatban Boromisza Viktor elmondta: a záportározó kialakításának földmunkái még csak ezután kezdődnek,
A TÁROZÓ MEDERFENÉK SZINTJÉNEK KIALAKÍTÁSAKOR NEM LEHET ELÉRNI, BELEMETSZENI A MÉRTÉKADÓ TALAJVÍZSZINTBE. EZ AZT JELENTI, HOGY CSAPADÉKOS IDŐJÁRÁS ESETÉN LESZ VÍZ A ZÁPORTÁROZÓBAN, SZÁRAZABB IDŐSZAKBAN PEDIG NEM.
Ennek ellenére az így kialakított tározó környezetének parkosításával, később esetleg sétányok kialakításával egy szabadidős tevékenységre is alkalmas, esztétikus új park jöhet létre a városban.
A folyamatban lévő kivitelezésről szólva az osztályvezető kifejtette: a csapadékvíz-elvezető árkok az érintett utcákban, vonalasan haladva, a tározótól indulva készülnek, hogy a csapadékvíz elvezetése folyamatos legyen, biztosítsák a víz elvezetését az esős tavaszi időszakban.
A szakember azokra az aggodalmakra reagálva, hogy a kapubejárók mikor és hogyan lesznek helyreállítva elmondta:
A KIVITELEZŐ MINDENHOL AZ EREDETI ÁLLAPOTOT ÁLLÍTJA VISSZA, TERMÉSZETESEN CSAK A NYOMVONALBA ESŐ, BONTÁSSAL ÉRINTETT SZAKASZOKON.
Ez azt jelenti, ahol térburkolatot kellett megbontani, ott térkővel, ahol a betonozott bejárót kellett feltörni, ott betonnal, ahol salakkal, vagy zúzottkővel erősítették meg a bejárót, ott ugyan ezekkel az anyagokkal állítják helyre az eredeti állapotot.
Mindenki előtt világos, hogy ezeket a bejárókat az ingatlanok tulajdonosai, ki-ki más minőségben készítette, így a most folyamatban lévő beruházással kár nem érheti őket.
Hozzátette: részben műszaki, részben költségkímélési okból a tervezők nem minden bejáróhoz terveztek a bejáró két oldalához támfalat, ugyanis ahol kicsi a szintkülönbség a terep és az árok alja között, ott ez nem indokolt.
AZ EZZEL KAPCSOLATOS AGGODALMAK KICSIT KORAIAK, HISZEN KIS SZINTKÜLÖNBSÉGEK ESETÉN A FÜVESÍTÉS, A TALAJ NÖVÉNYZETE IS MEGAKADÁLYOZZA AZ ESETLEGES BEMOSÓDÁSOKAT, AMELYET MÁS HELYSZÍNEKEN A GYAKORLAT MÁR IGAZOLT.
Boromisza Viktor azt tolmácsolta: az önkormányzat és a kivitelező cég a munkálatok zavartalansága és mielőbbi befejezése érdekében közösen kéri az érintett területeken élők türelmét és együttműködését, esetleges problémák esetén helyszíni egyeztetésre kerül sor.
A beruházással érintett utcák: