A február 13-án, múlt kedden délután Németországban történt, egy fiatal, magyar sofőr életét követelő, súlyos közlekedési baleset nagy visszhangot váltott ki a német sajtóban. A részben egymásnak is ellentmondó híreket általunk megbízhatónak ítélt, de nem hivatalos forrásunk csak részben erősítette meg. A részletkérdéseket a helyileg illetékes, német közlekedési rendőrség lesz hivatott tisztázni, akiknek munkáját ügyészségtől kirendelt szakértő is segíti.
Az A3-as autópályán kedd délután súlyos közlekedési baleset történt, amelyben két ember súlyosan – más forrás szerint egyik könnyebben – megsérült, egy 34 éves, magyar kamionvezető pedig életét vesztette. A Würzburg-biebelriedi közlekedési rendőrség az esetet igazságügyi szakértő bevonásával vizsgálja – derül ki egy német internetes oldalon talált, már a tragikus események napján közzétett bejegyzésből, ám időközben számos más híradás is látókörünkbe került.
A HIVATKOZOTT LEÍRÁS SZERINT AZ ÉRINTETT PÁLYASZAKASZON TÖBB, ÖSSZEFÜGGŐ BALESET IS TÖRTÉNT AZNAP.
A súlyos közlekedési balesetben előbb számos gépjármű, köztük több tehergépjármű és egy személyautó összeütközött az A-3-ason Frankfurt irányában, a Randersackerbeteiligt csomópont közelében.
Az elbeszélés szerint az egyik teherautó üvegtáblákat szállított, és rakománya egy része az útra borult, ami a portál értesülései szerint szintén oka volt a helyzet súlyosbodásának, ugyanis az így kialakult torlódásba – eszerint talán részben az üvegszilánkok miatt lecsökkent fékhatás miatt – hátulról többen beleszaladtak.
Körülbelül egy kilométerrel hátrébb délután 3 óra 20 perc körüli időben a torlódás miatt újabb ütközés történt, több tehergépjármű – köztük a Qualitrans–Cargo Kft. szerencsétlenül járt munkattársának kamionja – részvételével.
A föntebb említett cikk szerint, míg az első teherautó vezetője és egy Scania autószállító – ez a leírás ráillik a Qualitrans–Cargo Kft. flottájának több járművére – vezetője észrevették a torlódást és lassítottak, addig mögöttük egy harmadik tehergépjármű-vezetője túl későn észlelte a kialakult helyzetet, és az előttük állókba rohant, azokat egymásba tolva.
A német médiában megjelent, esetenként egymásnak is ellentmondó híradásokból azonban a történteket nem lehet egyértelműen rekonstruálni. Egyes források három ütköző kamiont említenek, mások négy érintett teherszerelvényről írnak, és az sem világos a híradásokból, hogy a tragikus baleset halálos áldozata a kocsisor melyik járművét vezette.
A föntebb hivatkozott elbeszélést értelmezve úgy tűnhet, hogy az elhunyt sofőr a második járművet vezette, portálunkhoz eljutott más értesülés szerint viszont a halálos sérülést szenvedő sofőr járműve haladt leghátul a négy kamionból álló sorban, így ő maga rohant bele hátulról az előtte araszolókba, vagy már veszteglőkbe.
Ami bizonyos:a médiában megjelent képek tanulsága szerint
egy MERCEDES VEZETŐFÜLKÉJE SZINTE A FELISMERHETETLENSÉGIG ÖSSZERONCSOLÓDOTT, ARRÓL PEDIG MINDEN HÍRADÁS EGYBEHANGZÓAN TÁJÉKOZTAT, HOGY A JÁRMŰ FÜLKÉJÉBE BESZORULT SOFŐR OLYAN SÚLYOS SÉRÜLÉSEKET SZENVEDETT, HOGY A HELYSZÍNEN ELHUNYT.
Még a hivatkozott cikk publikálása idején is folyt az útpályában esett károk helyreállítása, amelybe a helyi önkéntes tűzoltók is bekapcsolódtak, aktívan támogatva az autópálya-rendőrség munkáját, többek között a nagy tömegű, sérült járművek mozgatásában.
A jelentős anyagi kárral is járó baleset után az életmentés, és műszaki mentés, helyszínelés idejére
AZ A3-AS ÉRINTETT SZAKASZÁT TELJESEN LE KELLETT ZÁRNI, OTT HUZAMOSABB IDEIG FORGALOMELTERELÉS VOLT ÉRVÉNYBEN, A SÉRÜLTEK ÁPOLÁSÁBA PEDIG EGY MENTŐHELIKOPTERT IS BEVONTAK
– derül ki az interneten olvasható cikkekből. Ismételjük, a sok közül az egyből.
René Engmann szabadúszó fotós és videóújságíró pedig az alábbi, német nyelvű helyszíni videóriportot töltötte föl a tragikus balesetről a közismert videómegosztó oldalon.
Tisztázatlan részletek
Az ellentmondó hírek alapján tehát nem világos a balesetben résztvevő járművek száma, a történtek elbeszélésében is vannak különbségek az általunk föllelt források közt. Eltérően szólnak a sérültek számát illetően, a halálos áldozat mellett legalább egy súlyos sérültet azonban egybehangzóan említenek.
További, visszatérő elem egy elfutott sofőrről szól. E szerint a balesetben érintett többi teherautó közül két másiknak a vezetője is megsérült. Egyiküket a közeli klinikára szállították, míg a másik sofőr a föntebb idézett német online hírforrás szerint riadalmában elfutott.
Ám az állítólag elfutott sofőrrel kapcsolatban – hivatalosan meg nem erősített forrásból – portálunk úgy tudja, hogy
AZ EGYIK SOFŐR A RENDKÍVÜLI KÖRÜLMÉNYEK KÖZT – A MENTÉS MEGKEZDÉSÉT ILLETŐ TANÁCSTALANSÁGA ÉS TEHETETLENSÉGE MIATT – VALÓBAN FÖL-ALÁ SZALADGÁLT, KERESVE A BEAVATKOZÁS MÓDJÁT ÉS A SEGÍTSÉGET.
– ezt értelmezhette a felületes szemlélő úgy, hogy a sofőr „elfutott”.
Számos részlet ezen túlmenően is nehezen tisztázható a súlyos baleset körülményei közül. A vizsgálatok tartanak, amely eredményei még nem ismertek. Így továbbra is tisztázatlanok az esemény konkrét kiváltó okai, valamit a baleset előtti 5-10 másodperc esemény sora.
A hivatalos állásfoglalás megjelenéséig nem szabad találgatásokba bocsátkozni, ezért feltételezések és hiányos, ellentmondó információk alapján mi sem kívánjuk megkísérelni a történtek pontosabb rekonstruálását.
Ez a helyileg illetékes német közlekedési rendőrség hálátlan feladata lesz, amelynek munkája elősegítésére ügyészségi baleseti szakértőt is kirendeltek.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.