A reptér felől érkező kamionos elmulasztotta az elsőbbségadást, az elkerülő úton haladó jármű vontatmányának ütközött. Vezetőfülkéje a fölismerhetetlenségig összeroncsolódott, a motor kiszakadt a helyéről és az út menti árokba repült, a másik járművet a szemközti árokban egy fa állította meg, de a sofőrfülke szerencsére jó állapotban megmaradt, a benne utazónak sem lett komolyabb sérülése. A helyszínen tájékozódtunk.
Amint a katasztrófavédelem közlése nyomán már korábban megírtuk, az elsődleges információk szerint két kamion ütközött össze Kalocsánál, az 512-es számú út és a Paksi köz kereszteződésénél október 3-án, hétfőn reggel 9 óra 22 perc körül.
A balesetet az okozhatta, hogy az egyik sofőr figyelmen kívül hagyta a részére kihelyezett „Elsőbbségadás kötelező” közúti jelzőtábla [valójában „Állj! Elsőbbségadás kötelező”, azaz STOP tábla – A szerk.] utasítását, és nem biztosított elsőbbséget a védett úton haladó teherautónak.
A baleset következtében az egyik sofőr olyan súlyosan megsérült, hogy a helyszínen életét vesztette. A másik sofőr is megsérült a balesetben.
Műszaki mentés céljából a kalocsai hivatásos tűzoltók vonultak ki. Az egység egy embert feszítővágó segítségével emelt ki az egyik járműből. A mentők is a helyszínen voltak. Az érintett útszakaszon teljes útzár volt érvényben, a forgalmat elterelték, kerülni a városon keresztül lehetséges – írta reggel a katasztrófavédelem.
Az esetről pár perccel korábban a rendőrség hivatalos portálja, a Police.hu is beszámolt az esetről, azonban a rendőrségi tájékoztatás az általunk is megírtakon túli többletinformációt nem tartalmazott.
Később kértük a rendőrség hivatalos, részletesebb tájékoztatását, amelyben a baleset körülményei mellett az elhunyt sofőr korára és lakóhelyére is rákérdeztünk, ám a válasz szerint a fenti közleményen túlmenően a rendőrség nem kíván nyilatkozni a balesetről.
A helyszínen tájékozódva, az ott látható nyomok, a roncsok helyzete és a rajtuk lévő sérülések alapján annyival sikerült többet megtudnunk, illetve kikövetkeztetnünk, hogy
A SZERENCSÉTLENÜL JÁRT SOFŐR AZ IPARI PARK FELŐL KÖZELÍTETT AZ ELKERÜLŐ ÚTI KERESZTEZŐDÉSHEZ, AHOL MINIMÁLIS FÉKNYOMOT HAGYVA, NAGY SEBESSÉGGEL ROHANT BELE AZ ELKERÜLŐ ÚTON AZ 51-ES ÚT FELŐL FOKTŐ IRÁNYÁBAN HALADVA KÖZLEKEDŐ KAMION RAKOMÁNYÁNAK OLDALÁBA.
Az ütközés erejére jellemző, hogy a sofőrfülke teljesen szétroncsolódott, a motor kiszakadt és az út széli árokba repült, rengeteg alkatrész szanaszét szóródott a karambol helyszíne környékén.
A MÁSIK JÁRMŰVET PEDIG AZ ÚT TENGELYÉTŐL MINTEGY 30-40 FOKOS SZÖGBEN HALADÓ PÁLYÁRA LÖKTE, AZ ÚT TÚLOLDALÁN AZ ÁROKBA CSAPÓDOTT, A VONTTÓ BEBICSKÁZOTT, MAJD EGY ÚT MENTI FÁNAK CSAPÓDVA ÁLLT MEG.
Csak a szerencsén múlhatott, hogy a sofőrfülke szinte teljesen ép maradt, és benne az utas sem sérült komolyabban. Ő még ott jártunkkor, mintegy másfél órával a történtek után is a helyszínen egyeztetett a történtekről a helyszínelő rendőrökkel.
A végzetes figyelmetlenség okait csak találgatni lehet
Azt, hogy mi lehetett az oka a STOP tábla figyelmen kívül hagyásának, csak találgatni lehet, de az alárendelt úton látható halvány, alig néhány méter hosszú féknyom arra utal, hogy a baleset előtti pillanatokban a sofőr cselekvőképes volt, tehát vélhetően nem rosszullét okozta a figyelmetlenséget.
Ellenben tény, hogy a kereszteződés növényzettel sűrű benőttsége miatt is különösen veszélyes: a keresztező, fölérendelt utat a növényzettől az utolsó pillanatig egyáltalán nem lehet belátni, sőt, észlelni is alig, így az utat egészen a kereszteződésig kísérő, magas fák, sűrű bokrok miatt a nem kellően figyelmes sofőrt szinte meglepetésként érheti a kereszteződés.
Indokolt tehát a rendőrségnek a közleményük végére írott figyelmeztetése, amelyben azt kérték:
FOKOZOTT ÓVATOSSÁGGAL ÉS FIGYELEMMEL KÖZLEKEDJENEK!
Emellett az újabb tragédiák elkerülése végett célszerű lenne a növényzet ritkítása a kereszteződés előtti 50-100 méteren, illetve fekvőrendőr kiépítése is indokolt lehet itt, valamint más, hasonló okból veszélyes kereszteződésekben, tankcsapda jellegű helyett a tengely- és futóműkímélő fajtából.