Dr. Bálint József polgármester Simon Zoltán, helyi Fidesz csoportelnök múlt pénteki sajtótájékoztatójára reagálva elutasította a Kalocsa gazdálkodása miatt őt ért vádakat, bemutatta az elmúlt két év költségvetésében bekövetkezett folyamatokat, kitérve az önkormányzati Kft.-k helyzetére, részletezve az elmúlt évek tőkepótlásait, végül együttműködésre, a stabilitás és fejlődés feltételeit megteremtő javaslatok december 13-ig történő letételére kérte fel a képviselő-testület tagjait. Kijelentette: többsége a testületben nem oszladozik, de sajnálja, hogy „a fideszes képviselő társak nem tudnak önállóságban gondolkodni, és ezért a másik párt különvéleményét lázadásnak veszik”.
Portálunk is tudósított Simon Zoltán, a Fidesz Kalocsai Csoportjának elnöke múlt pénteken tartott sajtótájékoztatójáról, aki szerint drámai helyzet alakult ki a város gazdasági helyzetében és a város irányításában is. Úgy vélte, Kalocsa láthatóan elindult lefelé a lejtőn, dr. Bálint József polgármester kezéből kicsúszott az irányítás, és a város eladósodva csúszik a csőd felé.
Emlékezetes, Simon akkor arra szólította fel a polgármestert, hogy vonja le a megfelelő konzekvenciákat.
Bálint József ezekre a kijelentésekre kívánt reagálni a szerda délelőttre összehívott sajtótájékoztatóján, amit felütésként Cato római szenátor szavaival kezdett.
„Ceterum Censeo Carthaginem esse delendam” – „Egyébként javaslom, hogy Kárthágót el kell pusztítani” – hangzott az idézet, mint mondta, ez jutott eszébe arról, hogy az ellenzéki képviselők úgy gondolják, a város lakossága elhiszi nekik, amit „szajkóznak”, azaz, hogy Kalocsa város költségvetése pazarló, a város a csőd szélére jutott, és ez miatt lemondásra kényszeríthetik a polgármestert.
A tény ezzel szemben az, hogy a város gazdálkodása és költségvetése relatíve kiegyensúlyozott, és nem áll a csőd szélén – szögezte le a polgármester, bár rögtön hozzátette azt is, hogy Kalocsa város költségvetése már a rendszerváltás óta szerkezeti hiánnyal küzd, amelyet a bevétel-kiadás egyensúlya érdekében közép és hosszú távon meg kell oldani, törekedve arra, hogy a hiányt ne állami támogatásból kelljen pótolni. Emlékeztett: a pénzügyi egyensúly megteremtéséért fogadta el a képviselő-testület a stabilitási rendeletet.
Simon Zoltán azon kijelentésére, hogy a Fidesz-kormány Kalocsa városának 2014. után is megfelelő és igen jelentős támogatásokat nyújtott, válaszul felvázolta a költségvetésben bekövetkezett folyamatokat 2014. október 13-tól napjainkig.
Az időrendi felsorolást azzal kezdte, hogy az átadás-átvételi jegyzőkönyv szerint
145.790.000 forint hiánnyal vette át a várost.
Mint mondta, az előző városvezetés már ezt megelőzően tudta, hogy működési hiánnyal küzd, ezért a 2014-es évre 232.700.000 forint rendkívüli önkormányzati támogatási igényt nyújtott be a kormány felé. Ebből 2014. július 31-én 46.537.000 forintot kapott meg, amely összeg azonban nem oldotta meg a problémákat, ezért 2014. október 10-én újabb, 152.432.000 forint ismételt rendkívüli támogatási igénnyel fordult a kormányhoz. Ebből 2014 decemberében már az új önkormányzat 25.000.000 forint kiegészítő támogatást kapott meg.
Ezzel a polgármester arra kívánt rámutatni, hogy a Simon Zoltán által említett 2014-es 71.527.000 forint állami támogatást valóban megkapták, csak épp abból az átadásig az előző vezetés már 46.537.000 forintot felhasznált, így az új önkormányzatnak már csak 25.000.000 forint állt rendelkezésére.
[Simon Zoltán a sajtótájékoztatón egyébként a 2014-es év állami támogatásáról nem szólt, csak a 2015. és 2016. években megítélt összegeket említette, így a polgármester erre való „reflektálása” nem egészen világos. A 2014-es adatokra azonban Bálint József későbbi ok-okozati fejtegetésében többször is utal, ezért mindenképpen fontosnak tartottuk ennek részletezését – A szerk.]
Bálint József az átadás-átvétel utáni rájuk váró intézkedések sorát négy fő témakör köré csoportosította, ki is fejtve, hogy az egyes esetekben mennyire kellett a városi pénztárca mélyére nézni.
– a Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Nonprofit Kft.-nél 2014 decemberére kialakult pénzügyi helyzet,
– az önkormányzatok számára kötelezően előírt év végi nullás folyószámla,
– a Démász tartozás,
– az önkormányzati kft-k helyzete.
DOMINÓ
Lássuk sorjában!
A Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Nonprofit Kft. a polgármester szerint 2014. december 2-án a csőd szélére került. Sem a fizetéseket, sem egyéb kiadásait nem tudta finanszírozni. Az önkormányzat ezért – bízva a már említett, még az előző önkormányzat által igényelt 152 milliós póttámogatásban – pótlólagosan 24 millió forint támogatásban részesítette a Kft-t, elhárítva ezzel a csőd veszélyét.
Az önkormányzat köteles minden év december 23-ig nulla szintre hoznia a folyószámláját. A Parkgondozó említett támogatásának kifizetése, valamint a vártnál jóval csekélyebb mértékű támogatás miatt e feltétel teljesítése szintén veszélybe került. Ezt a problémát ingatlanok értékesítésével sikerült elhárítani.
Még mindig 2014 decemberében az önkormányzat értesítést kapott a Démásztól, hogy rendezze felé fönnálló tartozását, mindösszesen 230.722.571 forint értékben. Amíg ezt nem teszi meg, a Démász, mint tulajdonos nem járul hozzá a közvilágítás energiatakarékos átalakítási projektjének befejezéséhez. Bálint József fölidézte, 2015. február 19-én megállapodás született a Démász és Kalocsa város között, hogy a tartozásból elismert részt – 174.387 178 forint – rendezzük.
A megállapodás miatt azonban a város ismét pályázatot kényszerült benyújtani kiegészítő önkormányzati támogatásra, amit meg is kapott, rendezte tartozását, és elhárult az akadály a projekt befejezése elől.
Számtenger
Negyedik passzusként a polgármester az önkormányzat tulajdonában álló cégek átadás-átvétel utáni átvilágításakor meghozott döntésekre, illetve ezek kiváltó okaira emlékeztetett. Mint mondta, három cég esetében szándékoztak végelszámolást végezni, azonban közülük kettőt felszámolásba kellett átfordítaniuk a fölhalmozott tartozások miatt.
Az ismertetett adatok szerint a Kalocsai Városmarketing Kft-nél
az adóhiány: 16.223.000 Ft
a bírság: 1.503.000 Ft
a késedelmi kamat: 8.111.000 Ft
Mindösszesen: 25.837.000 Ft
A Kalocsa Security Kft-nél
az adóhiány: 25.381.000 Ft
a bírság: 12.688.000 Ft
a késedelemi pótlék: 377.000 Ft
a mulasztási bírság: 80.000 Ft
Mindösszesen: 38.526.000 Ft
A Városfejlesztési Kft-nél nem volt adótartozás, így annak tudták kezdeményezni a végelszámolását, s jelenleg a végső határozatra várnak ez ügyben.
Még mindig a kft-knél maradva, de áttérve azok tőkepótlására Bálint József a 2015. augusztus 31-ei dátumra hívta föl a figyelmet, amely határidőig a polgári törvénykönyv szerint rendezni kellett a Kft.-k pénzügyi helyzetét. Ezt csak a KalocsaKOM Kft. értékesítéséből befolyó összeggel tudták megoldani. Emlékeztetett, e bevétel felhasználását a legutóbbi testületi ülésen is részletesen ismertette.
Kalocsa Menza Kft. pótbefizetések:
2015-ben 63.604.000 Ft,
2016-ban 28.768.000 Ft,
Összesen: 92.372.000 Ft.
Ezen felül a cég külső tartozásait is ki kellett fizetni a tulajdonos önkormányzat segítségével az alábbi negatív eredmények miatt.
2013. mérleg szerinti (adózott) eredmény: –12.566.000 Ft
2014. mérleg szerinti (adózott) eredmény: –51.498.000 Ft
2015. mérleg szerinti (adózott) eredmény: –28.768.000 Ft
Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Nonprofit Kft. pótbefizetés:
2015-ben 50.207.000 Ft
2013. mérleg szerinti (adózott) eredmény: –51.801.000 Ft
[Más év mérleg szerinti eredményét a polgármester nem ismertette – A szerk.]
Bálint József szerint a 2015-ös pótbefizetés óta ez a cég „egyensúlyban van, nincsen vele pénzügyi gond”.
Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Kft. pótbefizetés:
2016-ban 70.144.000 Ft
2014. mérleg szerinti (adózott) eredmény –69.161.000 Ft,
2015. mérleg szerinti (adózott) eredmény –2.625.000 Ft.
Bálint József szavai szerint a 2014. évi eredmény először úgy volt feltüntetve, hogy 110.000 forint nyeresége van a cégnek. „Amikor az ügyvezető távozott, akkor derültek ki, hogy nincsenek lekönyvelve, el vannak halasztva a kifizetések, és akkor bukott ki a mínusz 69.161.000 Ft. Így jutottunk el a mai napig”.
– zárta a száraz számadatok fölsorolását a polgármester, majd határozottan kijelentette:
a 2016. évi költségvetés teljesítése biztosított
A 2017. évi költségvetés tervezése folyamatban, és stabilitási rendeletben foglaltak figyelembevételével Kalocsa város költségvetése középtávon biztosítható lesz – tette hozzá.
Később a stabilitás kérdésére visszatérve Simon Zoltán Fidesz-elnök mondandójából a költségvetés teljes pénzügyi rehabilitációjáról szóló kitételt csúsztatásnak mondta a polgármester, mivel az csak a hitelekre vonatkozott, azokat váltotta ki a magyar állam. Így fordulhatott elő, hogy amikor átvették a várost, még mindig ennyi finanszírozatlan költségvetési hiány maradt.
A kormányzati beavatkozással kapcsolatban elismerte Bálint József, hogy az által stabilabb irányba mozdulhatott el a költségvetés, ugyanakkor emlékeztetett, hogy egyidejűleg elrendelték, hogy evégett helyben is intézkedéseket kell hozni.
Több tízmilliós büntetések
A polgármester szólt több olyan pénz-visszafizetési kötelezettségről is, amelyek korábbi projektek után keletkeztek, de a városnak most kell teljesítenie őket.
Ilyen az Öveges József program, amelynek keretében a Szent István Gimnázium kapott új természettudományos labort. Itt az állam durván 50 millió forint büntetést szabott ki az önkormányzatra, amit a mostani önkormányzatnak kell kifizetnie.
Az Uszód-Dunaszentbenedek-Géderlak szennyvíz programmal kapcsolatban az uniós ellenőrzés 126 millió forint visszafizetésére kötelezi az önkormányzatokat. Ebből a Kalocsára eső rész még alku tárgya, alsó hangon nyolcmillió, legrosszabb esetben 26 millió forint is lehet.
A LED-lámpás közvilágítás kérdésköre még nyitott: most folyik nálunk uniós ellenőrzés, amelynek keretében az összes ilyen jellegű beruházást vizsgálják hazánkban. Bűntető feljelentés is történt a LED-projekt kapcsán, amely a polgármester információi szerint vizsgálati szakaszban van.
Lehet azon elmeditálni, hogy mennyire pazarló és mennyire nem a költségvetésünk. Ilyen helyzetben vettük át, ezeket az intézkedéseket kellett megtenni, hogy előre tudjunk haladni, és ezért kellett meghoznunk a stabilitási rendeletet is. – foglalata össze álláspontját a költségvetés helyzetének kialakulásáról a polgármester. Ennek alátámasztására portálunknak az elbukott építményadó-emelésről írott cikkünk alatt megjelent kommentet is idézte.
KALOhírek-interaktív
ForzaKalocsa ezt írta:
„(…) nincs ingyen ebéd! A költségvetés helyzetét és stabilitását 2008. tájékán a vesztét érző Török Gusztáv Andor és a szabályozatlan, káoszos önkormányzati finanszírozási rendszer (akkor még oktatással, egészségüggyel megterhelve) kezdte el lelökni a lejtőn. 2010-re katasztrofális helyzetet örökölt a helyi Fidesz-KDNP, aki népszerűtlen lépések sorozatát volt kénytelen végrehajtani.
Hiába volt a konszolidáció, a rendszerben még akkor is maradt 150-200 millió hiány, ami minden évben újra termelődik, ha nem tesznek ellene. Ez a szám valamennyire mérsékelődött a 2013-ban indított energetikai fejlesztések által hozott megtakarításokkal, valamint a 2015-ös új normatívákkal, de még akkor is ott maradt közel 100 millió éven belüli hiány! Mit lehet rövid távon tenni:
1. További megszorításokat eszközölni, költséget csökkenteni (létszámleépítés, fölös szerződések megszüntetése, önként vállalt feladatok átgondolása leadása stb.)
2. Bevételt hozni adók, vagy vagyonértékesítés formájában.
Rövid távon nincs más választás!!! Valakinek fizetni kell a révészt!
Hosszú távú gondolkodást meg sajnos nem látok...”
– idézte hozzászólónk bejegyzését a polgármester majdnem szó szerint, abból mindössze ForzaKalocsa által a leadandó önként vállalt feladatok közt nevesített „2000 forintokat” hagyva ki. A hozzászólást Bálint József úgy aposztrofálta, hogy a jobboldalon is érzékelik, hogy milyen helyzetben van a város, kommentelőnkről pedig tudni véli, hogy jól ismerte az önkormányzat helyzetét, ezért merte kijelenteni, hogy van szerkezeti hiány, amit Török Ferenc képviselő is megerősített. A polgármester személyes emlékei szerint pedig már a tanácsi rendszer utolsó öt évben is küzdött ezzel a város, amikor ő osztályvezetőként tevékenykedett, de akkor az állam finanszírozta ezt, később pedig évente sikerült pótlólagos állami költségeket hozni rá.
A másik kommentet kimondatlanul is annak érzékeltetésére idézte a polgármester, hogy a lemondására való felszólításokat nyilvánosságnak szóló politikai PR-fogásnak, ellene szóló médiahecc-kampánynak tekinti.
„Az egész cirkusz a médiának, azon keresztül a lakosságnak szól. Nem SZMSZ-t kell módosítani, hogy mindenki annyit beszélhessen, amennyit csak akar, hanem kamerák nélkül összeülni a testületi előtt, és ott már tisztázni a legnagyobb összeférhetetlenségeket. Megkímélnének mindenkit, de a tv-nézőket különösen, mert már szánalmas volt, ahogy mindenki kifelé játszotta az agyát. Aki a városért dolgozik, az tegye azt alázatosan, és ne csak akkor legyenek okos javaslatai, amikor veszi a TV, meg a Kalohírek. Az ellenzék úgy akarjon polgármestert buktatni, hogy közben a város ne bukjon bele!”
– idézte másik kommentelőnk riposztját a polgármester, hozzátéve, maximálisan egyetért mind a kettő hozzászólóval.
A tájékoztató végén a sajtó kérdéseire is válaszolt a polgármester. Érdekesség, hogy az első két kérdésre annyira számított Bálint József, hogy előre megírt válaszát papírról olvasta föl.
Olvadó többség?
Az első kérdés arra irányult, hogy valóban olvadozik-e a mögötte álló testületi többség, amint arra Simon Zoltán utalt.
Sajnálom, hogy a fideszes képviselőtársak nem tudnak önállóságban gondolkodni, és ezért a másik párt különvéleményét lázadásnak veszik. Azonban a demokrácia így működik – mondta, hozzátéve, hogy minden képviselő a saját meggyőződése alapján voksol.
Csődközelben?
A másik ilyen kulcskérdésre, hogy valóban csőd közeli helyzetben van-e Kalocsa, a polgármester által elmondottakból kiderült:
a 2016. költségvetésének sikeres végrehajtása már nem kérdéses.
A 2017-es költségvetés most van tervezés alatt, és abban már érvényesíteni kell bizonyos elveket a stabilitási törvényből, így az intézmények költségvetése további megszigorításokat szenved, rendezvények maradnak el.
A Kft.-k felszámolása, illetve végelszámolása is a stabilitás célját szolgálták, ahogyan egyes vagyonelemek bérbeadása, mint a farm, vagy a záportározó, de ezek a pénzügyi a cél mellett a város számára más szempontok szerint is előnyösek. E téren
a következő nagy lépés az uszoda bérbeadása lehet,
amely a döntés-előkészítés stádiumában van, és a polgármester elsősorban szakmai érvek alapján reménykedik annak sikerében.
Bálint József mindazonáltal sajnálja, hogy egyes képviselők saját pártjaik érdekeit előbbre valónak tartják a kalocsaiak érdekénél. Egyértelműsítette, hogy egyik párt igényeit sem kívánja kielégíteni, kizárólag a kalocsaiak jólétéért akar dolgozni. Az foglalkoztatja, hogy miként lehet Kalocsa városát még stabilabb, kényelmesebb helyzetbe hozni az itt élők javára, amihez kérni fogja képviselőtársai együttműködését is.
Ekkor Bálint József a sajtó útján kérte föl az összes megválasztott képviselőt, hogy 2016. december 13-ig juttassanak el hozzá olyan javaslatokat, amelyek szerintük a stabilitást és fejlődést szolgálják.
Mutassák be ők is, hogy fontos számukra nem csak a rövidtávú népszerűség, hanem a városlakók érdeke is. Bizonyítsuk be együtt, hogy az önkormányzatban képesek vagyunk arra, hogy az önös érdekeink mellett a városlakókra is koncentráljunk – mondta Bálint József, hozzátéve, hogy a beérkezett javaslatokat és ötleteket megvizsgálják és a sajtó útján is közzéteszik.
Arra a kérdésre pedig, hogy kíván-e bármilyen változtatást eszközölni az oly' sokat támadott, az önkormányzatnak magánszemélyekkel fennálló megbízási szerződéseiben, az válaszolta:
Igen, fogok tenni intézkedéseket bizonyos esetekben.
Azt azonban konkrét kérdésre sem árulta el, milyen intézkedésekre gondol.
A fejlesztések elmaradására vonatkozó észrevételekre válaszképpen Bálint elmondta: a pályázatok is eleve csúsznak, a magyar állam is leállított fejlesztéseket. Az uniós forrásokra pénzügyi zárlat volt, amelyet most oldottak föl, így csak most fogják kiírni a pályázatokat, például a TOP pályázatokon még csak a ’16-os év kerül kiírásra.
Ennek ellenére voltak fejlesztések, és jelenleg is van beadott igényünk, amelyek megvalósulása a Paks II projekt kapcsán realizálódhat.