Nemcsak Magyarországon, hanem a régióban is tömegek várják az M8-as és M200-as új autópálya megvalósulását. Ha megépül, Budapest érintése nélkül lehet majd utazni Nyugat- és Kelet-Magyarország között – írja a Világgazdaság az m44-es új szakaszának átadása kapcsán közölt cikke, amelyben összefoglalják a tervezett autópálya-fejlesztéseket is, mindazzal együtt, amit az ütemezésükről, időzítésükről, nyomvonalukról tudni lehet.
Nagyhét keddjén adták át Magyarország legújabb, az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópályát és Szentkirályt összekötő gyorsforgalmi útszakaszát szakaszát. Ennek kapcsán beszélt Orbán Viktor arról, hol épül majd meg az új autópálya Magyarországon – emeli ki a Világgazdaság Hecker Flórián által jegyzett cikke.
A cikkből kiderül: a Hódút Építő Kft. kivitelezésében, bruttó 185,3 milliárd forintból megépült, több mint 30 kilométer hosszú útszakasz kétszer két sávos közúti összeköttetést biztosít már Kecskeméttől Békéscsabáig.
Az M44-es gyorsforgalmi út teljes, 125 kilométeres szakaszának létrehozásához mintegy 543 milliárd forint hazai költségvetési forrást használtak fel. Az első, a Tiszakürt és Kondoros közötti, 61 kilométer hosszú szakasz 2019-ben, a Kondoros és Békéscsaba közötti, 17,6 kilométeres szakasz 2020-ban épült meg. Az tiszazugi új Tisza-hidat is magába foglaló, Lakitelek és Tiszakürt közötti, 10 kilométeres út 2021-ben, a Szentkirály és Lakitelek közötti, 4,6 kilométer hosszú szakasz pedig 2024-ben készült el.
A cikk ennek kapcsán fölidézi:
2010 ÓTA A GYORSFORGALMI UTAK HOSSZA MÁSFÉLSZERESÉRE NŐTT MAGYARORSZÁGON,
szoros összefüggésben azzal, hogy a kormány elhatározta: minden megyei jogú város elérhető lesz gyorsforgalmi úton. Ez Eger, Szolnok, Salgótarján, Sopron és Kaposvár esetében már korábban, Békéscsaba esetében pedig most az M44-es út átadásával megvalósult
Várható fejlesztések
M8
Azonban csőben van egy igazi, klasszikus új autópálya megépítése is Magyarországon: ez pedig nem más, mint az M8-as, amely ha egészében megvalósul, végeredményben ahhoz segít hozzá, hogy Budapest érintése nélkül lehessen majd utazni Nyugat- és Kelet-Magyarország között”
– mutat rá a cikk, fölidézve, hogy az M44-es átadásán Orbán Viktor fogalmazott úgy, hogy
A KÖVETKEZŐ ÉVEKBEN MEGÉPÍTIK AZ M8-AS AUTÓPÁLYÁT IS.
A miniszterelnök bejelentései az útépítésekről az alábbi videóban 7 perc 24 másodperctől halható, a cikk alább folytatódik!
Az M8-as projektjéről többek közt azt írják, hogy annak megépítése a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) feladata, és ezt szerepelteti a saját honlapján közzétett beruházási listáján.
A tervezett nyomvonalról napvilágra került térkép szerint
AZ M8-AS KECSKEMÉTTŐL A DUNÁT A PENTELE HÍDNÁL ÁTLÉPVE SÁRBOGÁRDIG FUTNA, MAJD ONNAN M200 NÉVEN FOLYTATÓDNA KOMÁROMIG, AHOL ELÉRI AZ M1-ES AUTÓPÁLYÁT.
Ez megkönnyítené Ausztria elérését és a balatoni régió megközelítését a keleti országrészből, tehermentesítve a főváros gyorsforgalmi hálózatát.
De a cikk arra is fölhívja a figyelmet, hogy az M44 és az M8 projektjei annyiban összefüggenek, egymásra épülnek, hogy az M44 román határig vezető leágazásának, és az M8 és M200 szakaszok megépítésével létrejövő déli körgyűrűn Romániától Ausztriáig Budapest elkerülésével lehetne eljutni, ami tovább csökkentené az M0-ás forgalmi terhelését.
Mikor épül meg az M8-as autópálya?
A Dunaújváros (M6)–Dunavecse: ez 5,2 kilométer hosszú szakasz a Duna-híddal együtt már megvalósult, így csak üzemeltetnie és fenntartania kell.
A megépítendő szakaszok az MKIF ütemterve szerint:
Hivatkozva Németh Tamás, az MKIF vezérigazgatója által a Magyar Építőknek nyilatkozva elmondottakra, azt írja a portál, hogy
AZ M200-AS ÉPÍTÉSE KOMÁROMTÓL SZÉKESFEHÉRVÁR ÉRINTÉSÉVEL SÁRBOGÁRDIG 2028-BAN MEGINDUL, MAJD ONNAN M8 NÉVEN HALAD TOVÁBB A PÁLYA KECSKEMÉT ÉSZAKI RÉSZÉIG.
A térségünket jobban érintő, várhatóan az 52-es főút forgalmát is jelentősen mérséklő útszakasz megépítésének időpontjáról pontosabbat nem közöltek, de a cikket azzal zárják:
Egy biztos: ezeket az útfejlesztéseket nemcsak Magyarországon, hanem a régióban is tömegek várják.”
Borítóképünk illusztráció (vecteezy.com)
A Fókuszban Podcast legújabb adásának vendége Dr. Török Lajos és Dr. Szakál Szabolcs, a Kalo-Vet Állatgyógyászati Központ tulajdonos ügyvezető-igazgatói, akikkel az ebek veszettség elleni oltásának fontosságáról és a májusra meghirdetett oltási akcióról beszélgettünk.