Ehhez elengedhetetlen a vállalatok online jelenléte és a pontos ügyféladatok. A piac így kettéoszlik: vannak adatgyűjtő- és szolgáltató oldalak, illetve a már meglévő adatokat felhasználó, a marketingstratégiájukba beépítő szervezetek.
Ma már mindenki találkozott számára nagyon releváns hirdetéssel, amelyen a megnézett termék vagy az érdeklődési körünkbe passzoló hirdetés azt sugallta, hogy “vegyél meg!”. Sok ilyen furcsa véletlennel találkozunk vagy valami technológiai trükk áll a háttérben?
Néhány infó, amit biztosan tud rólunk a Google
Kezdjük talán a legsokkolóbb dologgal: ha a telefonunkon is a Google fiókunkat használjuk, akkor sokszor nem is tudjuk, de a fiók a telefonon keresztül elmenti az elhangzott parancsszavainkat. Biztosan tapasztaltuk már, hogy egy társasági beszélgetés után a kitárgyalt termék vagy szolgáltatás szembejött velünk valamelyik közösségi média platformon, hirdetés formájában. Ha ez még nem lenne elég, a Google a keresési és böngészési preferenciáink alapján felállít rólunk egy profilt, amelyben az életkor és a nem alapján még pontosabb képet kap rólunk a keresőmotor. A Google igyekszik a lehető legrelevánsabb reklámokkal bombázni a fogyasztókat, amelyek a leginkább passzolnak a személyiségéhez és az érdeklődési köréhez – optimalizálva ezzel a reklámhatékonyságot.
Ha telefonon vagy asztali számítógépen a Chrome-ot használjuk böngészőként, és bejelentkezve maraduk a Google fiókunkban, akkor a Chrome Sync szépen nyomon követi a webes aktivitásunkat. Itt olyan adatokat tárol a Google, mint hogy hány weboldal címét kerestük fel eddig, vagy épp hány weboldal van megnyitva a gépen és a telefonon, de azt is megjegyzi, milyen helyeken engedélyeztük a böngészőnek, hogy elmenthesse jelszavainkat.
Legális az online adatgyűjtés?
A válasz, amennyiben az adatgyűjtési folyamat a szigorú európai GDPR szabályoknak megfelel, úgy igen. Maga az adatgyűjtés nem kifejezetten egy negatív folyamat és az uniós szabályozás révén egyre nagyobb az adatvédelem szerepe és egyre fontosabb az esetleges visszaélések lehetőségének korlátozása. Amikor internetes adatokról esik szó, a lényeg mindig a fogyasztók tudatosságában áll: azaz, hogy milyen adatot és hol osztanak meg magukról.
Nem csak az adatvezérelt marketingstratégiát folytató cégek profitálhatnak az online gyűjtött adatokból, hanem maguk a fogyasztók is: például a vásárlók 73%-a egy külföldi felmérése szerint szívesebben lát olyan ajánlatot, amely releváns számára – felhasználva személyes adataikat. Érthető, hogy a fogyasztók sokszor kételkednek a tech óriások adatkezelési stratégiájában, hiszen számos olyan esetről hallottunk már, amikor egy-egy vállalat céltalanul információkat gyűjtve és nem megfelelően kezelve bukott el a piacon.
Forrás: Rackhost.hu