A szeszesitalgyártóknak nehéz megküzdeni azzal, hogy változnak a fogyasztói szokások, a borászok jelentős része pedig érthetően fájlalja, hogy csökkent a borfogyasztás. Mi a teendő? Állami támogatás? Az italtrendekhez való alkalmazkodás? A minőség emelése? Átállás egy másik italfajtára? A marketing erősítése? Vagy mindez együtt? Ezek is foglalkoztathatják a Budavári Palotában csütörtöktől vasárnapig tartó Borfeszt résztvevőit.
A borfogyasztási preferenciák már a koronavírus-járvány idején is erőteljesen változtak, és nemcsak azon egyszerű okból, hogy a vásárlási időszakot részben korlátozták. Aki alkoholt akart vásárolni, így is tudott, de a vendéglátás forgalma jórészt kiesett. Mindennek nincs köze azokhoz, akik függők, és akiknek mindegy mit, csak igyanak – a magyar nyelv sokatmondó sajátossága, hogy ez a szó sosem a vízre utal, hanem alkoholra, mert azok így is beszerezték a kis féldecis üvegeket, vagy éppen a liternyi PET palackos kövidinkát.
A NielsenIQ tavaly vizsgálta kilenc kereskedelmi lánc – az Auchan, az Interspar, a Spar, a Tesco, a Príma, a DM, a Müller, valamint a Plus Market – forgalmát. Arra jutottak, hogy a 2022. augusztus és 2023. július közötti időszakban a borforgalom közel 29 milliárd forintot tett ki, ami mennyiségben körülbelül 22 millió litert jelent. A gyártói márkák stabil 89 százalékos részesedéssel dominálják a keresletet.
Pezsgőt és mustot is kellene kínálni
Azt már az újságíró teszi hozzá, hogy ezekben a számokban nincsenek benne azok a literek, amelyeket a kis magángazdaságok termelnek. Többszáz hobbi, „amatőr” borász erjeszti a hegy levét, amely elfogy családi, baráti körben, helyben, a faluban.
Nagy István agrárminiszter a közelmúltban, somlóvásárhelyi beszédében kiemelte, hogy. erőteljesen csökken a fogyasztás, és a terei is szűkülnek, az alkoholellenes lobbi nagyon erős.
Sőt, kijelentette, hogy „összeurópai, de inkább világszinten strukturális válság jelei láthatók”. Azt is megjegyezte a miniszter, hogy a nagyon gyorsan változó borfogyasztási szokásokhoz nehéz alkalmazkodni. Ennek egyik módját jelentheti a több lábon állás, vagyis, hogy nemcsak bort érdemes termelni vagy értékesíteni, hanem például pezsgőt vagy mustot.
Igen, csakhogy ehhez kedv kellene, vállalkozókészség meg pénz, hiszen az újfajta tudás és technológia nincs ingyen.
Tudomásul kell venni, hogy mások a prioritások, változik az italok divatja.
Forrás: mfor.hu/Elek Lenke
Fotó forrás: Depositphotos