2021. 11. 30. kedd
András, Andor
: 369 Ft   : 327 Ft Benzin: 480 Ft/l   Dízel: 480 Ft/l   Írjon nekünk
   NAPI GYORS: 2021. október 23.
2021. 10. 23., 09:33
Nem fogyni kell, ha tovább akarsz élni – Nem a súlyon múlik
Hosszú és egészséges életet akarsz? Egy friss kutatás azt mutatja, nem a fogyás a kulcs ahhoz, hogy ezt elérjük. Más életmódbeli szokások sokkal többet számítanak. Mindezt a marieclaire.hu életmódrovatában található cikk szerzője szakértőkre hivatkozva állítja. Minden bizonnyal sokan vagyunk, akiknek érdemes ennek az állításnak a részleteit is megismerni.

Az egészségügyi szakértők egyre inkább hangsúlyozzák, hogy lehet valaki fitt és kissé túlsúlyos egyszerre, a testtömegindex nem mérvadó és ez alapján nem lehet megfelel képet kapni valakinek az egészségi állapotáról. Egy friss kutatás eredményei is ezt az álláspontot erősítik. Eszerint azt, hogy milyen általános egészségi állapotban van valaki és milyenek az életkilátásai, nem lehet a mérlegen megjelenő szám alapján megítélni. Emellett a testmozgás maga sokkal fontosabb, mint hogy valaki lefogyjon, ha az egészségünket és az azt nézzük, milyen sokáig akarunk élni.

Szeretnénk, ha az emberek tudnák, hogy egy kis túlsúly nem jelenti azt, hogy valaki nem lehet fitt. Az egészséges test nem függ az alkattól és a mérettől” – mondta a tanulmány egyik kutatója, Glenn Gaesser, az Arizona Állami Egyetem Egészségtudományi Iskolájának munkatársa.

Ha a súlyra figyelünk, elfelejtünk fontos dolgokat

A tanulmányt készítő kutatócsoport egy égető problémához próbált közelebb kerülni. Az elhízás járványszerű méreteket öltött az egész világon az elmúlt évtizedekben, és egyre több ember hal meg olyan betegségekben – például szívbetegségben –, melyek szorosan összefüggnek az étrenddel és testmozgással. 

Ezzel párhuzamosan egyre több azon embereknek a száma, akik mindennél erősebben próbálnak fogyni.

AZ 1980-AS ÉVEK ÓTA A FEJLETT VILÁG ORSZÁGAIBAN A NŐK 40, A FÉRFIAK 25 SZÁZALÉKA PRÓBÁLT KI EGY VAGY TÖBB FOGYÓKÚRÁT AZ ÉLETE SORÁN LEGALÁBB EGYSZER. ÁM TISZTÁN LÁTSZIK, BÁRMIT IS PRÓBÁLUNK TENNI, NEM MŰKÖDIK, ÉS NEM FELTÉTLENÜL TESZI ÖNMAGÁBAN EGÉSZSÉGESEBBÉ AZ EMBEREKET.

Az intenzív fókusz, ami a súlyvesztésre irányul, nem akadályozta meg, hogy az emberek egyre jobban elhízzanak az utóbbi évtizedben” – derül ki a friss kutatásból. Sőt, az újabb és újabb fogyókúrára tett kísérletek inkább a súlygyarapodást segítik elő, ami kétségtelenül összefüggésben áll a visszahízás gyakoriságával, ez pedig köztudottan nagy egészségügyi kockázatot jelent.”

A kutatás több száz, fogyókúrával és élettartammal kapcsolatos tanulmány adatait összegezte és fésülte össze arra koncentrálva, vajon milyen egészségügyi következményei lehetnek az emberre az elhízásnak vagy túlsúlynak. (Az irányelvek szerint 25-30-as BMI-érték számít túlsúlyosnak, 30 felett pedig elhízott vagy súlyosan elhízott valaki.)

Hatalmas hibája a BMI-nek, hogy egyszerűen nem lehet vele az ember általános egészségi állapotát meghatározni.

A kutatók eredményeikből azt a következtetést vonták le végül, hogy az aktivitás mértéke messze fontosabb, mint maga a fogyás, ha a szív egészségét és általánosságban a halálozási kockázatokat nézzük. Valójában ha valaki elhízott, de rendszeresen mozog, kisebb esélye van a korai halálozásra, mint annak, aki normál testsúlyú, de nincs túl jó formában.

A fizikai aktivitás hatalma

Metabolikus szempontból egészséges elhízásnak nevezik azt, akin ugyan van súlyfelesleg, de egyébként fitt.

TEHÁT LEHET VALAKI A TESTTÖMEGINDEX ALAPJÁN AZ ELHÍZOTT SÁVBAN ANÉLKÜL, HOGY BÁRMILYEN KOCKÁZATOT JELENTENE EZ A KARDIOVASZKULÁRIS BETEGSÉGEKRE, PÉLDÁUL A MAGAS VÉRNYOMÁSRA VAGY KOLESZTERINSZINTRE. 

Már korábbi kutatások is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs nagyobb esélye annak a szívrohamra vagy sztrókra, aki túlsúlyos. Ám azoknak az emberek, akik nem túl aktívak, igen. 

Az aktívabb élet nem azt jelenti, hogy hosszabb távot futunk vagy súlyt emelünk. Az egészségügyi irányelvek szerint a felnőtteknek heti 150 perc közepes intenzitású kardiomozgásra van szüksége, emellett legalább kétszer izomerősítő mozgásformákra. Kardiomozgásnak számít a tempósabb gyaloglás vagy a fűnyírás is például. A kertészkedés és a jóga pedig erősítő gyakorlásnak. 

Fontos azt is megjegyezni, hogy a különböző testtípusú emberek máshogy reagálnak a különböző mozgásformákra."– mondta Hemalee Patel belgyógyász.

Így van, akinek az interval edzés a legjobb a szív- és érrendszer működésének optimalizálására, míg másoknak inkább a futás vagy a biciklizés. Testsúlytól függetlenül.”A mérleg nyelvéről a figyelmet át kell állítanunk inkább a szívbarát ételek fogyasztására, és főként arra tehát, hogy elég fizikai aktivitás legyen az életünkben. Ám addig még hosszú az út, hogy a súlystigma is megszűnjön, ami viszont hatalmas javulás lehetnek az emberek mentális egészségére nézve. És mint tudjuk, a lelki egészség legalább olyan fontos az általános jóllétünkhöz, mint a testi.



Forrás: The Huffington Post/marieclaire.hu

310

  Legfrissebbek most

  NÉPSZERŰ HÍREK

  kiemelt hírei