Közel tíz éve, 2007 márciusában szűnt meg a vasúti forgalom a Kiskőrös-Kalocsa szárnyvonalon. Azóta a teherforgalom ugyan a foktői növényolajgyár kiszolgálása miatt 2011-ben újraindult, sőt a gyárhoz új iparvágány is épült, a szebb napokat is látott épületet továbbra is kerítés zárta el a kíváncsi szemek elől. Ezt a zárást idén nyáron szűntették meg, de a híres, pingált épületbe ezt követően sem lehetett bemenni. Október 26-án végre újabb mérföldkőhöz érkezett az állomás 1881-ig visszanyúló története.
Februártól októberig
Dr. Bálint József polgármester ez év februárjában jelentette be, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) területi igazgatójával Mondi Miklóssal, valamint a vasúti szakasz üzemeltetőjének vezetőjével, Németh Nándorral a kalocsai vasútállomás épületének funkcióbővítés utáni, turisztikai nyilvánosság előtti újranyitásáról.
Az együttműködés részleteiről aztán júniusban tárgyalt az önkormányzati képviselő-testület, amely megszavazta, hogy a MÁV felé fizetendő 5000 forintos bérleti díj és 15000 forint kezelési költség-hozzájárulás ellenében a város megnyitja az objektumot.
A megállapodás értelmében a kalocsai önkormányzat vállalta a vasútállomás környékének rendben tartását, amely feladatot a Parkgondozó végzi, míg a MÁV vállalta az őrzés-védés feladatát és kapcsolódó programelemként egy vasúttörténeti kiállítás berendezését.
A nyilvánosság most már saját szemével is láthatja a szerződés eredményét. Az újranyitás pillanatain sok érdeklődő osztozott a protokoll résztvevőkkel, köztük Szvétek Antalné, aki édesanyjával, Vén Lajosnéval maga is részt vett az épületbelső 1983-85 közötti renoválásában, valamint Viczay Lajos, akinek fotói immár a váróteremben is őriznek és megmutatnak egy-egy pillanatot a vasútállomás egykori mozgalmas hétköznapjaiból.
A megnyitón Bálint József mindenekelőtt leszögezte:
a személyszállítást nem indították újra.
A polgármester a pályaudvar történetét [lásd keretes írásunkat – a Szerk.] ismertette a megjelentekkel, név szerint is megemlítve a 80 évvel ezelőtti felújításban összefogó környékbeli parasztokat és parasztasszonyokat, majd köszönetet mondott az újranyitásban kulcsfontosságú szerepet betöltő személyek munkájáért.
Sihuhuhu, sihuhuhu, sihuhuhu
Nagy Józsefnek, a Vasúttörténeti Alapítvány titkárának sikerült egy komplett vasútállomás hangjait megidéznie, a résztvevők legnagyobb tetszésére síppal, zakatoló miniatűr mozdonnyal érkezett az eseményre. Emellett persze szólt a kiállítás létrejöttét segítő alapítvány célkitűzéséről [a vasúti történelem tárgyi eszközeinek, emlékeinek felkutatása, összegyűjtése, megőrzése, ápolása, kiállításokon történő bemutatása], valamint elmondta, hogy az archív anyagok, köztük az állomás eredeti terveinek kiállításában a Viski Király Múzeum szakemberei is közreműködtek.
A vasúti szakaszt üzemeltető DB Cargo Hungária Kft. nevében Gaál József, a Magyar Államvasutak Zrt. képviseletében Mondi Miklós is örömét fejezte ki, hogy turisztikai látványosságként újra kitárhatták a vasútállomás kapuját.
Egész évben, ingyen látogatható
A megnyitót követő sajtótájékoztatón a korábban elhangzottakat Bálint József azzal egészítette ki, hogy az objektumban novembertől keddi és csütörtöki napokon rendes nyitvatartással, további napokon pedig telefonos időpontegyeztetés után fogadnak látogatókat. A téli és nyári nyitvatartás között egyelőre nem terveznek különbséget tenni. Mint azt a polgármester elmondta, a belépés ingyenes lesz, az önkormányzat nem szedhet érte díjat. A programszervező irodák, cégek azonban igen, például ha programelemként, esetleg valamilyen csomagajánlat részeként, vagy az odautaztatás költségeit beleszámolva értékesítik azt.
Tovább fejlesztenék
A polgármester megemlítette azt is, hogy a későbbiekben tervezik – akár a MÁV-val közös pályázaton – a külső homlokzatok és a héjazati részek rendbe tételét is. Mi több, azt sem tartja kizártnak, hogy a jövőben a személyforgalom is meginduljon.
Múltidézés a síneken is
A kiállítás körbejárása után két vasutas sztori között, aki akart felkapaszkodhatott egy ez idő alatt Kalocsán állomásozó 290-es sorozatú vagy egy 004-1 pályaszámú mozdonyra is.
A kalocsai vasútállomásról dióhéjban
A vasútállomás helyét 1881-ben az érsekuradalmi téglavető mellett jelölték ki. A Budapest – Zimony vasútvonal kalocsai szárnyvonalának építését 1881. november 14-én kezdték meg a Gubányi testvérek (Ferenc, Mihály és Antal), valamint Müller Béla vállalkozók. A szárnyvonal ünnepélyes felavatása 1882. december 5-én volt. Ekkor érkezett meg az első menetrend szerinti szerelvény is.
Az első ideiglenes állomásépületet a MÁV szabványainak megfelelően 1885-ben építették újra. Az épületet Gábor Lajos kalocsai festőművész tervei alapján Rökk Károly alakította át 1937-38-ban. A fafaragást és falpingálást a környékbeli parasztok és parasztasszonyok végezték.
A fafaragásokat Pécsi János gombolyagi, Egyed István, Gábor Ferenc részteleki, Szabadi András szakmári, Szabadi Károly, Tóth József, Kákonyi Ignác homokmégyi paraszt mesterek készítették.
A falpingálásokat Peák Pöre, özv. Matos Gergelyné, özv. Matos Sándorné, Szigeti Julis, Temesvári Sándorné homokmégyi, Ferenc Istvánné, Tóth Margit, Vén Ferencné hillyei és Tóth Lászlóné szakmári pingálóasszonyok festették.
A negyvenszállási vasúthidat 1941. február 15-én a dunai jeges árvíz elborította. Háromesztendei helyreállítás után 1944. február 14-én adták át az új hidat. Ez idő alatt Öregcsertő és Kalocsa között autóbuszok szállították az utasokat.
A vasútállomás legutolsó teljes tatarozását 1983-ban kezdték meg. A felújított épületet 1985. július 9-én adták át. A falakat Vén Lajosné és lánya, Szvétek Antalné pingálták.