A gyorsabb és költséghatékonyabb tervezés, a központi költségvetésből való megvalósítás érdekében a tervezett belvárosi átkötő út nyomvonalán lévő területek állami kezelésbe adását tűzték napirendre a képviselő-testület december 14-i, csütörtöki ülésén. Az előterjesztés megtárgyalása az előzetes várakozásoknak megfelelően az elmúlt időszak legizgalmasabb, konfliktusoktól, szópárbajoktól sem mentes diskurzusának bizonyult. E mögött – dr. Filvig Géza szerint, aki több alkalommal is felhívta erre a figyelmet – az a politikai motiváció dominál, hogy az ellenzéknek a választások előtt azért nem érdeke az átkötő út megvalósítás, hogy legyen mire mutogatni. Ez viszont a jövő év június 9-ei önkormányzati választásokhoz közeledve, különösen ebben a közvélemény számára érzékeny témában egyre hosszabb árnyékot vethet valamennyi, a megoldás elodázására törekvő képviselőre, közéleti személyre. Már csak azért is, mert immár nem önkormányzati, hanem a Magyar Állam költségén valósulhatna meg a nagy összegű, mindenki által várt beruházás. A határozati javaslatot elfogadók szerint is a polgármester által kifejtett politikai érdekre eredeztethető vissza, hogy az előterjesztés végül Balogi József, dr. Bagó Zoltán, dr. Vincze András, Király Róbert és a módosító indítványt is megfogalmazó Szabó Balázs képviselők elutasító, tehát „nem” szavazata miatt - legalábbis első körben - elbukott.
Az ülésen nem volt jelen Tihanyi Tiborné képviselő – a férjét az előző héten temette el - és Schmidt Rajmund képviselő, így a polgármestert szavazataival is támogató csapat ezúttal nem volt teljes és számbeli fölényben. Mindenesetre a szavazást követően dr. Filvig Géza kijelentette: eltökélt a mielőbbi, a Közlekedési Minisztérium által is támogatott, állami forrásból megvalósuló megoldás mellett, így a probléma megoldására irányuló, a szakemberek szerint is egyedül életképes javaslatot a lehető legrövidebb időn belül újra a testület elé viszi.
Azért talán érdemes a tanácskozás másik, legalább ekkora skandalumára itt és most néhány mondatban kitérni. A már részletezett okok miatt nem volt meg a szükséges többségi szavazat ahhoz, hogy a hosszú évek bevált gyakorlata szerint, még a folyó évben időarányosan, költségvetési előlegként biztosítsák a Vagyonhasznosítási Kft. és a KIKK 2014. januári működéséhez, különösen a januári bérek kifizetéséhez szükséges forrást. Ez az összeg a Vagyonkezelési Kft. esetében mintegy 60 millió forint. Ezzel az elég nagy érzéketlenséget tanúsító ellenzéki magatartással - még ha az eredetileg az uszoda kiadásainak csökkentésére irányult - veszélybe került a két önkormányzati cégnél dolgozó több mint 120 ember 2024 első havi bérének kifizetése. Ez utóbbi problémára figyelemmel egyáltalán nem csodálkoznánk, ha az év utolsó testületi üléseként bejelentett tanácskozást még január 1-je előtt újabb követné.
A Magyar Állam részére kezelői jog átadása címet viselő napirend részletes tárgyalása előtt dr. Filvig Géza ismertette dr. Bábel Balázs levelét, amelyben az érsek leírja: mivel információja szerint módosulás történt a nyomvonalban, ezért azt vélelmezi, hogy a Katona István házból felajánlott ingatlanrészre az önkormányzat nem tart igényt. Dr. Filvig Géza rámutatott: mivel érsek atyát egyesek félretájékoztatták, egy tisztázó levelet írt számára. Ebben megerősíti, hogy az önkormányzat igenis igényt tart az átkötő úthoz felajánlott területre és azt köszönettel elfogadja. A polgármester sajnálatát fejezte ki, hogy egyesek az érsekséghez szándékosan megtévesztő információt jutottak el.
Látható az, hogy bizonyos érdekköröknek az az elképzelése, hogy az elkerülő út megvalósításának a problémáját elodázzuk, ezt a problémát folyamatosan szinten tudják tartani. Mi azonban a megoldáson dolgozunk. Nagyon köszönöm érsek atyának a felajánlását, amit a félreértés tisztázása után is fent tart, azaz hogy a Katona István ház telkéből az átvezető úthoz szükséges területet biztosítja” – szögezte le a polgármester.
A folytatásban dr. Filvig Géza felidézte:
A Szentháromság tér forgalomkiváltása, az átkötő út megvalósítása már a 90-es években és 2016-ban is felmerült, de az akkori önkormányzatoknak nem sikerült ezt megoldani. Mi is látjuk, mennyire nehézkes volt megtalálni azt a megoldást, amellyel a belváros forgalmát át tudjuk vezetni. A testület által elfogadott koncepciójavaslatot elküldtük a minisztériumba, és a minisztériummal való egyeztetések is megtörténtek. Ez az eljárás odáig jutott, hogy Font Sándor országgyűlési képviselő személyesen egyeztetett Lázár Jánossal. Az Építési és Közlekedési Minisztérium tárcavezetője támogatásáról biztosította a kalocsai önkormányzatot, ígéretet tett arra, hogy ezt a projektet segítik megvalósítani. Ennek nyomán és mintegy ennek nyomatékot adva két hete volt egy helyszíni bejárás, amelyen a közlekedési minisztérium helyettes államtitkára és a Magyar Közútkezelő Zrt. elnök vezérigazgatója járt Kalocsán, és a helyszíni bejárás után a két csúcsvezető is megerősítette: jó az önkormányzat által kidolgozott koncepció, az átvezető út megvalósításához ők sem látnak más megoldást. Az is megerősítésre került, hogy azok az ingatlanok, amelyek a koncepciótervben szerepelnek, szükségesek a megvalósításhoz. Tehát az érsekség és a magántulajdonban lévő ingatlanra szükség van, és amint az ismert, az erre vonatkozó nyilatkozatok rendelkezésre állnak. Látható, hogy mind az átkötő útnak a tervezése, előkészítése majd megvalósítása jelentős pénzügyi ráfordítást igényel, és az önkormányzatnak egy ilyen horderejű beruházásra nincs forrása. Mivel azt szeretnénk, hogy a tervezés és majd a kiviteli tervek birtokában a megvalósítás mielőbb elkezdődjön, a Közlekedési Minisztériummal történt egyeztetés során arra jutottunk: ha a Közlekedési Minisztériumnak kezelésbe vételre felajánljuk ezt a területet, és ha ezzel összefüggésben a beruházást befogadják, akkor ezt a projektet állami forrásból meg fogják valósítani a kalocsai embereknek. Ez azzal jár, hogy az anyagi terheket magukra vállalják, ami a hatékony és ésszerű időn belüli megvalósítás feltétele. Valójában erről szól ez az elterjesztés”- fogalmazott dr. Filvig Géza, aki később példaként párhuzamot vont a Kinizsi utcán és a Móra Ferenc utcán Foktő irányába haladó út állami kezelésbe adása és a most körvonalazódó állami kezelésbe adás között. Mint mondta, ebből a városlakók csak annyit érzékelnek, hogy a város közlekedése szempontjából a fontos utat a Magyar Közútkezelő tartja rendben. Filvig Géza felhívta a figyelmet, hogy a képviselőknek kiküldött térkép már egyértelművé teszi, mely nyomvonal szerinti utakról, területekről van szó, a nem önkormányzati tulajdonban lévőt (egyházi tulajdonban van) szaggatott vonallal jelölték. A Kossuth Lajos utca-Petőfi Sándor utca bevezető része – Hunyadi utca – Batthyány utca az érintett. Az 51-es főút jelenleg is állami kezelésben van, ezért az abba bekötő átvezető szakasz is állami fenntartásba kerülne, ugyanis az a megvalósítás és a fenntartás során is így ésszerű. Célszerű tehát, hogy az önkormányzati és az állami fenntartás a mintegy 600 méteres útszakaszon ne keveredjen.
Amennyiben a képviselők megszavazzák, a város jelentős lépést tesz az átvezető út megvalósításához!”– hívta fel a figyelmet a polgármester.
A továbbiakban Dr. Filvig Géza arra kérte a képviselőket, mindenki felelősen gondolja végig a döntést, mert
EZZEL A JAVASLATTAL A KALOCSAI EMBEREKET HOZZÁ TUDJUK JUTTATNI AZ ÁTVEZETŐ ÚTHOZ ÚGY, HOGY AZ ÖNKORMÁNYZATNAK EBBEN ANYAGI TERHE NEM KELETKEZIK.
Az előterjesztést azonban már a téma tárgyalásának kérdések szakaszában számos kritika érte.
Elsőként dr. Vincze András kérdezte, miért ilyen előkészítetlen az írásbeli előterjesztés egy ilyen komoly ügyben? Miért egy piros filccel berajzolt vázrajzot kapott egy igen rövid szöveges indokolással a képviselő-testület? Továbbá miért nincsenek szakmai érvek, indokok a kezelői jog átadását illetően? Ha ismert területekről van szó, miért nincs pontos kimutatás, méretezett területek, mert például a Kossuth Lajos utca esetében jó lenne tudni, pontosan miről döntenek. A képviselő mások mellett a kezelői jogosultság mibenlétéről és a telekalakításról is érdeklődött.
Válaszában dr. Filvig Géza leszögezte: ami a képviselőknek kiküldésre került, az egy teljesen jól előkészített anyag, azt kell eldönteni, hogy meg akarjuk-e oldani az átkötő utat, vagy nem akarjuk megoldani! Azért kell az 51-es főútig elvinni az állami kezelésbe adandó nyomvonalat, mert az állami utak egy hálózatot képeznek, nincsenek benne darabok, azt nem lehet, hogy van egy 600 méteres útszakasz, és azt még kezelő jog szerint szétszedik. Amennyiben a Közútkezelő kezelésébe kerül a nyomvonal, erre vonatkozóan nem kell külön megállapodást kötni, azt ilyenkor a jogokat és kötelezettségeket illetően is a vonatkozó jogszabályok rendezik. Amikor elkezdődik a tervezés, akkor a pontos nyomvonal ismeretében merülhet fel a telekalakítás szükségessége, egyelőre nem. Egy a lényeg, hogy minél előbb megvalósulhasson az átkötő út úgy, hogy az a kalocsai önkormányzatnak ne kerüljön pénzébe – válaszolta a polgármester.
Dr. Bagó Zoltán azt kérdezte, ki készítette az előterjesztést, és a hivatkozott Font-Lázár egyeztetésről készült-e olyan bárminemű szándéknyilatkozat, emlékeztető, amit a képviselő-testület megismerhet?
A polgármester elmondta: a hivatal készítette az előterjesztést. Font Sándor és Lázár János között a parlamentben történt az egyeztetés, ami értelemszerűen nem mindig ölt írásos formát. Ám ha ilyen szinten megbeszélnek egy témát, az adott szó több lehet az írásnál. A megbeszélést, a miniszteri szándékot mi sem igazolja és tükrözi jobban, minthogy Lázár János utasítására a két már említett csúcsvezető itt volt a városban, bejárták a helyszínt, elkezdődött az együttműködés, a megoldás kulcskérdéseinek, ebbe tartozóan a vagyonkezelésbe adásnak a megtárgyalása.
Dr. Körmendy Szabolcs azt vetette fel: amikor a koncepcióról szavazott a képviselő-testület, két lépcsős megvalósításról volt szó: a mos tárgyalt átvezető út, és egy külső elkerülő út megvalósításáról, mely utóbbi később kiválthatja az átkötő utat. Hogyan lesz pénz az elkerülő útra, a tervezett parkolóhelyek kialakítására, ami eredetileg egy sokkal nagyobb tervben volt - vagy itt megállunk? A tervezett nyomvonal mentén élő lakók esetleges panaszaival ki foglalkozik majd, mert ezeket eddig a Vagyonkezelő Kft. jelzésre megoldotta. A kezelői jog átadása mennyire időre szól? Visszakapjuk-e esetleg egyszer a kezelői jogot? - kérdezte a képviselő.
A polgármesteri válaszban elhangzott: a testület által jóváhagyott koncepcióban valóban benne vannak a parkolók, de most arról a kiviteli tervről beszélünk, ami az átkötő útról szól; csapadékvíz elvezetés, közvilágítás, járdakapcsolatok, stb., ami így komplexen is nagyon sok pénzbe kerül. Egyáltalán nem mondunk le a dr. Körmendy Szabolcs által felsoroltakról, hiszen koncepció szintjén a képviselő-testület ezt elfogadta, de sorrendet kell felállítani. Szükség esetén nem elképzelhetetlen, a hogy a lakossági kéréseket a Vagyonkezelő Kft. munkatársai továbbra is elvégzik majd. Semmiképpen nem az a szándék, hogy az ott lakóknak nehézségei legyenek, hanem a belváros közlekedése legyen komfortosabb. Az új átkötő utat a kialakítás után az állam visszaadja a városnak, csak a megvalósításig történik a kezelésbe adás – válaszolta a polgármester.
Szabó Balázs azt kérdezte, hogy az átkötő úton egyirányú lesz a forgalom, vagy kétirányú? Ez a javaslat mitől nyújt többet a megoldáshoz, mint a jelenleg „szokásjog” alapján kialakult közlekedési helyzet?
A polgármesteri válaszból kiderült, hogy kétirányú forgalommal számolnak, de ezt majd véglegesen a kiviteli tervek készítésénél lehet látni.
Király Róbert kérdése arra irányult: az előterjesztésben „kezelői jog” szerepel, de ilyen joggal, bár kereste a vonatkozó jogszabályok között, nem találkozott. Akkor most pontosan milyen jog kerül átadásra? – kérdezte.
A polgármester szerint itt nem csak az útnak az átadásáról van szó, hanem egy új útnak az építéséről. Ezt a minisztérium a jogi terminológiai szerinti vagyonkezelői jog átadásával tudja hatékonyan kezelni.
A kérdések elhangzását és az azokra adott válaszok után a kemény megfogalmazásokat sem nélkülöző hozzászólások következtek.
Ennek visszaadására azonban annak hosszú időtartama, a szó - és történeti hűség miatt a tudósítás műfaj még ésszerű, olvasóbarát keretei végett nem vállalkozunk. Viszont a téma iránt érdeklődők figyelmébe ajánljuk, hogy az élő közvetítés 31:50 percétől a véleményeket is nézzék, hallgassák meg. Bizonyosan sokak számára érdekes és tanulságos lesz, így akinek kedve van és ideje is engedi, ne hagyja ki!
A fenti kijelentésünk ellenére egy kivételt azért teszünk, ugyanis a kritikát megfogalmazók, és az ügynek különös jelentőséget tulajdonítva név szerinti szavazást kérők közül senki nem tett le olyan javaslatot, ami az ügyet a közeljövőben a mielőbbi megoldás irányába vinne.
Az előterjesztő polgármesteren kívül egyedül Szabó Balázs képviselő élt az ülésen kiosztott konkrét, térképvázlaton is bemutatott, az eredeti határozat tervezetet módosító javaslattal. Ugyan ez sem a gyors megoldás felé terelné a probléma megoldását, és az eredeti határozati javaslathoz hasonlóan ez sem kapta meg az elfogadáshoz szükséges szavazatot, de legalább konkrétumokkal, érdemben foglalkozott a kérdéssel.
A Szabó Balázs féle módosító javaslat lényege, hogy a Szent István király úton való áthaladási lehetőségek számát úgy növelné, hogy a megoldást a Szentháromság téren megszűnt útszakaszhoz minél közelebb találják meg. A képviselő azt javasolta, hogy
Egy körforgót létesítsünk a Kossuth Lajos utcán, a Petőfi Sándor utca után, aminek az egyik ága az új átkötő út volna, ami a Katona István ház udvarán menne keresztül. Egy másik ága a Petőfi Sándor utcára vinné a forgalmat. Így tehermentesítenénk a Petőfi Sándor utca rendkívül szűk szakaszát, ahol ezzel a megoldással csak azok hajtanának át, akiknek az utcában van célirányos dolguk. Az általam javasolt átkötő út a Katona István ház melletti ingatlanon keresztül futna be a Hunyadi János utcába. Majd a Hunyadi János utcát átszelve, a Huber ház udvarán keresztül haladna tovább és befutna a Szent István király úton lévő körforgalomba. Mindezt nagy ívben, szűk és beláthatatlan kanyarok nélkül.– írta a képviselő, aki az előterjesztés tárgyalása közben maga is elismerte, a javaslat neuralgikus pontja az, hogy a tervezet nem a város, vagy magánszemélyek, hanem két egyházi tulajdonban lévő ingatlant érint.
A polgármester az előterjesztés módosításával kapcsolatban elmondta, hogy a Huber ház udvarán történő átvezetésnél - amelyre egyébként nincs egyházi felajánlás - olyan régészeti feltárásokra lehetne számítani, ami a tulajdonjogi kérdéseken túl nagyon megnehezítené a megvalósítást. A polgármester felhívta a figyelmet, hogy van egy elfogadott, szakemberek szerint is megvalósítható koncepció az átvezető útra, most arra koncentráljanak.
A névszerinti szavazás kérésére tekintettel mi is név szerint közöljük először a Szabó Balázs féle módosító javaslatról szóló szavazás eredményét, ami úgy alakult: Igen: Szabó Balázs. Nem: Dr. Filvig Géza, Kákonyi István, Simon Zoltán. Tartózkodott: Balogi József, Dr. Bagó Zoltán, Dr. Körmendy Szabolcs, Király Róbert, Dr. Vincze András. A szavazás végeredményeként a javaslat nem kapta meg a módosításhoz szükséges támogatást.
Az eredeti, dr. Filvig Géza által jegyzett előterjesztés szavazása úgy alakult: Igen: Dr. Filvig Géza, Kákonyi István, Simon Zoltán, Pécsi Vivien. Nem: Balogi József, Dr. Bagó Zoltán, Király Róbert, Dr. Vincze András. Tartózkodott: Dr. Körmendy Szabolcs.
A szavazás végén Dr. Filvig Géza megállapította, hogy a határozati javaslat elfogadásához szükséges minősített többség nincs meg.
Mint mondta:
Így ez az ügy tovább áll, és nem fogunk tudni a lakossági igénynek eleget tenni. Nyilvánvaló azonban, hogy tovább dolgozunk a megoldáson. Megnyugtatok mindenkit, hogy a Közlekedési Minisztérium segítségével meg fogjuk oldani ezt a helyzetet, még ha az ellenzék politikai ügyet is csinál ebből. Most kihasználták a lehetőségüket (két távollévő képviselő miatt nem volt meg a minősített többség) -, de majd mindenkinek a választáson kell a lakosság felé elszámolnia arról, hogy mennyiben dolgozott Kalocsa városért”– zárta a napirendet ezekkel a szavakkal dr. Filvig Géza, aki már korábban ígéretet tett arra, hogy a témát újra és mielőbb a testület elé viszi.