Kalocsa Kulturális Központ és Könyvtár költségvetési többletigénye címmel tárgyalták azt a napirendet, amely a pályázat forrásból, meglévő, leromlott állagú épület teljes rekonstrukciójával létesült Öko Pont üzemeltetési feltételeinek megteremtését célozta. Ennek kapcsán újra föllángolt a régi vita a polgármester által képviselt intézménypárti, illetve az ellenzéki képviselők Kft.-ket támogató álláspontja közt. A kompromisszumos közös pontot a fiatal, kalocsai munkavállalók előnyben részesítése jelentette. Az eredetileg tervezett négy főhöz képest egyelőre két fővel indul az Öko Pont.
Az előző önkormányzat, dicséretére mondva, nyert egy pályázatot egy Öko Pont létrehozására, amely, örömmel jelenthetem, hogy elkészült – vezette föl az előterjesztő dr. Bálint József polgármester a napirend vitáját az október 29-én tartott testületi ülésen.
A támogatási szerződés szerint az önkormányzat a létesítmény ötévi fenntartását vállalta, amelyet november 1-jétől kell megkezdeni. Az előterjesztés az évből hátralévő két hónapra eső költségek fedezésére olyan költségvetési átcsoportosításokra tett javaslatot, amelynek értelmében a Kalocsa Kulturális Központ és Könyvtár (KKK) látná el a Kossuth Lajos és a Pataji út kereszteződésénél létesült Öko Pont üzemeltetésének feladatát. Ehhez módosítani kellett az alapító okiratot, mivel abba az új telephelyet be kell vezetni.
Kft. keretek közt olcsóbb lehetne
Simon Zoltán szólalt föl elsőként, és elmondta: két bizottság ülésén is fölmerült kérdés, javaslat ezzel a napirendi ponttal kapcsolatban.
Én nem tudom, miért kell mindent a KKK égisze alá tenni? Úgy vélte, az intézmény feladatköre már e nélkül is túlságosan szerteágazó, és gazdaságosabb is lenne Kft. keretek között működtetni az Öko Pontot. Az ingatlan maga úgyis a Vagyonhasznosítási Kft.-hez tartozik, és ha ő lenne az üzemeltető, akkor gazdasági társaságként jogosult lenne a Munkaügyi Központtal fölvéve a kapcsolatot, és ennek a feladatnak megfelelő szakembert találva a dolgozók alkalmazásából adódó állami kedvezmények igénybevételére, amit a KKK intézményként nem tehet meg. Ez éves szinten nem kis összeg, több millió forint előnyt jelenthetne a városnak.
Ugyanezt mindkét bizottság ülésén fölvetette, és egyik bizottság sem vetette el, ezért kérte, hogy a bizottsági elnökök is szólaljanak föl ezzel kapcsolatban.
A polgármester jelezte, hogy a bizottsági üléseket követően tárgyalt azok elnökeivel, így van tudomása az ott elhangzottakról. A fölvállalt feladatok zömmel kommunikációs és olyan egyéb feladatok, amilyeneket a KKK szervez, ezért ott látja biztosítottnak e feladat végrehajtását – mondta Bálint József.
Kft.-kből már megjöttem – mondta Bálint, hozzátéve, hogy azokhoz egyelőre nem kíván feladatokat telepíteni. Ez egyébként is nonprofit tevékenység, semmi keresnivalója a Kft.-nél. A kedvezményekre pedig pályázni kellene, és nem biztos, hogy megnyerné a pályázó – mondta, majd még egyszer hangsúlyozta, hogy a feladat ellátását intézményi keretek közt látja biztosítottnak.
Ugyanakkor jelezte, hogy a Kft.-k fölülvizsgálatának következő lépésével a nonprofit, illetve az egyértelműen veszteséges tevékenységeket kiemelik majd azok tevékenységei közül. Erre valószínűleg egy intézményt hoznak majd létre, amiről a későbbiekben a testület fog dönteni.
Intézmény: drága. Kft.: olcsó
Dr. Filvig Géza szerint Simon Zoltán fölvetését a polgármester által elmondottak nem cáfolják, teljesen elbeszéltek egymás mellett.
Már csak erre a két hónapra is 754 ezer forintot kell kifizetni – mondta. A képviselő üdvözölte, hogy két új munkahely jön létre Kalocsán, de rámutatott: ha őket a Vagyonhasznosítási Kft. foglalkoztatná, akkor az pályázna, és olcsóbban tudná ellátni a feladatot.
Intézmény: drága. Gazdasági társaság: olcsó – foglalta össze lakonikus tömörséggel. Érdemes lenne megkérdezni más önkormányzatot, hogy ők a Kft., vagy az intézmény forma felé mozdulnak-e el – tette hozzá, amint fogalmazott, nem kioktató, hanem segítő szándékkal.
Filvig elmondta: tudja, hogy középkorúak és nyugdíj előtt állók is nagy számban keresnek munkát, és az ő biztos megélhetéshez jutása is nagyon fontos, de ő szeretné a figyelmet Kalocsa ifjúságára, a pályakezdő fiatalokra fókuszálni, ezért kérte, hogy az állások betöltésekor a pályakezdő kalocsaiakat részesítsék előnyben.
A munkáltatás költségcsökkentésére irányuló pályázati lehetőségre reagálva Bálint József azt mondta, erről ő annyit hallott, hogy esetlegesen megnyílik egy ilyen pályázat. Korántsem biztos, és akkor is pályázni kellene rá, amit nem biztos, hogy megítélnének, és az sem biztos, hogy önkormányzati tulajdonú cégek pályázhatnak majd rá.
Pénzügyi előnyökért munkaügyi kockázatok?
Bolvári Ferdinánd a kulturális, oktatási és szociális bizottság elnökeként elmondta: ülésükön elhangzott ez a javaslat, és emiatt örömét fejezte ki, mert a bizottságnak épp ez, a döntés-előkészítés volna az egyik fontos szerepe.
A bizottság úgy határozott, hogy a javaslatot a polgármester elé terjesztik. Ugyanakkor megosztotta saját vállalkozói tapasztalatait is, amelyek szerint az ilyen kiközvetített munkavállalók közül háromból három sem vált be hosszú távra saját vállalkozásában, tehát kockázat is van ebben.
A pénzügyi és a szociális bizottságban is példaértékű előkészítő munka folyt, amelynek mindenkori eredményeit ajánlotta a polgármester figyelmébe.
Pénzügyi egyensúly 110 millióból
Filvig Géza kért szó újra, hogy rámutasson:
Az intézmény sincs ingyen: egy év alatt 110 millió forintos támogatásba került, ami nagyon drága – vélekedett a képviselő, majd „üzletet” ajánlott a polgármesternek. E szerint, ha Bálint József megígéri, hogy a két tervezett álláshelyet fiatal kalocsai munkavállalóval töltik föl, akkor megszavazza az előterjesztést.
Az önkormányzatunk fizessen bele kettő hónapra 754 ezer forintot, nekem minden pénzt megér, ha két fiatal munkavállalónak tudunk munkát adni. A polgármester jelezte, hogy ez intézményvezetői hatáskör, így megígérni biztosan nem tudja, majd kérte a „pénzügyminisztert” [Molnár Gábor osztályvezetőt], hogy tájékoztasson az intézmény pillanatnyi pénzügyi helyzetéről.
Ő elmondta: az összes intézmény, így a kulturális központ is tartja az előirányzatokat. A 3. költségvetés-módosításnál az előterjesztés ugyan tartalmaz majd költségnövekményeket, de ezek túlnyomó része többletbevételekből kerülhet fedezésre, mivel részben piaci, számlázott tevékenységek révén, részben egyéb források bevonásával sikerült az intézménynél előre nem kalkulált bevételeket szerezni.
Volt erre számítás?
Szabó Balázs elmondta: utánanézett a pályázati előírásoknak, és ott nincs kikötve, hogy kell-e egyáltalán erre embert fölvenni, ha igen, milyen szakképesítésűeket, milyen létszámmal, ugyanakkor amint korábban is elhangzott, a feladatot öt évig el kell látni. Szabó azt kérdezte, hogy ki mérte föl, hogy ez a két ember elegendő lesz-e a feladat elvégzéséhez?
Simon Zoltán javaslatához a Bolvári Ferdinánd által jelzett, a humánerőforrás minőségében rejlő kockázatok és az elérhető előnyök összevetésére pedig azt kérdezte, hogy konkrétan mekkora összeg megtakarítást jelenthetne, hogyha Simon Zoltán képviselő és a bizottságok által javasolt megoldással a munkaügyi központból, támogatott álláshelyekkel töltenék föl az állományt? Föltételezte, hogy erre történtek számítások, ha a polgármester, mint mondotta, megvizsgálta a kérdést.
Az előterjesztésből Szabó, hiányolta a személyi költségek megoszlását, valamint az előterjesztésben szükségesként jelzett intézményi SZMSZ-módosítás részleteit.
Bálint József az első fölvetésre azt mondta, a javaslat egy még nem létező pályázatot feszeget. A munkaügyi központnál Kft.-k számára eddig nem írtak ki ilyen pályázatot.
A másik kérdéssel már megint intézményvezetői hatáskörbe „mászott bele” a képviselő.
A közös nevező: kalocsai fiatalok előnyben
Filvig Géza viszontválaszában azt mondta, a polgármester mindig olyan témákat hoz föl, ami megtévesztő. Azt kérdezte az osztályvezetőtől, hogy hogyan áll az intézmény költségvetése. Ő viszont arra volt kíváncsi, hogy mennyi pénzbe kerül Kalocsa Város Önkormányzatának egy évben ennek az intézménynek a fönntartása. Ez 110 millió forint. E mellé még vannak saját bevételei, és ebből gazdálkodik.
Az intézményvezető fölötti munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja – mondta Filvig, mire Bálint József így pontosított: csak egyéb munkáltatói jogokat, mire Filvig azzal folytatta, hogy tudja, egyébként is olyan jó a munkakapcsolat a polgármester és az intézményvezető közt, hogy ha csak megemlítené, hogy vele együtt szívesen látna fiatal, kalocsai munkavállalókat ezeken a munkahelyeken, akkor támogatni fogja az előterjesztést.
Bálint József kijelentette, hogy megemlíti majd, amit a képviselő köszönettel fogadott és támogatásáról biztosította az előterjesztést.
Katus Attila a pénzügyi bizottság álláspontjáról elmondta: a szociális bizottsághoz hasonlóan tárgyalták Simon Zoltán javaslatát, és végül levették napirendről, azzal, hogy arról ő a bizottság elnökeként tájékoztatja az előterjesztő polgármestert, és tárgyal vele erről a kérdésről, ami később meg is történt. Meghallgatva a polgármester érveit ő maga azokat elfogadja.
Félgőz
Szabó Balázs jelezte, hogy a humánerőforrás-szükségletre irányuló kérdésére nem kapott választ.
A polgármester elmondta, a feladatok áttekintése után az intézményvezetővel közösen határozták meg a kétfős létszámot, mint jelenleg föltétlenül szükséges és a feladatok ellátásához elegendő humánerőforrást.
Dr. Angeli Gabriella elmondta, a projekt leírásában 4 íróasztal 4 szék és 4 laptop szerepel, így eredetileg föltételezhetően ennyi fővel képzelték el a működtetést.
Végül határozathozatal következett, a javaslat mind a négy pontját a tíz jelenlévő képviselő egybehangzó igen szavazatával elfogadták.
Amint arról Napi Gyors rovatunkban már beszámoltunk, a fenti döntés értelmében november 1-jével megkezdte működését az Öko Pont, ahol az itt megszavazott kétfős alkalmazotti keretet két diplomájuk megszerzése előtt álló fiatallal, Nikolettel és Dániellel töltötte be.