A kampány célja idén is kettős: nők számára hasznos eszközökből és intim higiéniás termékekből ajándékcsomagot összeállítani egy női táskában, melyet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat ad át rászoruló lányoknak és nőknek, valamint felhívni a figyelmet arra, hogy Magyarországon több ezer olyan nő él, akik számára gondot okoz beszerezni az alapvető női higiéniás termékeket.
A „menstruációs szegénység” nem csupán egészségügyi kockázatot jelent, de megfosztja a nőket méltóságuktól, és szégyenérzetet kelt bennünk. Ezen kíván segíteni a januárban újrainduló #nemluxustáska kampány.
A Magyar Kurír híre szerint Angliában a termékeny nők húsz százaléka nem tudja megvásárolni az intim higiéniás termékeket, és bár hazánkban a női szegénység témájában több éve nem zajlik kutatás, így konkrét adatok nem állnak rendelkezésre, a karitatív szervezetek tapasztalatai azt mutatják, Magyarországon is jelentős probléma a menstruációs szegénység. A #nemluxustáska kampány ötletgazdái és megvalósítói 2019-ben országszerte tapasztalták az intim termékekkel és személyes üzenetekkel megtöltött női táskák hiánypótló szerepét.
Kovács-Pálffy Anna, a Máltai Szeretetszolgálat hajléktalan emberekkel és felzárkóztatással foglalkozó szociális munkatársa, a #nemluxustáska csapat tagja munkája során azt tapasztalta, sokszor azért marad rejtve a probléma, mert az érintettek nem is igazán tudnak hova fordulni. A menstruációs szegényég ugyanis nem csak az utcán élők problémája. A falusi nyomorban a feltételek sem adottak a női higiéniai termékek beszerzésére: gyakran egyetlen kisbolt van a településen, ahol rendkívül drágák a betétek, tamponok, ha vannak egyáltalán. Azok a nők, akik ilyen körülmények között nevelik a gyermekeiket, általában a saját szükségleteiket messze a családé mögé sorolják. Kovács-Pálffy Anna azt is hangsúlyozta, fontos lenne, hogy a hajléktalan emberekkel dolgozó szociális munkások mellett az általános és középiskolákban tanító tanárokhoz, védőnőkhöz vagy családsegítőkhöz is bátran fordulhassanak a nehéz helyzetben lévő lányok és nők.
Kovács-Pálffy Anna azt is hozzátette, sok esetben a #nemluxustáska kampányban átadott táskákban a rászoruló nők a személyes üzenetnek örültek a legjobban- írja a Magyar Kurír.
Rendkívül fontos minden, ami a táskákban volt, betét, sampon, dezodor, kézkrém, törlőkendő, de gyakran láttam, hogy a legnagyobb hatással a kis üzenetek voltak. Nagyon jól tud esni a hallgatásban élő hölgyeknek egy-egy bátorító szó, egy kedves vers vagy történet, ami erőt adhat, ami azt mutatja a nőknek: nem vagy egyedül a bajoddal. Van, aki együttérez veled. Ezért is biztatunk mindenkit, hogy az ajándékcsomagba tegyen egy rövid személyes üzenetet.
A #nemluxustáska kampány 2020-ban is összefogásra buzdítja a nőket: január 2. és 31. között a hivatalos gyűjtőpontokon várják az adományokat. További információ a www.nemluxustaska.hu oldalon található, valamint a kezdeményezés hivatalos Facebook-oldalán.
A teljes cikk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat honlapján olvasható.