Kalocsán több alkalommal járt, legutóbb hétfőn, a MAHART meszesi kikötőjében kötött ki a Dunát járó egyik legnagyobb szállodahajó, a svájci illetőségű Viking Sigyn. A szállodahajó a magyar Hableány, kétszintes turistahajóval szerdán este 21 óra körüli időben ütközött Budapesten, a Margit hídnál. A baleset feltételezett körülményei szerint a Hableányba a Margit hídnál hátulról futott bele a méretét tekintve sokszoros folyami luxushajó. A ráfutásos ütközés következtében a turistahajó felborult, és gyorsan süllyedni kezdett. Roncsát a Margit híd pilléréhez közel, a Duna mélyén találták meg, búvárok bevetésével jelenleg is folyik a hajótest átkutatása. A legfrissebb információk szerint a Hableányon összesen 35-en utaztak, ebből két fő volt a magyar személyzet, a többiek dél-koreai turisták, és két idegenvezető. A 35 fő utasból heten meghaltak, hét embert kórházba szállítottak, jelenleg 21 ember hollétéről nem tudnak semmit. Értesülésünk szerint a kalocsai gátőrt hajnali két órakor riasztották. Meszesnél a rendőrök és a gátőrök reggel óta, váltott műszakban figyelik a Dunát, az esetlegesen itt felbukkanó holttestek miatt fürkészik a vizet.
Egy a neve elhallgatását kérő, a meszesi kikötő forgalmára rálátással rendelkező, a dunai hajózásban jártas férfi portálunknak elmondta:
„A Viking Sigyn svájci zászló alatt hétfőn a délelőtti órákban kötött ki Meszesen, a MAHART tulajdonában lévő két kikötő közül a Kék Duna vendéglőhöz közelibbi pontonnál.
A Dunán közlekedő szállodahajók között a Viking Sigyn az egyik legnagyobb, ezért ugyan csak hónapokkal korábban, még az alacsony vízállásnál járt Kalocsán, nehéz lenne nem emlékezni rá.
A Viking Sigyn éppen mérete és felszereltsége miatt azon üdülőhajók egyike, amelyik a mohácsi folyami shengeni határt átlépve egészen a Fekete tengerig hajózik, majd vissza Passauig. Közben számos idegenforgalmi szempontból kiemelkedő célállomást, így Kalocsát is érinti.
Meszesen a MAHART azért rendelkezik két kikötővel, mert
az idegenforgalmi szezonban nagyon nagy a forgalom, van olyan nap, amikor a két kikötőben 3-3 hajó egy időben köt ki.
Természetesen egy ilyen helyzet nagy óvatosságot követel meg a hajók személyzetétől. Ám
korántsem akkorát, mint a főváros belvárosi szakaszán, amelyről még a kereskedelmi hajózásban érintettek is azt mondjak, hogy a hajósok „rémálma”.
A pesti Duna-szakasz különösen tavasztól késő őszig veszélyes az utóbbi pár évben jelentősen megnövekedett nagy hajóforgalom miatt. Mindezt úgy kell elképzelni, mintha a közúton több sávon közlekednének a járművek, és egymást kerülgetve, araszolgatva próbálnának előre jutni, megfordulni – mondta a portálunknak nyilatkozó szakember.
Hozzátette: „Az interneten látható felvételből semmi nem derül ki abból, hogy a balesethez milyen körülmények vezettek. Az viszont biztos, hogy mindkét hajón kellett lennie radarberendezésnek. Ebből adódik, hogy lehet műszaki hiába, emberi mulasztás, vagy a kettő együttes következménye, hogy ritkaságszámba menő, az áldozatok számát tekintve példa nélküli baleset ennyi, pontosan még nem ismert emberi életet, sérültet követelt.
Azt azért tudni kell, – folytatta az eset elemzését a hajós – hogy a Hableány nem a kisebb kiránduló hajók közé tartozik. A híradások szerint 60 fő befogadására képes, 27 méter hosszú, 150 lóerős motorral felszerelt hajó biztosan rendelkezett radarberendezéssel és minden más, a biztonságot szolgáló eszközzel. Az is biztosnak tűnik, hogy ezen a hajón rutinos, a belvárosi Duna-szakaszt és annak forgalmát jól ismerő kollégák voltak. Más kérdés, hogy az adott időpontban és az azt megelőző rendkívüli időjárás, a magas vízállás miatti sodrás is befolyásolhatta a baleset végkimenetelét. Éppen ezért a tegnapi nap nem csak a civil, de a hajós társadalomnak is emlékezetes gyásznapja.
Úgy tudom, a Viking Sigyn 190 utas és a mintegy 50 fő személyzet befogadására alkalmas. Annyi biztos, hogy hétfőn délután Meszesről Budapest irányába távozott, és ha jól láttam, a hajó tele volt utasokkal.
Ha számolunk egy kicsit, könnyen megállapítható, hogy az esetleges áldozatok mikor bukkanhatnak fel az itteni Duna-szakaszon.
A Duna általában 5 kilométeres óránkénti sebességgel folyik, de ez most a magas vízállás miatt, a sodorvonalban akár ennek a kétszerese is lehet.
Ha a baleset este 10 órakor történt, és Budapest 120 kilométerre van, az eltűnt, valljuk be őszintén, nagy eséllyel vízbe fulladt 21 fő közül bármelyik legkorábban az eset után 13-14 órával később tűnhet fel Kalocsánál. Ám mert változó a víz sebessége, az esetleges áldozatokat legkorábban is csak kora délután lehetett itt felfedezni.
Ugyanakkor az természetes, hogy a Belügyminisztérium a hozzá tartozó rendőrséget és a felügyelete alá tartozó vízügyi szolgálatot riasztotta, és az egész Al-Dunán figyelő szolgálatot rendelt el. Annyit tudok, hogy a gátőröknek hajnali 2 órakor adták ki a riasztást, hogy kezdjék meg a folyó figyelését.
A kikötőnél posztoló rendőrök reggel óta figyelik a vizet, ez itt már a második váltás.
Sajnos sokan hiányoznak még, így könnyen előfordulhat, hogy az itteni Duna-szakaszt még napokon át kell figyelni, esetleg majd itt kiemelni áldozatokat. Ha heten meghaltak, heten kórházba kerültek, akkor az elsüllyedt hajón tartózkodó 35 emberből még mindig hiányzik 21 olyan, akiknek állapotáról, hollétéről sem a Duna bal, sem annak jobb partján nem tudnak” – mondta a hajózásban hosszú éveket eltöltött, szakmájában jelenleg is aktív forrásunk.
Legfrissebb, hivatalosan meg nem erősített információnk szerint a Hableány kirándulóhajó keresztezhette a Viking Sigyn hajózási útvonalát, a Hableány személyzete is az áldozatok között lehet, megkezdték az elsüllyedt hajó kiemelését.