A Kalocsa-Paks Duna-híd építésének munkaterületén pillanatnyilag a Bács-Kiskun megyei oldalon van nagyobb nyüzsgés. Itt már jelentős töltés¬építési munkák folynak, betonozás, vasbetonszerkezet-építés, vízépítés, mederkotrás, cölöpözés, pilléralapozás-előkészítés. Egyelőre 4-5 hidas és 4-5 útépítési alvállalkozó mozog a területen. Érdekesség, hogy szekszárdi mérnök a Kalocsa- Paks Duna-híd kivitelezésének projektvezetője. Tóth Tamás számára egy életre szóló élmény lesz, hogy a szülőhelye közelében építhet egy ilyen impozáns létesítményt. Ugyanakkor a hídépítésnek Bács-Kiskun megyei szála is van, tudniillik Tóth Tamás főnöke Sereg Tamás pedig Bács-Kiskun megyei kötődésű, dusnoki származású –írja teol.hu.
– A paksi Duna-híd mellett két most épülő Tisza-híd (a szolnoki és a tiszaugi) generálkivitelezését is az ön cége nyerte el. Kérem, ismertesse, hogy hol, mi a személyes szerepe, feladata.
– A Tisza-hidaknál felelős műszaki vezetőként dolgozom – mondja Tóth Tamás, a Duna Aszfalt Zrt. hídépítési igazgatóságának műszaki igazgatója –, a Kalocsa–Paks Duna-hídnál pedig mint hídépítési projektvezető. Utóbbi jár lényegesen több helyszíni jelenléttel, főleg majd, ha igazán beindulnak a munkák, és alvállalkozók sokaságának a tevékenységét kell koordinálni nap mint nap.
– Most hány alvállalkozó van jelen, és hol tart a kivitelezés?
– Azzal kezdeném, hogy a cégünk vállalkozási szerződése 2021 januárjától hatályos.
Átadni a kész hidat és a hozzá vezető utat 2024 májusában kell a megrendelőnek, a NIF Zrt.-nek. Pillanatnyilag a Bács-Kiskun megyei oldalon van nagyobb nyüzsgés. Itt már jelentős töltésépítési munkák folynak, betonozás, vasbetonszerkezet-építés, vízépítés, mederkotrás, cölöpözés, pilléralapozás-előkészítés. Egyelőre 4-5 hidas és 4-5 útépítési alvállalkozó mozog a területen.”– Mi ennek a munkának a legizgalmasabb része? Úgy is kérdezhetném: mi okozhat álmatlan éjszakákat egy kivitelezés-vezetőnek?
– A 946 méteres leendő átkelő gyakorlatilag három hídból áll, és a legnagyobb feladat a középső rész, a mederhíd építése lesz. A paksi és a kalocsai oldalhoz közelebb eső két ártéri hídszakasz elkészítése is szép munkának ígérkezik, de műszaki szempontból a legnagyobb kihívás maga a folyómeder, ahol vízről és vízben történő építkezés vár ránk.”
Lesz idő, amikor 4-5 bárkáról fogunk munkát végezni. S nem mellesleg ki kell alakítani a pillérek alapozásához búvárok bevonásával azokat a munkagödröket, acélszerkezeteket, amelyekbe nem tud behatolni a víz, s amelyekben biztonságban, szárazon dolgozhatnak az emberek a Duna fenekén.”Izgalmas lesz a feszített, úgynevezett extradosed hídszerkezet elkészítése is. Minden híd más, mindenütt találkozunk korábban nem tapasztalt problémákkal. Bizonyos rutin után azonban az ember képessé válik arra, hogy megtalálja a megfelelő műszaki megoldást, gyorsan és jól döntsön.
– Vázolná az előéletét? Úgy tudom szekszárdi, tehát önnek ez szinte hazai pálya.
– Már Budapest agglomerációjában élek, de gyakran járok Szekszárdra, rokonlátogatásra. Lokálpatrióta vagyok, szívem szerint odatartozom. Pályafutásomat, még gyakornokként a szekszárdi Duna-hídnál kezdtem, ott lettem szerelmese ennek a szakmának, és űzöm már lassan húsz éve. Részt vettem autópályák, autóutak hídjainak, felüljáróinak kivitelezésében az ország sok részén. Most szinte otthon vagyok a tolnai, a paksi oldalon.
A főnököm, Sereg Tamás pedig Bács-Kiskun megyei kötődésű, dusnoki származású."A mérnököket nem az érzelgősség jellemzi, de mégis bizsergető, felemelő érzés, hogy a szülőhelyem közelében készíthetek egy ilyen impozáns létesítményt. Ezt a projektet végigvinni egy éltre szóló élmény lesz számomra – nyilatkozta Tóth Tamás, a Kalocsa-Paks Duna-híd kivitelezésének projektvezetője a teol.hu-nak.
Tóth Tamás 1982-ben született Szekszárdon. Pécsen szerzett először építőmérnöki diplomát (2003), majd okleveles építőmérnökit (2006). Elsősorban hídépítések kivitelezés-vezetőjeként dolgozik. Közel két évtizede van a pályán. Gyakornokként a szekszárdi Duna-hídnál kezdett, hosszabb időt töltött a Strabag magyarországi leányvállalatainál, ahonnan 2016-ban a Duna Aszfalthoz került. A társaság hídépítési igazgatóságának műszaki igazgatója. A jelenleg épülő két Tisza-híd megvalósításánál is van szerepe.Gyakorlott, céltudatos mérnök, a kivitelezési munka sűrűjében alvállalkozók sokaságának tevékenységét kell majd koordinálnia. Fiatal, pályakezdő kollégák munkába állításával is foglalkozik, hisz Magyarországon építőipari bumm van, be kell vonni mindenkit mihamarabb a termelésbe. Egy ideje már nem Tolna megyében él, hanem a budapesti agglomerációban. Házas, egy gyermeke van.
Forrás: teol.hu/Wessely Gábor