Néhány éve még elképzelhetetlen volt, hogy az elektronikus ügyintézés bevezetése mellett kormányablak busz járja majd a településeket, akinek gondot okoz, nem kell a járási székhelyre, Kalocsára utaznia, hogy a kormányablak osztályon új okmányt igényeljen, vagy más ügyének elintézését kezdeményezze. Ha nem is házhoz, de június 29-ig kísérleti jelleggel községről-községre jár a „mobil kormányablak”, megteremtve ezzel a település szintű helyszíni ügyintézés lehetőségét. Miskén tegnap 33 fő intézte ügyét a kormány járművében, amelynek személyzetét a sofőrtől az ügyintézőkig a Kalocsai Járási Hivatal munkatársai közül állították ki. Ma délelőtt Bátya, délután Géderlak központjában parkolt a jármű, várta tárt ajtóval az ügyfeleket, akik ha már ott volt, meg is érkeztek.
Bátyán éppen akkor jártunk, amikor dr. Bedics Andrea járási hivatalvezető látogatta meg munkatársait a művelődési ház előtt parkoló járműben. Nem sok idő jutott a beszélgetésre, mert egy ügyfél a személyazonosító igazolványa hosszabbítása, egy másik állampolgársági ügye intézéséhez kért segítséget a kormányablak busz személyzetétől.
A járási hivatalvezető portálunknak elmondta: amint az közismert, az utóbbi években az egész közigazgatás komoly változásokon ment át. Ennek részeként, az újonnan kialakított kormányablak osztályoknak is köszönhetően, a korszerű, ügyfélbarát, a szinte „minden ügy egy helyen intézhető”, egy ablakos ügyintézési modell immár valóság, a napi gyakorlat része.
Dr. Bedics Andrea rámutatott: minden olyan ügyet, amit a járási hivatal kalocsai vagy a solti kormányablakában el tudnak intézni, azt a kormányablak busznak köszönhetően immár bármelyik településen – igaz meghatározott napokon és egyelőre kísérleti jelleggel – el tudják intézni az ügyfelek. Ez ennek a járműnek az előnye – mutatott rá a mutatós, speciálisan kialakított kisbuszra dr. Bedics Andrea.
Mint a helyszínen tartózkodó Takáts Krisztián kormányablak osztályvezető elmondta:
a busz két munkaállomása képes rákapcsolódni a kormányablak központi adatbázisára, ez teszi lehetővé a helyszíni ügyintézést.
A mobil ügyfélszolgálat teljes működtetéséhez csak áramforrás és internet csatlakozás szükséges, de az adatbázishoz való hozzáférést itt is szigorú, konkrét ügyintézőhöz kötött adatvédelmi szabályok biztosítják.
Az osztályvezető arról számolt be, hogy a kormányablak buszban elsősorban személyi igazolvány, lakcímkártya, diákigazolvány, ügyfélkapu regisztráció, parkolási igazolvány, útlevél, vezetői engedély ügyintézés, szociális-, egészségbiztosítási-, nyugdíjbiztosítási ügyek intézésére van lehetőség, de valamennyi ügytípusban tájékoztatják a kormányablak buszba betérő ügyfelet. Takáts Krisztián szerint a kalocsai és solti kormányablakban is a buszban intézhető ügyek vannak túlsúlyban.
Mint megtudtuk, a kormányablak busz ügyintézői a 2018. június 18-tól 29-ig tartó időszakban a Kalocsai Járás települései közül holnap Dunapatajon 10-14.30-ig, holnapután, azaz június 21-én Uszódon és Dunapatajon várják az ügyfeleket.
Az ezt követő napokban Dunaszentbenedek, Hajós, Dusnok, Homokmégy, Szakmár, Harta, Drágszél, Öregcsertő és Fajsz szerepel a kormányablak busz menetrendjén, de ez az egyes településeken szokásos ügysegédi jelenléten nem változtat.