Az önkormányzat december 19-i ülésén tűzték napirendre, majd fogadták el, hogy a későbbi meglepetések elkerülése, az esetlegesen szükséges korrekciók elvégzése érdekében az önkormányzat külső céggel ellenőrizteti a Kalocsai Kulturális Központ és Könyvtárnál folyamatban lévő „Kalocsa Család és Karrierpont” elnevezésű, 199 millió 755 ezer forint költségvetésű pályázatot. Az ellenőrzés kiterjed a városi önkormányzatnál más településekkel konzorciumban megvalósuló, „Humán Szolgáltatások a Kalocsai Kistérségben” című, 399 millió 892 ezer forint költségvetésű pályázat végrehajtására is. Mint emlékezetes, ezekkel a pályázatokkal kapcsolatban mások mellett dr. Angeli Gabriella, az előző ciklus képviselője fogalmazott meg kételyeket, az önkormányzati választásokat megelőző kampányban.
Amint az dr. Filvig Géza polgármester előterjesztéséből kiderült, a „Humán Szolgáltatások a Kalocsai Kistérségben (EFOP 1.5.3-16-2017-00002)” elnevezésű, konzorciumban megvalósuló, 399 millió 892 millió forint költségvetésű pályázat Kalocsa Város Önkormányzatánál van folyamatban, a városra eső rész közel 300 millió forint.
A „Kalocsa Család és KarrierPONT (EFOP 1.2.9-2017-00088)” elnevezésű, 199 millió 755 ezer forint költségvetésű pályázat a Kalocsa Kulturális Központ és Könyvtár pályázataként kerül megvalósításra.
Fontos tudnivaló, hogy a Kalocsa Kulturális Központ és Könyvtár az önkormányzat intézménye, tehát tevékenysége az önkormányzat felügyeleti és anyagi felelősségi körébe tartozik.
A polgármester elöljáróban elmondta, a kettő, összesen mintegy félmilliárd forint költségvetésű pályázatot csak akkor lehet felelősen továbbvinni, ha az új képviselő-testület tisztában van azok állásával és a folyamatokkal. Ráadásul a 400 milliós pályázatnál a határidő hosszabbítási kérelem jelenleg van elbírálás alatt.
A polgármester fontosnak nevezte:
AZ ELLENŐRZÉSSEL AZT KÍVÁNJÁK ELÉRNI, AMENNYIBEN BÁRMI HIBA FELMERÜL, AZT MÉG AZ ÖNKORMÁNYZAT IDŐBEN KORRIGÁLJA, KIJAVÍTSA, HISZEN EKKORA ÖSSZEGNÉL AKÁR CSAK EGY 20 SZÁZALÉKOS VISSZAFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉG IS SÚLYOS TERHET RÓNA A VÁROSRA.
A vizsgálat azért is szükséges, ha probléma van, az ne a jelenleg működő városvezetésnek legyen felróható – mutatott rá dr. Filvig Géza.
Mivel a két pályázat belső ellenőrzése nem történt meg, a polgármester azt az előterjesztést tette, hogy külső céget bízzanak meg a pályázatok végrehajtásának ellenőrzésével.
Az első kérdést Szabó Balázs tette fel, aki arra volt kíváncsi, hogy az önkormányzat belső ellenőrének van-e jogosultsága ezekben a pályázatokban vizsgálódni, illetve ezt a feladatot képes lenne-e a megadott február 28.-i határidőig elvégezni.
A képviselőnek dr. Filvig Géza és dr. Kiss Csaba jegyző válaszolt. Mint elhangzott, annyira nagy anyagról van szó, hogy az még akkor is lehetetlen lenne, ha a belső ellenőr más munkáit félretenné. Gyakorlatilag fizikailag is képtelen lenne ekkora munka elvégzése. A saját belső ellenőr megbízása azért sem lenne célszerű, mert a pályázatban az önkormányzat osztályai is érintettek. Ezért a tényszerűség kedvéért egy külső cég ellenőrzése mindenképpen tárgyilagosabb megállapításokat hozhat.
Balogh József képviselő arra volt kíváncsi: miért nem kalocsai cégtől kértek ajánlatot? Nincs ilyen megfelelő szakértelemmel rendelkező, vagy nincs, amelyik a február 28-i határidőt tartani tudná?
A polgármester válaszból kiderült: az érintett kör és a speciális szakértelem miatt ezúttal célszerű volt eltérni attól a fő szabálytól, miszerint amit csak lehet, helyi vállalkozókkal kell megoldani.
Király Róbert képviselő arra kérdezett rá, az önkormányzat melyik pályázatnál nyújtott be határidő hosszabbítási kérelmet, hiszen ha az egyik határideje december 31-én lejár, már az elszámoláson kellene dolgozni. A másik pályázat viszont csak 2020. novemberében zárul.
Mint dr. Filvig Géza elmondta, a 400 millió forint költségvetésű pályázatnál kértek határidő hosszabbítást. Ezért is fontos, hogy az ellenőrzési jelentés a megállapításokkal, javaslatokkal együtt mielőbb elkészüljön, következésképp a képviselő jól ráérzett a problémára.
Szabó Balázs arra emlékeztetett, hogy az előző önkormányzati ciklusban a volt polgármesterrel szemben éppen dr. Filvig Gézával együtt kardoskodtak amellett, hogy ne rendeljék meg a nagy kiadással járó cégátvilágítást. Most pedig ugyanez történik? – kérdezte a képviselő.
Dr. Filvig Géza válaszában kifejtette: a helyzet merőben más mint az előző ciklusban, hiszen akkor az önkormányzat saját cégei átvilágítását kérte külső cégtől, 2,8 millió forintért, de a cégek állapota ott volt előtte.
Most más a helyzet, mert egy olyan félmilliárdos pályázati összegről van szó, amelynél szabálytalanság esetén komoly visszafizetési kötelezettség terheli az önkormányzatot. Ilyen történt például a kémiai laboratórium pályázati forrásból való megvalósításakor.
Az ott feltárt szabálytalanság miatt 50 millió forintot kellett visszafizetnie az önkormányzatnak- mondta dr. Filvig Géza.
Hozzátette: mivel döntően humán pályázatokról beszélünk, ha egy rendezvényt mondjuk 4,5 millióért szabálytalanul tartottak meg, akkor a teljes összeget vissza kell fizetnie az önkormányzatnak.
Ezt szeretné megelőzni. Nem arról van szó, hogy felelőseket keresnek, hanem arról, hogy a hibát, ha lehet, még időben feltárják és azt mielőbb korrigálja az önkormányzat. Nem akar olyan kockázatot, amely az önkormányzat vagyonát veszélyeztetheti.
Dr. Bagó Zoltán képviselő arra hívta fel a polgármester figyelmet, hogy a polgármester konzekvensen 500 millió forintról beszél, holott a két pályázat költségvetése közel 600 millió forint. Szerinte sokat segíteni, ha a fejekben tisztába tennék: a három pályázatra jelentkezőt a polgármester hívta meg, vagy ez a három jelentkező volt, amelyik egyáltalán ajánlatot tett a felhívásra. A képviselő később azt is megkérdezte: a konzorciumi tag önkormányzatok részesedésük arányban hozzájárulnak-e az ellenőrzés költségeihez?
A polgármesteri válaszból kiderült, a két pályázatnál a konzorciumi partnerekkel közösen megvalósuló pályázat miatt beszél következetesen 500 millió forintról, ugyanis a társtelepülések része közel 100 millió forint.
Mint mondta, az ajánlattevő cégeket a jegyző alapos tájékozódás után kérte fel az ajánlatuk benyújtására. A jegyző olyan cégeket választott, amelyek a vizsgálandó szakterületet nézve komoly referenciával rendelkeznek. A három ajánlattevő közül kiválasztott, az előterjesztésben szereplő cég 20 éves önkormányzati és pályázat ellenőrzési gyakorlattal, tapasztalattal rendelkezik. A három közül a legalacsonyabb ajánlatot tevő cég még így is 3,5 millió forintos ajánlatot tett, amit maga is soknak tart.
Ám ha azt nézi, hogy összesen 500 millió forintos költségvetésű projektekről van szó, a vállalási összeg máris más megvilágításba kerül.
Szabó Balázs egy újabb hozzászólásában kijelentette: a kémiai labor példájából kiindulva valóban előfordulhat, hogy a pályázatoknál hibák, esetleg szándékos visszaélések történtek. A kérdése az, a szerződés tartalmaz-e olyan kitételt: ha az ellenőrzés ellenére mégis hibát, szabálytalanságot tár fel az irányító hatóság vizsgálata, akkor az esetleges visszafizetésért vállal- e felelősséget a vizsgálatot elvégző cég. Mert ha igen, akkor szerinte is megéri kifizetni a 3,5 millió forintot.
A polgármester válaszában ismét kitért arra, hogy maga is sokallja a 3,5 millió forintot, de az 500 millió forintot nézve azt kell hogy mondja, az mégis elfogadható.
Mint dr. Filvig Géza példaként felhozta:
Mondok kettő tételt arra, mi az ami sok. Ezért csak szóba hozom a kirchheimi vendégeket, akik itt voltak egy hétvégén, és szállodára elment 2,5 millió forint. Ezt valóban kár volt megszavazni.”
A polgármester azzal folytatta:
Szintén fölösleges kiadás volt, amikor az olasz testvérvárosból ketten érkeznek, majd hárman felmentek Budapestre, és hárman 93 ezer forintért megvacsoráztak. Na ez is felesleges kiadás volt, de erről az elődöket kell megkérdezni, hogy erre miért volt szükség?”A tavalyi utazás kiállításon való részvétel, amelyen Kalocsa is ott volt, 2,5 millió forintba került.
Igen képviselő úr, az önkormányzatnál vannak olyan tételek, amelyekről az ember azt mondja, sok. Ez a 3,5 millió forint is sok. Ám ha azt nézzük, hogy a két pályázat esetében 500 millió forint értékű tételeket néznek át, és ha ott föltárnak valami olyasmit, amit önellenőrzéssel lehet korrigálni, akkor ez nem lesz sok.”- mondta dr. Filvig Géza.
A jegyző hozzáfűzte, a belső ellenőr jelenleg megbízásos jogviszonyban van foglalkoztatva, tényleges állományba csak júliusban jön vissza a hivatalba. A mai napon a testület elé kerülő belső ellenőrzési tervből is látszik, hogy az elsősorban az önkormányzat gazdálkodását érinti, de a kérdéses, nagy lélegzetű munka elvégzésére a belső ellenőrnek már csak azért sincs lehetősége, mert úgy napi 3 órában van foglalkoztatva.
A polgármester dr. Bagó Zoltán másik kérdésére azt a választ adta:
A PÁLYÁZATNÁL ELSŐSORBAN A KALOCSAI ÖNKORMÁNYZATRA ESŐ RÉSZT FOGJÁK VIZSGÁLNI. NEM SZÁMÍT ARRA, HOGY A KÖLTSÉGEKHEZ A KONZORCIUMI PARTNEREK HOZZÁJÁRULNAK.
A vitát követő szavazáskor a képviselő-testület egygangú szavazás mellett elfogadta, hogy a pályázatok megvalósításának ellenőrzését 2020, február 28-ig a legjobb ajánlatot tevő cég, az ECC Consulting Marketing és Gazdasági Tanácsadó Zrt. végzi. A 3,5 millió forint plusz áfa összeg kifizetésére a város 2020. évi költségvetésében biztosítanak forrást.