2024. 06. 21. péntek
Alajos, Leila
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 615.4 Ft/l   Dízel: 656.6 Ft/l   Írjon nekünk

Kerékpárút épülhet a Szelidi-tó partján – 170 milliós TOP pályázatot nyert Dunapataj

Illés György Cinó  |  2017. 08. 24., 21:59

Az 51-es út és a tópart közt meglévő kerékpárút 3,5 km hosszúságban történő felújítása mellett egy 1,1 km teljes hosszúságú, széles, aszfaltozott kerékpárút épülhet a Szelidi-tó partján, közvetlenül a partszegély mentén, a meglévő gyalogos ösvény helyén. A dunapataji önkormányzat által elnyert 100%-os intenzitású, 170 millió forintos támogatási összegből végig az üdülőövezetet nyugatról határoló fásult területrészen megvalósuló pályázat kivitelezése a partszakaszt hangulatossá tevő, árnyas parti fasor kivágásával jár, a magasabb partrészeken védőkorlát is épül. Az út mellé közvilágítás is létesülne a projekt koncepciója szerint.

Még a nyár derekán nyilatkozott úgy dr. Botykai János, Dunapataj jegyzője, hogy a kerékpárút megvalósítását az ottani üdülőtulajdonosok kérték az önkormányzattól, és most találtak rá pályázati lehetőséget a TOP források között.

A pályázati projekt összefoglalója az igény indoklásául a turisztikai vonzerő növelése, a kerékpáros turizmus népszerűsítése, a turisztikai szezon meghosszabbítása, az egy turistára eső költés és a látogatószám növelése, biztonságos, gyors és akadálymentes közlekedés feltételeinek megteremtése, takarékos szemlélet és a fenntartható fejlődés összetett célrendszerét jelöli meg.

Megváltozik a tó arculata

AZ ÚJ ÚT A SZITTYÓTÉRTŐL INDULNA AZ I. UTCA NYOMVONALÁN HALADVA A SZELIDI-TÓ PARTJÁN A KÉK-ALGA TANÖSVÉNY ÚTVONALÁT KÖVETVE.

Az erdőben visszakanyarodna a 4456 hrsz. földútnál, a földút mellett, azzal párhuzamosan haladva kötne be a meglévő kerékpárút végszelvényébe.
A kerékpárút nagy része az I. utca közterületen és a 4454/2 hrsz. erdő művelésű természetvédelmi területeken halad, és három szakaszból áll.

Az első szakasz a I. utca, amely kerékpározásra kijelölt kisforgalmú útként kerül kialakításra mintegy 120 m hosszban 4,5 m szélességgel, a jelenlegi, 10 m beépítési szélességű földes út területének felhasználásával.


A PARTON GYALOGOSOK ÉS KERÉKPÁROSOK ÁLTAL EGYÜTTESEN HASZNÁLT, 3,0 M SZÉLES ÚT KERÜLNE KIALAKÍTÁSRA, MINTEGY 620 MÉTER HOSSZBAN, VAGYIS VÉGIG AZ ÜDÜLŐTERÜLET MENTÉN.

Ezen a szakaszon kerékpártárolók is épülnek a tervek szerint. A szakasz végén – vélhetően körülbelül az V. utcától – a tó felől korlát elhelyezése szükséges a nagy ív és szintkülönbség miatt.

A harmadik szakasz kétirányú kerékpárútként kerülne kialakításra kb. 340 m hosszban 2,34 m szélességgel az erdős területen. Ezen szakaszon több fa kivágása szükséges, melyeket őshonos fákkal kell pótolni – írja a projekt rezüméje, amely a parti fakivágásokat nem említ. A „jelek” szerint (lásd alább) azonban a parton is százas nagyságrendben kellene, gyakran őshonos fákat kivágni a beruházás megvalósításához.

A KERÉKPÁRÚT JELLEMZŐEN 30 CM-ES TÖLTÉSEN HALADNA, ÉS 20 CM HOMOKOS KAVICS, ILLETVE M-56 ZÚZOTTKŐ ALAPRA ÉPÍTETT, KÉTRÉTEGŰ, 4 CM VASTAGSÁGÚ, AC-11 KÖTŐ ASZFALTRÉTEGBŐL ÉS 3 CM VASTAG AC-8 KOPÓ ASZFALT FUTÓFELÜLETBŐL ÁLLNA.

A gépjárművel történő ráhajtást pollerek akadályoznák meg.

Teljes kivilágítás

A teljes kerékpárút mellé közvilágítást is terveznek. A világítást alkonykapcsolóval és mozgásérzékelővel ellátott szolár LED lámpatestek fölszerelésével tervezik, és mintegy hét méter magas, horganyzott acélból készült kandeláberekre helyeznék el, betongyámra telepítve, hozzávetőleg 50 méteres oszloptávolsággal.

A PROJEKT KONCEPCIÓJA ELŐNYKÉNT KIEMELI, HOGY AZ ILYEN RENDSZER NEM ENGEDÉLYKÖTELES, NEM KELL TERVEZTETNI SEM.

Ütemterv

A kerékpárút-beruházás tervéről már márciusban is beszélt portálunknak Dusnoki Csaba, Dunapataj polgármestere, bár akkor még csak a pályázati kérelem beadásáról tudott beszámolni.
A pályázati eredményeket közzétevő kormányzati portálon publikált adatok szerint a pályázatot a Területi Operatív Program (TOP) Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztésre irányuló alapjához nyújtották be,

A 170 MILLIÓ FORINTOS, 100%-ÖS INTENZITÁSÚ ÖSSZTÁMOGATÁST VÉGÜL 2017. MÁJUS 1-ÉN NYERTE EL A TELEPÜLÉS A TERVEK MEGVALÓSÍTÁSÁRA.

Az eredeti elképzelések szerint a projekt mostanára már meg is valósult volna, hiszen a projekt megvalósítása kezdetének tavaly szeptember 1-jét jelölték meg, és lezárásának határideje a múlt hónap utolsó napja. A források azonban késedelmesen kerültek kiírásra, így ez a beruházás is egy évvel később indulhat el az eredeti elképzelésekhez képest.
A polgármester tavaszi nyilatkozata szerint a kivitelezés megindítására „szeptember táján” kerülhet sor.

Ennek ellenére a dunapataji önkormányzat a tóparti természetvédelmi területen – vélhetően saját költségére – már tavaly télen megkezdte a területnek az erdőbe eső részén a terep előkészítését a növényzet eltávolításával. Ezen kívül a parton végig kijelölték a beruházást akadályozó fákat is, amelyeknek a kivágása a szezon lezárultával kezdődhet. Köztük számos, épp felnőtt korba ért hársfáért, valamint ifjú tölgyfáért fájhat a szívünk, amennyiben a tervek ebben a formában megvalósulnak.

A projektismertető arra is kitér, hogy mivel a kerékpárút nagy része természetvédelmi területeken halad,

környezeti hatásvizsgálati tervet kell készíteni, melyet a tervezés első fázisában kell elvégezni, és amely meghatározza a tervezés további menetét. EMELLETT – TEKINTETTEL A 170 MILLIÓS BERUHÁZÁSI ÖSSZEGRE – KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁST KELL LEOLYTATNI.

Ezeknek az előmunkálatoknak az állásáról szerettük volna megkérdezni dr. Botykai János jegyzőt, vagy Dusnoki Csaba polgármestert, azonban az előbbi nyári szabadságát tölti, az utóbbit pedig más, fontos közfeladatának ellátása miatt ma nem értük el.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!
Ehhez a cikkhez 5 darab hozzászólás érkezett. A kommentekhez gördítsen lejjebb.
Hozzászólások (5 db)
Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá a cikkhez:
• Regisztrációhoz kattintson IDE.
• Amennyiben már regisztrált felhasználónk, a weblap legtetején lévő menüsávból elérheti a bejelentkezés panelt.
MrSmith
2017-09-08 11:01:24
"Most egy proli kerékpárútra lehet kiteríteni majd a törülközőket? A kisgyerekek veszélyben lesznek a száguldó kerékpárosoktól? "
Alairas: egy elfogult tulajdonos...
Mészáros Péter
2017-08-27 09:42:24
Vérlázító, hogy ki akarják vágni helyenként teljes szélességében az egészséges fákat! Az utcák végeinél az öblök mellett pihennek/napoznak a fürdőzők? Most egy proli kerékpárútra lehet kiteríteni majd a törülközőket? A kisgyerekek veszélyben lesznek a száguldó kerékpárosoktól? AZ erdő adta árnyék és hűvösség kifejezetten hangulatos és egyedivé tette a partot. Miért nem a Bodzás fele épít az Önkormányzat sétányt? Az északi parton még csak sétálni sem lehet a part mentén, mert akkora a káosz! Az I.-IX. utcai part szolgálja az utcákban lakók komfortját! Ne azért tarolják le a part menti erdőt, mert erre sikerült pénzt elnyerni! Remélem a helyiek vagy valami hivatal megakasztja ennek a barbár tervnek a végrehajtását!
botkormány
2017-08-27 13:56:59
A Szelidi-tó sokféle igényt kell, hogy kielégítsen. A természetvédelemét, az üdülőtulajdonosokét, a szállóvendégekét, a strandolókét, a horgászokét, a vállalkozókét, a tó tulajdonosáét. És az új kor kihívása: a kerékpáros turizmusét. Bizony-bizony. Mindenkiét egyformán. (Ja! És csak egy vérlázító dolog van szerintem: a tudatlanság...)
Mészáros Péter
2017-08-26 18:13:30
Vérlázító, hogy ki akarják vágni helyenként teljes szélességében az egészséges fákat! Az utcák végeinél az öblök mellett pihennek/napoznak a fürdőzők? Most egy proli kerékpárútra lehet kiteríteni majd a törülközőket? A kisgyerekek veszélyben lesznek a száguldó kerékpárosoktól? AZ erdő adta árnyék és hűvösség kifejezetten hangulatos és egyedivé tette a partot. Miért nem a Bodzás fele épít az Önkormányzat sétányt? Az északi parton még csak sétálni sem lehet a part mentén, mert akkora a káosz! Az I.-IX. utcai part szolgálja az utcákban lakók komfortját! Ne azért tarolják le a part menti erdőt, mert erre sikerült pénzt elnyerni! Remélem a helyiek vagy valami hivatal megakasztja ennek a barbár tervnek a végrehajtását!
Mészáros Péter
2017-08-26 10:29:05
Vérlázító, hogy ki akarják vágni helyenként teljes szélességében az egészséges fákat! Az utcák végeinél az öblök mellett pihennek/napoznak a fürdőzők? Most egy proli kerékpárútra lehet kiteríteni majd a törülközőket? A kisgyerekek veszélyben lesznek a száguldó kerékpárosoktól? AZ erdő adta árnyék és hűvösség kifejezetten hangulatos és egyedivé tette a partot. Miért nem a Bodzás fele épít az Önkormányzat sétányt? Az északi parton még csak sétálni sem lehet a part mentén, mert akkora a káosz! Az I.-IX. utcai part szolgálja az utcákban lakók komfortját! Ne azért tarolják le a part menti erdőt, mert erre sikerült pénzt elnyerni! Remélem a helyiek vagy valami hivatal megakasztja ennek a barbár tervnek a végrehajtását!

Még több friss hír

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2024. 06. 21., 18:00
Az ügyészség a nőt többrendbeli közokirat-hamisítás bűntettével vádolja Még >>>
2024. 06. 21., 16:51
Bock József életműve példa arra, hogy szívós, kitartó munkával milyen eredményeket lehet elérni. Még >>>
2024. 06. 20., 09:01
Három év alatt 12 magyar és 4 cseh gazdasági társaságot vontak be az adóelkerülő tevékenységbe. Még >>>
2024. 06. 19., 14:34
Két bajai rendőr és mentős húzták vissza a hídra az öngyilkossággal fenyegetőző férfit. Még >>>
2024. 06. 19., 10:56
Az asszonnyal szemben több körözés volt érvényben. Még >>>
2024. 06. 18., 08:45
Bejelentés érkezett arról, hogy Akasztón valaki ittasan furikázik egy kék autóval délután. A rendőrök hamar az autó nyomára bukkantak, ami az egyik kereszteződésben, az út mellett egy virágosládán egyensúlyozott. A jármű vezetője ugyanis kanyarodás közben túlkormányozta a kocsit és felhajtott a betonból kiöntött elemre. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK