Kedden, a városháza dísztermében tartotta meg rendes éves közgyűlését a tavaly januárban alapított, dr. Bálint József elnökölte Kalocsa-Paks Duna-hídért Egyesület. A pénzügyi és szakmai beszámolók elfogadása után az új híd építésével kapcsolatos aktualitásokról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) munkatársaitól, Kosztola Jánostól és Budainé Fülöp Mártától kaptak tájékoztatást a jelenlévők.
Kosztola János prezentációban mutatta be, honnan indult, és ez idáig meddig jutott a projekt. Felidézte: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ még 2015-ben készíttette el a megvalósíthatósági tanulmányt, amelyben azt vizsgálták, hová kerülhet a híd, mely közutakkal kapcsolódhat, illetve mely vasúti hálózatba köthető be. Bemutatta a helykijelölő tanulmányt, amely a vizsgált nyomvonalakat, köztük a kiválasztott Dunaszentgyörgy-Foktő-Kalocsa vonalat is ábrázolja, ami az ott feltüntetettektől már csak csekély mértékben, észak-dél irányban térhet el.
Mint elhangzott: a tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívása még 2015 októberében elindult, azonban érvénytelen ajánlatok beérkezése miatt ez év áprilisában eredménytelenül zárult. A statikai ellenőrzésre irányuló közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívása ugyanakkor sikeresen ért véget.
Előbbi eljárást április 29-én újra elindították. A pályázóknak ismételten környezeti hatástanulmányt és építési engedélyezései terveket kell készíteniük, majd ezek alapján beszerezni a környezetvédelmi illetve az építési engedélyeket. A területszerzéshez szükséges vázrajzokat szintén el kell készíteniük, és a kivitelezői ajánlathoz szükséges dokumentációt is le kell adniuk.
Ez a közbeszerzés műszaki tartalmát illetően két részre osztható. Egyrészt áll az új Duna-híd megépítéséből és a hozzá kapcsolódó 512. számú főút Kalocsa és az M6 autópálya közötti szakasz kiépítéséből, másrészről a Paks-Gerjen összekötő út (jelenleg földút) kialakításából. Az első egység vonatkozásában az már ismert, hogy új utat mintegy 11 km hosszan kell építeni, míg felújításra 1,6 km útszakaszon lesz szükség. A tervek szerinti 11 méter koronaszélességű út 2x1 sávos lesz, 4 csomóponttal. A híd pedig egészen biztosan közúti híd lesz, kerékpárút átvezetéssel, „A” terhelési osztálynak megfelelő teherbírással. A hídszerkezet hosszát 1060 méterre becsülik.
Kosztola János előadása alapján a közbeszerzési eljárás ütemezését figyelembe véve
a hidat 2020 közepére, az útszakaszokat 2019 végére helyezhetik forgalomba.
A korábbi híradásokban elhangzottakhoz képest, tehát már most biztos, hogy csúszik a megvalósítás. Az ezzel kapcsolatos aggályait Varajti László fogalmazta meg, mondván, ha már most, amikor „még alig csináltunk valamit” ekkora csúszásban vagyunk a korábban jósolt 2018-as időponthoz képest, akkor a későbbi fázisok bármelyikénél is adódhat több hónapos lemaradás. Emlékeztetett, a politikai ígéret szerint az erőmű építésekor már működnie kellene a hídnak, ami jelen állás szerint épphogy távolodik attól.
A kalocsai polgármesteri hivatal nyugalmazott műszaki osztályvezetője a Kalocsa felől a hídra vezető utak teherbírásáról is kétkedéssel ejtett szót. Szavai szerint az 512-es és az 54-es utak a mostani nyomvonalaikon nem felelnek meg a jövőbeni terhelhetőségi elvárásoknak. Ehhez kapcsolódóan dr. Bálint Józsefhez intézve szavait arra is felhívta a figyelmet, hogy a Kalocsát elkerülő út második, nyugati ütemének megvalósítása egyre sürgetőbb az új híd hozta várható forgalomnövekedés miatt, ezért arra mielőbb forrást kellene találni. A polgármester válaszában annyit mondott, hogy természetesen több forrás bevonásával is gondoltak az utakra, de a sajtónyilvánosságra tekintettel, ennek részleteiről egyelőre nem árulhat el többet.