Néhány kalocsai vendéglátóhelyet arról kérdeztünk, az éttermek, kávézók bezárása, csak az étel szigorú szabályok szerinti helyben történő átvétele, kiszállítása milyen hatással van a forgalmukra, a kényszer szülte helyzethez, az esetleg hosszabb ideig tartó korlátozásokhoz miként alkalmazkodnak? Hovatovább, mindez mekkora hatással van, lehet a vállalkozásuk jelenéré, jövőjére? Lássuk, mit mondanak!
Kék Duna Vendéglő
Először az egy éve a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara „Év vendéglátója” címmel kitüntetett Szávai Zsolt és felesége, Szávai-Ruszinkó Alexadra nevéhez kötődő, páratlan fekvésű Kék Duna Vendéglőben jártunk. November 27-én, pénteken 11:30 óra körül a borongós idő, szitáló eső ellenére néhányan az acélszürke, itt-ott szél tépázta víztükörben gyönyörködtek, sétáltak, miközben egy autó kigurult, egy másik beáll a nyáron zsúfolásig teli parkolóba. Az egyik ismerős nagy sietve a szépen becsomagolt, négyszemélyes tálat óvatosan helyezte a csomagtartóba. Csak intett, és máris indult, hogy még az ötperces út hazáig se rontson a frissen elkészített étel minőségén. A személyzeti bejárónál parkoló kiszállító autókba is folyamatosan pakoltak, de mint a bejárat előtt maszkban fogadó Szávai Zsolt és felesége, Szávai-Ruszinkó Alexandra elmondta: minden kiszállított menü, egyedi megrendelés számít, hiszen mások mellett a vendéglátó szakmát is súlyosan érintő korlátozások közepette nem csak az elkészített étel minőségéért, de a náluk dolgozók szociális és anyagi biztonságáért is felelősséget éreznek. A koronavírus első hulláma alatt összegyűjtött tapasztalatokat most jól tudják kamatoztatni, de ami a legfontosabb: a törzsvendégek kitartanak, ha nem tudnak beülni, akkor kiszállításra kérik az ételt. A járvány első hulláma alatt a korábbi, hasonló időszakban tapasztalt forgalmuknak csak közel 50-60 százalékát érik el, pedig a nyár elején már egy kicsit fellélegezhettek. A higiéniai és járványügyi szabályok fokozott betartása miatt kisebb forgalom, nagyobb kiadás mellett dolgoznak, de mindenki tovább végezheti a munkáját. Szerencsére a kialakult helyzethez való rugalmas alkalmazkodást a vendégek is értékelik és kitartanak. Részükről érkezett az igény, hogy a népszerű vasárnapi büféasztalos ebédet valahogy mégiscsak tartsák fenn. Ezt is megoldották, a vendég az előre megadott ételsorból egy képzeletbeli büféasztal kínálatából választhat, csakhogy most nem tányérra kerül az étel, hanem azt fogásonként, kulturáltan becsomagolják, és máris indul a kocsi, hogy a megbeszélt időpontban a terített asztalra kerüljön. A házaspár egyetértett abban: ugyan a vírus elleni óvintézkedések elkerülhetetlenek voltak, közös erővel és megegyezéssel, a munkatársakkal, vendégekkel még szorosabban együttműködve, együttgondolkodva sikerülhet annyi bevételt realizálni, hogy a várhatóan megugró karácsonyi megrendelésekkel együtt ezt az időszakot is átvészelik majd.
Il Primo
A sétáló utca jellegzetes, modern stílusú étterme, az Il Primo ajtaja nyitva volt, a szájmaszk kötelező használatára figyelmeztető tábla persze ott is felkerült. Az egyik vendég éppen az előrecsomagolt étellel távozott. A kapualjban parkoló kiszállító autóba is pakoltak, ami azt mutatta, itt sem állt meg az élet, a törzsvendégek, vagy az olasz ételkülönlegességek kedvelői az új módihoz alkalmazkodnak. Szirákiné Buzai Klára tulajdonos - vezető távollétében Varga László felszolgáló tájékoztatott. Mint mondta, szerencsére a helyzet kezeléséhez a vírus első hulláma mind az étterem dolgozóinak, mind a vendégeknek kellő rutint adott. A vendégek vagy bejönnek az előre megrendelt ételért, menüért, vagy kiszállítást kérnek. Az étterem központi elhelyezkedése miatt gyakori, hogy a munkatársaknak csak néhány házzal odébb kell kopogtatni, így szinte a tűzhelyről levett étellel érkeznek. Mint elhangzott, az Il Primo vasárnap zárva tart. A hét többi napján, 13 óráig, vagy amíg a menü tart, csak annak a kiszállítása történik. Délután már teljes egészében az egyedi megrendeléseket teljesítik, ilyenkor a helyszínen kártyás fizetésre is lehetőség van. Minden héten vannak akciók, ezeket az Il Primo Facebook oldalán lehet követni. Népszerűek az előre rendelt tálak is. Ezekre a megrendelést, a különleges alapanyagok miatt célszerű egy-két nappal korábban leadni. Rendelést telefonon lehet leadni, de előfordult már, hogy az igényt a közösségi médián keresztül továbbították. A vendégforgalom visszaesése ellenére az Il Primo valamennyi munkatársa – igaz, csökkentett munkaidőben - tovább dolgozik, de a munkahelye mindenkinek megmaradt.
E.T. Pizzéria és Szendvicsbár
Esze Tamás tulajdonos arról számolt be, hogy az elmúlt hét év alatt sikerült az E. T-nek olyan ismertséget szereznie, megalapoznia, ami ebben a rendkívüli helyzetben különösen jól kamatozik. Miután az E.T. kiszállításban az elsők között van a városban, és a vendégek - itt is megköszönve töretlen bizalmukat – változatlan intenzitás mellett adják le a rendeléseiket, a kiszállítás terültén forgalomcsökkenést nem tapasztalnak. Más kérdés, hogy a rendezvények lefújása, a beülős vendégek elmaradása miatt bevételkiesés jelentkezik. Erre tekintettel ugyan csökkentett munkaidőben, de valamennyi munkatárs munkahelye megmaradt. Az E.T. elhelyezkedése is sokat segít abban, hogy többen személyesen jönnek el a megrendelt ételért. Időről időre akciókkal, új ételekkel is bővítik kínálatukat. Legutóbb kedvező fogadtatás mellett debütált a New York fantázianévre keresztelt hamburger, ami most igazi különlegességként hódít. Az étteremnek nagyon erős a Facebook jelenléte, nagyon sokan ott adják le a rendelésüket.
A Vajas-parti E.T.-nek jó a városon belüli elhelyezkedése, így többen gyalogosan, vagy kerékpárral érkeznek a megrendelt pizzáért, szendvicsért – mondta Esze Tamás, az E.T. Pizzéria és Szendvicsbár tulajdonosa.