A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Hatósági Főigazgató-helyettesi szervezete első alkalommal rendezte meg a Katasztrófavédelmi Sugárfelderítő Egységek (KSE) országos vetélkedőjét, szeptember 21-én. A megmérettetésen a Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KSE egysége végzett az élen, a csapat tagjai – Várady Ferenc tű. alezredes, Tornyai Zoltán tű. őrnagy, és Almási Csaba tű. zászlós – állhattak a dobogó legmagasabb fokára.
A Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hosszú évek óta nagy hangsúlyt fektet az iparbiztonsági szakterületen dolgozó hivatásos állomány tudásának fejlesztésére. A megyében 2015 óta teljesít szolgálatot az új Katasztrófavédelmi Sugárfelderítő Egység (KSE gépjármű), amelynek alaprendeltetése a Magyarországon átmenő főbb tranzit útvonalakon a radioaktív és nukleáris anyagok szállítási tevékenységének ellenőrzése, valamint a Katasztrófavédelmi Mobil Labor (KML gépjármű) radiológiai és nukleáris anyagokkal kapcsolatos vonulásainak támogatása.
A vetélkedő célja a KSE szakszemélyzet elméleti és gyakorlati tudásszintjének, felkészültségének összemérése és fejlesztése, valamint az állomány mérőműszer-alkalmazási képességeinek és csoportként való együttműködésének felmérése volt. A versenyen hét országhatárral rendelkező megye KSE csapata vett részt, valamint a Terrorelhárítási Központ sugárfelderítő gépjárműve. A versenyt megtekintette Eric Alderson, a KSE járműveket adományozó Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának képviselője is, aki tanácsaival segítette a szervezők munkáját.
A sugárfelderítés, a sugárforrások felkutatása, a radioaktív sugárzás izotópjának meghatározása magas színvonalú szaktudást, összehangolt munkát követel meg a sugárfelderítő egységek személyi állományától. A csapatok a 30 kérdéses elméleti teszt kitöltése után négy berendezett helyszínen forgószínpad szerűen, egymást követve oldották meg a versenyfeladatokat.
Az első feladat során a versenyzőknek egy épületen belül kellet elrejtett sugárzó anyagokat keresni és azonosítani. A feladathoz tartozott, az épületben tartózkodó emberek szakszerű átvizsgálása is. A következő feladat egy nyílt terület sugárfelderítése volt: egy nagy füves területen, valamint az ott található romos épületben kellett minden elrejtett forrást megtalálniuk. A feladatot nehezítette, hogy a sugárforrások között sugárforrásnak látszó, de nem sugárzó tárgyat is elrejtettek. A harmadik pályán a felderítő járműbe beépített sugárkapu alkalmazásával monitorozták az elhaladó járműveket, amelyek csomag- és utasterében is sugárzó anyagok voltak elrejtve. A felderítések után a csapatok jelentést adtak a fellelt sugárforrások helyéről, erősségéről, fajtájáról és származásáról. A negyedik gyakorlati feladat a vezetéstechnikai pálya teljesítése volt, amely a gépjárművezető szaktudásán kívül a csapatok összeszokottságát is tesztelte, mivel a helyszín kialakításából adódóan a feladatokat csak úgy lehetett megoldani, ha az utasok a járműből kiszállva segítették a navigálást, jelezve a holttérben elhelyezett akadályokat. Ehhez a feladathoz tartozott egy szituációs helyzet megoldása is melyben egy feltételezett baleset jelentési követelményeinek kellett eleget tenni.