Október 14-én, hétfőn ünnepélyesen letette az esküt Dr. Bagó Zoltán polgármester és a képviselő-testület valamennyi tagja, ezzel hivatalosan is megkezdődött a grémium előtt álló, közel öt évre szóló önkormányzati munka. Az alakuló ülésre vonatkozó jogi szabályozás szerint a polgármester ekkor ismerteti az elkövetkező fél évtizedre vonatkozó programját. Erről az alakuló ülésről szóló tudósításunkban azt ígértük, annak terjedelme és jelentősége miatt külön, azaz jelen cikkben foglalkozunk. Mielőtt ezt megtesszük, a térség közéletével foglalkozó hírportálként a képviselő-testület valamennyi tagjának sok sikert, erőt, egészséget kívánunk az előttük álló feladatokhoz! Szükség lesz rá, hiszen akik már korábban is megválasztott képviselőként vettek részt Kalocsa jövőjének formálásában, vagy csak követték azt, tisztában vannak azzal, hogy az új összetételű önkormányzatnak is nehéz helyzeteken kell keresztülverekednie magát, és össze kell fognia ahhoz, hogy a megelőlegezett választói bizalomra rászolgáljanak. Egy város drukkol azért, hogy képviselőink ebben a megtisztelő, felelősség teljes, élettel, programokkal teli, azért a sikerélményektől sem távoli műfajban - városunk felvirágoztatása érdekében - minél eredményesebben dolgozzanak. Az alábbiakban Dr. Bagó Zoltán polgármesteri programjának szerkesztett változatát olvashatják.
Tisztelt kalocsaiak, tisztelt egybegyűltek, tisztelt képviselő társaim, tisztelt nagy adófizetők!
Minden polgármesteri programnak akkor van értelme, ha az páros lábbal áll a valóság talaján és a helyi lakosság érdekeit képviseli. Nincs helye mellébeszélésnek, felelőtlen ígérgetéseknek, úgyhogy in medias res: nézzünk szembe a valósággal!
Összetett problémahalmaz
Meglátásom szerint Kalocsának jelenleg egy olyan összetett problémahalmaza van, amely kiterjed a gazdasági életre, az elöregedésre és elvándorlásra, a közlekedésre és még a köztisztaságra is.
A közlekedés kapcsán a Főtér helyzete az, amit alapjaiban újra kell gondolni – de ez önmagában akkora kérdéskör amire ez a napirendi pont nem elegendő. Az elkerülő útról a véleményem konzekvens és világos, az évek óta fent van az interneten, ebben nincs változás. Az ügyben megkezdtem a szükséges tárgyalásokat az illetékesekkel – türelmet kérek a lakosságtól!
Mi, helyi Lokálpatrióták a kampányban egy nagyívű kérdőívezés keretében feltérképeztük, hogy a kalocsaiak mit gondolnak a város jelenlegi állapotáról. Az eredmények alapján alkottunk programot, amely magába foglalta a Gazdaságfejlesztési Stratégiánkat és a Köztisztasági Akciótervünket. Azóta eltelt közel fél év, és már most látszik, hogy a valóság alulmúlta minden előzetes elvárásunkat, hiszen az eddig csak remélt szintnél is rosszabb az önkormányzat gazdasági helyzete.
A város gazdasági helyzete
A város gazdálkodásában éves szinten nagyjából egy 170-200 millió forintos lyuk tátong, tehát ennyivel több a kiadásunk, mint a bevételünk. Szeretném kiemelni, hogy ilyen körülmények között rendeztünk luxuskoncerteket és olyan Csíplek Kalocsa eseményeket, ami érdemben szinte soha nem hozott bevételt a városnak. Ezen mindenképp változtatni szeretnék! Addig nyújtózkodjunk, amíg a takarónk ér, és a pazarló luxuskoncertek helyett inkább kisebb, de rendszeres programokat szervezzünk minden korosztály számára.
Közművelődés, hagyományok, egyházzal való kapcsolat
Ami a közművelődést és a hagyományokat illeti, már a kampányban is jeleztem, hogy az Egyházzal való kapcsolatát a városnak rendeznie kell. Őszinte, konzekvens, szakmai párbeszédet fogok kezdeményezni, hiszen Kalocsa 1000 éves érseki székhelyként értelmezhető csak Magyarországon belül, és ennek mindig minden érintett szereplőnél természetesnek kell lennie! Ez nem hagyomány, ez maga a való élet! És ha már a hagyományaink: a Duna Menti Folklórfesztivált ismételten meg kell rendezni Kalocsán. Ez egy nagy feladat, nem is megy egyik napról a másikra - egy ekkora múltú nemzetközi eseménynek ugyanis komoly logisztikai feltételei vannak, és vannak kétségeim afelől, hogy például szálláshelyek vonatkozásában rendelkezésre áll-e akkora kapacitás, ami ki tud szolgálni több száz külföldi vendégelőadót és érdeklődőt. Mindenesetre a Folklórfesztiválra igény van és a hagyományok is adottak. Hangsúlyozom, ez egy hosszútávú vállalás - Róma sem egy nap alatt épült fel - ezért a Folklórfesztivált a következő 5 évben szeretném újraindítani, együtt, közösen.
A város gazdálkodásának vonatkozásában ismételten szeretném hangsúlyozni a Lokálpatrióta Gazdaságfejlesztési Stratégiát, amelynek 4 pillére van: munkahelyteremtés, bevételek növelése – kiadások csökkentése, az iskolavárosi tradíció megőrzése és a szemléletváltás.
Munkahelyteremtés
Haladjunk tehát szépen sorjában, kezdjük a munkahelyteremtéssel:
Az elmúlt évtizedekben azért indult hanyatlásnak a város, mert számottevő nagyberuházást nem, vagy csak alig tudtunk idehozni, a meglévő munkahelyeket pedig nem tudtuk kellőképpen fejleszteni. A gazdasági szakemberekkel közösen már látom, hogy a Kormány frissen meghirdetett Demján Sándor KKV ösztönző programja és a járások területfejlesztési átszervezése segítség lehet, de ez városunk versenyképessége kapcsán csak szükséges, de nem elégséges feltétel.
Igenis kellenek új munkahelyek, és örömmel jelentem be, hogy négy nagyobb könnyűipari beruházás előkészítése jelenleg is zajlik, és az első ingatlan adás-vétel már meg is történt ezügyben. Reményeim szerint nagyjából tavasszal már fogunk látni konkrétumokat, hogy pontosan hány új munkahely és mekkora beruházás jöhet ide – de ezek egyelőre üzleti titkok. Annyit elárulhatok, hogy – egyelőre – én nagyon bizakodó vagyok.
Bevételek növelése – kiadások csökkentése
A Lokálpatrióta Gazdaságfejlesztési Stratégia második eleme a bevételeink növelésével kapcsolatos. Természetes, ha egy új beruházás után várhatóan növekedni fog a helyi iparűzési adó bevételünk, de önmagában én nem ettől várom minden gondunk megoldását. Naprakészek vagyunk a paksi iparűzési adó kérdése kapcsán is - itt óriási a médiafelhajtás, nehéz elvonatkoztatni a helyzet politikai szinezetétől, azonban nekünk most az elsődleges feladatunk Kalocsa érdekeinek a képviselete. Aki olvasta a Magyar Közlöny ide vonatkozó rendelkezését az tudja, hogy a paksi pénzeknek csak egy kis része kerül várhatóan a Bács-Kiskun vármegyei önkormányzathoz - a kedvezményezetti körben pedig elég sok település van még Kalocsán kívül is - tehát azt a fals kampányígéretet, melyet elődöm tett, hogy a paksi pénzek majd kizárólag ide jönnek és ettől megoldódik minden fejfájásunk - hát az nem igaz.
Ennél fontosabb megítélésem szerint, hogy Navracsics miniszter úr bejelentette a versenyképes járások programját. Ezt úgy kell elképzelni, hogy jövő évtől minden iparűzési adó növekményt be kell fizetnünk egy közös kasszába, amely pénzek felhasználásáról a járási polgármester-társaimmal közösen döntünk majd. A járási központ mindenkori polgármestere, ebben az esetben jómagam vezetésével fog létrejönni az új döntéshozó szerv - így minden adott lehet arra, hogy településünk érdekei megfelelő súllyal legyenek képviselve.
Iskolavárosi tradíció megőrzése
Ami fontos még - bár nem önkormányzati feladat - az a kalocsai oktatás helyzete. Régóta mondogatjuk magunknak, hogy iskolaváros vagyunk - ehhez képest az elmúlt 15 évben elment innen a felsőoktatás és az iskoláink infrastruktúrális színvonala is visszaesett. Az önkormányzatnak szerintem igenis feladata, hogy felvegye a kapcsolatot a munkaerőpiac szereplőivel és a helyi vállalkozásokkal. Fel kellene például térképezni, hogy melyiknek mi a humán erőforrás igénye, és a megfelelő szinteken összekapcsolva be kellene csatornázni a helyi gazdálkodó szereplőket a helyi oktatás vérkeringésébe. Ha kell - és az igény nagyon alaposan felmerül rá - akkor a felsőoktatást is készek vagyunk visszahozni - de hangsúlyozom, ezt csak akkor, ha valós piaci igény mutatkozik rá! Az önkormányzat a szakképzés vonatkozásában csak közvetíteni tud a szereplők között, de ezt a funkciót be is kell töltenie.
Fontos, hogy az oktatási rendszer a bölcsődéknél kezdődik, majd az óvodákkal folytatódik – és ez a két terület viszont már önkormányzati hatáskör. Itt a megkezdett bővítéseket és korszerűsítéseket végig kell vinni. Összességében tehát az a terv, hogy ha a kalocsai oktatás jól tervezett és szervezett, akkor több gyermek maradhat a városban, a gazdasági szereplők és esetlegesen a felsőoktatás bekapcsolásával pedig az elvándorlás is valamelyest mérsékelhető lenne - nem állítom, hogy minden demográfiai problémánk meg fog ezzel szűnni, de legalább a hanyatló tendenciát meg kellene állítanunk. Ebben mindenkinek a közös erőfeszítésére számítok!
Szemléletváltás
A negyedik pillére a stratégiának az, hogy egy szemléletváltásra van szükség a város gazdálkodásában. Nagyon örülök, hogy ilyen szép számmal képviseltetik magukat az ünnepi alakuló ülésen a helyi vállalkozások – úgy érzem, ez jelzésértékű a politikusok felé is! Számomra fontos, hogy amit a helyi vállalkozók erejüket megfeszítve itt megtermelnek adót, azt tartsuk is a városban, a pénz maradjon itt Kalocsán. Épp ezért amennyire csak jogilag lehet, a helyi vállalkozásokat fogom preferálni az önkormányzatnál. Ez nem jelenti azt, hogy itt bármiféle egyedi kedvezményezetti körnek lesz helye - ahogy az előző városvezetésnél, ez nem jelenti azt, hogy csak egy szűk kör fér hozzá a pénzekhez, és nem jelenti azt, hogy ráadásul mindezt a piaci áraknál drágábban, többször Tolna vármegyéből és Kecskemétről vesszük. Nem! Ennek vége!
Meg kell fogni a kiadásainkat, ésszerű döntéseket kell hoznunk. Ennek megfelelően, aminél csak lehet, nyilvános közbeszerzés lesz - hangsúlyozom tehát, hogy nem lesznek udvari beszállítók, itt szabad, árlejtéses verseny lesz. Az önkormányzatnak átláthatóan kell működnie, hogy helyreálljon a közbizalom a város megítélésével kapcsolatban! Éppen ezért tervezek az önkormányzati tájékoztatást érintő újításokat is, de ezekről még korai lenne most beszélni, előbb a gazdálkodást szedjük ráncba.
A kampányban elhangzott továbbá ígéretként a részemről, hogy elkötelezett vagyok az önkormányzati dolgozók bérének emelésében. Egyelőre ezt majd csak akkor látom megvalósíthatónak, ha az éves hiányunkat leküzdjük, mindenesetre az illetékes államtitkárságok már tudnak erről a szándékomról és készek támogatni is azt. Addig is, amíg ez megvalósul, az önkormányzatnak versenyképesebb munkáltatónak kellene lennie - nem engedhetjük meg magunknak ugyanis, hogy azért ne legyen gyakrabban nyírva a fű, mert nincs elég ember. Azt persze nem várhatjuk el senkitől, hogy azért jöjjön hozzánk dolgozni, hogy kevesebb pénzt kapjon és még más kedvezményeket se tudjon igénybe venni, de erre is vannak ötleteim.
Ilyen lehet például az otthoni munkavégzés bevezetése a rendszer azon részeinél, ahol ezt a gyakorlat is megengedi. Meg szeretném vizsgálni, hogy a heti rendszerességű és a fűtési, valamint a nyári kánikula szezonjában egybefüggő otthoni munkavégzések mekkora megtakarítást jelentenének az önkormányzatnak például épületenergetikai költségek szempontjából. Aki pedig amiatt aggódna, hogy ezáltal csökkenne az önkormányzati szolgáltatások színvonala, annak üzenem, hogy az attól csökken igazán, hogy lassan elfogy a szakember, aki szívesen dolgozna a kalocsai önkormányzatnál. Vonzó munkáltatónak kell lennünk, ha pedig a bérekben nehezen, akkor más területeken kell felvegyük a versenyt. A szükséges költség-haszon elemzéseket a szakemberek már végzik, a lényeg, hogy az ésszerűsítésekkel itt is spórolnánk egy csomó pénzt. Azt már korábban is elmondtam és szeretném leszögezni itt is, hogy a spórolás nem mehet a létszámgazdálkodás kárára - tehát a pénzügyi célokat és kiadásaink csökkentését egyenlőre nem szeretném létszámleépítéssel elérni. Más, új és kreatív megoldások kellenek - na ez az a szemléletváltás, amiről beszélek, ez a Lokálpatrióta Stratégia, amelyben a pénzt amennyire csak lehet, a városban tartjuk.
Folyamatban lévő ügyek – köztisztaság állapota, illegális szemétlerakás
Végezetül pedig szeretnék beszámolni néhány folyamatban lévő ügyről. A kampányban nagyon sok helyen felmerült, hogy a köztisztaság állapota romlott, sok az illegális szemétlerakat és a zöldhulladék kezelése sem megfelelő. Első intézkedéseimmel – ahogy megígértem - a Kertekalja utca végében katasztrofális állapotban lévő csatornát sikerült ISMÉT kitakarítani - ez egy több millió forintos munka volt az ADUVIZIG jóvoltából, amiért ezúton is köszönetemet kívánom jelezni feléjük! A munka folytatásaként a Vagyon Kft dolgozói ma kezdték el a “városra tartozó második ütem” kivitelezését! Tudom, hogy a kalocsaiak túlnyomó része nem jár napi szinten arra, de higgyék el nekem, hogy egy köztisztasági és közegészségügyi gócpontot sikerült ezzel megszüntetnünk – és remélem, hogy mostantól az újonnan megválasztott roma Önkormányzat fog őrködni afelett, hogy a terület ilyen állapotban is maradjon!
Határozottan és szigorúan jelzem, hogy hasonlóan elszánt vagyok a negyvenszállási és a többi kalocsai illegális szemétlerakat felszámolásában is, az ősz végével pedig a zöldhulladék elszállítását is igyekszünk majd városszerte gatyába rázni.
Elnyert pályázatok és azok szakmai kiigazítása
Folyamatban van továbbá két nagy pályázat.
Az egyik az uszoda 1 milliárdos energetikai fejlesztése. Ennek kapcsán engedjék meg, hogy kifejezzem csalódottságomat, ugyanis a fejlesztésbe nem vonható be az öltözőtér, valamint a beltéri és a kültéri medence korszerűsítése sem, ellenben az 1 milliárdos keretösszeg közel egyharmada olyan kútfúrásra lett elkülönítve, amely egyáltalán nem biztos, hogy kellőképpen meleg és elegendő mennyiségű víz felszínre hozatalával fog zárulni. Az egész szakmailag ingatag lábakon áll, ezért folynak az egyeztetések a szakemberekkel, hogy pontosan mit csináljunk. Már most szeretném azonban a lakosságnak jelezni: csodát ne várjanak, ebből a pályázatból biztosan nem lesz teljesen szép és új Uszodánk!
Ennél jóval optimistább tudok lenni az Élhető Települések pályázatunkkal kapcsolatban - ám néhány szakmaiatlanságra itt is szeretném felhívni a figyelmet. Ez a pályázat tartalmazza például a meszesi kikötő-pari ingatlanok komplex rendezvény térré fejlesztését. Úgy lett előkészítve a pályázat, hogy oda majd az önkormányzat csináljon rendezvényeket - mindezt úgy, hogy a meglévő tereinket (Színház, Érsekkert) sem tudjuk kellő mennyiségű és minőségű rendezvénnyel megtölteni. Ráadásul az ingatlan ártérben van, azt pedig éppen egy hónapja láthattuk, hogy milyen helyzet tud kialakulni Meszesen egyik hétről a másikra. Egy szó, mint száz, a szükséges szakmai kiigazítások zajlanak a Széchenyi-lakótelepnél a régi Kresz-pályánál, a Csajda-kert revitalizációjánál és ha minden jól megy, akkor a Paksi közbe is jut majd gyalogátkelőhely fejlesztésre a pályázatból. A már eleve frekventált helyek mellett szeretnénk a perifériára szorult városrészeket, így a lakótelepeink környékét is fejleszteni.
Higgyék el, még órákat tudnék beszélni a tervekről, ám erre most nincs lehetőség. Utolsó gondolatként csak annyit tennék még hozzá, hogy habár szintén nem önkormányzati illetékesség, de a kórház kapcsán minden tőlem telhetőt meg fogok tenni azért, hogy megmaradjon! Én sajnos a tegnap estét is az ügyeleten töltöttem az idős édesanyám miatt, így látom, hogy a Kórházra, és annak valamennyi keményen gürcölő dolgozójára mekkora szüksége van a Városnak! Már több tárgyalásom is volt ezzel kapcsolatban Kecskeméten és Budapesten is. Arra kérek továbbra is mindenkit, hogy bízzunk egymásban és dolgozzunk össze, a pánikkeltés helyett pedig felelősségteljesen, higgadtan és okosan járjunk el - ha így teszünk, akkor nem csak a kórház marad meg, de a ciklus végére a mostaninál is jobb lesz Kalocsán élni!
Pártok nélkül! Pártok felett! Csak a Város!
Köszönöm, hogy meghallgattak!