2017. 11. 18. szombat
Jenő
: 312 Ft   : 265 Ft Benzin: 364 Ft/l   Dízel: 368 Ft/l   Írjon nekünk

Alternatív javaslat elkerülőútra – Érdemben nem tárgyalták

Illés György Cinó  |  2017. 11. 07., 20:24

A járási polgármesterek október 26-án, Dunaszentbenedeken tartott találkozóján kerültek szóba a paksi bővítéshez kapcsolódó, kerítésen kívüli infrastrukturális beruházások, köztük az új, Kalocsa-Paks Duna-híd és az 51-es főút Kalocsát elkerülő szakaszának kérdései. Ez utóbbival kapcsolatban hangzott el az 51-es főút keleti elkerülő szakaszának megépítésére irányuló alternatív javaslat. Ezt sajnos érdemben nem tárgyalták, csupán Bálint József polgármester szólt hozzá, ő is ellene. Nincs végleges döntés a reptérről.

A találkozón Font Sándor országgyűlési képviselő, fejlesztési biztos is megjelent, hogy tájékoztatást adjon a polgármestereknek a térséget érintő aktuális kérdésekről. Szólt a TOP pályázatok pillanatnyi helyzetéről és a megvalósítás szakaszában várható kihívásokról – erről külön cikkben számoltunk be.

Az erőműbővítés kapcsán várt, kerítésen kívüli beruházásokkal kapcsolatban Font elmondta: az együttműködés Süli János miniszterrel minden várakozásának megfelel, és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter támogató hozzáállásáról is biztosította hallgatóságát. Mint fogalmazott, így

Biztos bázist látunk arra, hogy ezek meg is valósulnak. A Paks II. beruházásról és a hozzá kapcsolódó állami beruházásokról sok újdonsággal nem szolgálhatott a fejlesztési biztos, hiszen a híd tervezését már megkezdték, s amíg ez a szakasz le nem zárul, addig érthető módon nincs látványos előrelépés.
Ugyanakkor rendkívül hiányzik majd az a 16-18 hónap, ami a kétszeri sikertelen tervezői tenderezés miatt elveszett.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Forrás: Illés György / KALOhírek

Font Sándor azonban értetlenségét fejezte ki, amiért az új Duna-hídról még mindig van, aki feltételes módban beszél, hiszen már kormányhatározat is született a híd megvalósításáról, és annak céljaira a kormány elkülönítette a becsült költségek fedezéséhez szükséges forrást.

Hasonlóképpen biztosra vehető a dunamenti falvakat összekötő, Dunapatajtól Foktőig vezető út teljes felújítása, amelyről Bálint József polgármester szeptember 13-ai sajtótájékoztatóján tett belejelentése kapcsán már szintén írtunk.

Az érintett települések polgármesterei ezzel kapcsolatban nem intéztek kérdéseket.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Forrás: Illés György / KALOhírek

Vagy-vagy

Font Sándor az 51-es főút Kalocsát elkerülő útszakaszának megépítéséről is szólt. Ezzel kapcsolatban ő is utalt arra, hogy egyes fölvetések szerint a keleti szakaszt is meg kellene építeni.

Én itt nem mennék tovább, mert most már hallottam, hogy kerítsük körbe-karikára Kalocsát. Nem. Nincs értelme. Ne bolonduljunk meg. Ráadásul ott rendkívül értékes földek vannak (…) Ne kergessünk olyan illúziókat, vágyakat, amelyeknek nincs realitása. A FONT ÁLTAL ELMONDOTTAK SZERINT TEHÁT, HA EZ A NYUGATI ELKERÜLŐ SZAKASZ MEGÉPÜL, AKKOR A KELETI SZÁRNY VÉGLEG LEKERÜL A NAPIRENDRŐL.

Ugyanakkor Süli János miniszter egyeztetéseik során egyetértett vele abban, hogy

A KALOCSA DÉLI HATÁRÁTÓL A SZEKSZÁRDI DUNA-HÍD BEKÖTŐ ÚTJÁIG VEZETŐ, A LEGUTÓBBI ÚTREKONSTRUKCIÓBÓL KIMARADT 51-ES ÚTSZAKASZNAK, ILLETVE A FŐÚT KALOCSA BELVÁROSI SZAKASZÁNAK MEGÚJÍTÁSA SZINTÉN SORRA KERÜLHET A KÖVETKEZŐ ÜTEMBEN.

Erre a 2019-es időszakban nyílhat reális esély.

Jobb lenne a keleti szakasz

A rendezvény szervezőjeként Péjó Zoltán a Kereskedelmi és Iparkamara kalocsai kirendeltség-vezetője vetett föl, hogy ésszerűbb lenne, ha az elkerülő út nem Bátya felé, hanem a kiskőrösi út irányába, északról, illetve keletről kerülné meg a várost, és így beköthetne a Miskei útba is.

Péjó nem fejtette ki részletesen a koncepció melletti érveket, de a lényeg, hogy

ezzel a megoldással települések sora számára kerülne karnyújtásnyira az 51-es út,

ami az ottani gazdaság számára komoly előnyt, vonzerőt jelenthetne, e nélkül ugyanakkor csak Kalocsán keresztül juthat ki e területekről a forgalom akár az 51-esre, akár a majdani hídhoz.

A híd megépülésének forgalomgeneráló hatásával számolva arra kell fölkészülnünk, hogy a tervezett beruházások következtében – ha azok az ismertetett elképzelések szerint valósulnak meg – a város belterületének a forgalmi terhelése nem csökkenni, hanem esetleg drámaian növekedni fog.

A másik előnye az alternatív nyomvonalnak városunkra nézve az volna, hogy a használatban lévő, és tartalék ipari területeink nagy része is becsatornázásra kerülnének általa, míg a nyugati szakasz ezeket elzárja a forgalom ütőerétől. Cégeinknek ez hátrányt jelent, a város jövője, ipari fejlesztése szempontjából pedig emberi számítás szerint az örök alkonyt hozza el.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Forrás: Illés György / KALOhírek

A kérdés még ennél is összetettebb, megér egy külön cikket is, a polgármesterek találkozóján azonban érdemben nem vitatták meg a javaslatot. Meglepő módon Kalocsa polgármestere sem ragadta meg az alkalmat, hogy a város szempontjából létkérdést jelentő döntés érdekében lobbizzon, sőt kijelentette:

Jó. Tehát egyelőre ennek nincs realitása, úgy, ahogy a képviselő úr is elmondta. Bringára, föl!

Azt is fölvetette az egyik polgármester, hogy a Fajsz-Dunapataj Euro-Velo kerékpárutat már 5-6 éve tervezik, ha pedig ezek az utak megépülnek, akkor ezzel is foglalkozni kell. Ebben egyetértés mutatkozott, azzal, hogy a tágabb környezet ez irányú fejlesztési terveivel is össze kell hangolni az elképzeléseket.

Ezt hangsúlyozta Font Sándor is, rámutatva, hogy korábban gyakran nem kellő összehangoltsággal épültek a kerékpárutak. Ugyanakkor megemlítette azt a lehetőséget, illetve az általa kinyíló perspektívát is, amely a Bécs-Budapest kerékpárútnak a megépítése hozhat el, ezt lendületből folytatva ugyanis a Duna-mentén, a töltés vonalán végig megépülhetne a kerékpárút, amelynek egyes szakaszai már meg is valósultak. A képviselő elismerte, hogy ez nagy feladat, de a hídépítéssel összekapcsolva lehet realitása Font szerint, aki megemlítette a fővárostól a Balaton partjára, illetve Tokajba tervezett, szintén komoly kihívást jelentő terveket is.

Emellett némi büszkeséggel szólt a megyénkben megvalósuét, illetve megvalósulás előtt álló kerékpárút-hálózatról. A büszkeség oka, hogy a megfelelő együttműködés révén elérték a településekkel közösen, hogy teljesen összefüggő, 60-70 kilométer hosszúságú kerékpárút-hálózat valósult meg Kiskunhalas–Soltvadkert–Kiskőrős–Akasztó, valamint Soltvadkert–Bócsa és Soltvadkert–Kecel viszonylatában, és most fogják bekötni az akasztói Halászcsárdától a solti Duna-töltés vonaláig, amivel a megye leghosszabb egybefüggő kerékpárút-hálózata jön létre. A Baja–Szeged vonal ugyan hosszabb ennél, azonban az két megyét is érint.

Reptéri remények

Az elkerülő út kérdéséhez hasonlóan szintén Péjó Zoltán vetette föl, hogy korábban szóba került a reptér esetleges hasznosítására vonatkozó igény. Eszerint az orosz partnerek a légi szállítást részesítik előnyben a vasúttal szemben, elsősorban biztonsági okokból.

Bálint József válaszában elmondta: az egyeztetéseken szóba került ennek lehetősége is. Arról Süli János miniszter úgy nyilatkozott, hogy a Roszatom hamarosan ismerteti álláspontját, hogy igénylik-e a repteret a szállítási feladatokhoz.

Ha ők úgy döntenek, akkor lesz belőle valami.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!
Ehhez a cikkhez 0 darab hozzászólás érkezett. A kommentekhez gördítsen lejjebb.
Hozzászólások (Legyen Ön az első)
Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá a cikkhez:
• Regisztrációhoz kattintson IDE.
• Amennyiben már regisztrált felhasználónk, a weblap legtetején lévő menüsávból elérheti a bejelentkezés panelt.

 legfrissebb videók

2017. 10. 16., 20:40
Bár ezt az egyszerű „lebirkázást” a juhtenyésztők valószínűleg kikérnék maguknak, pláne ezen OMÉK-nagydíjjelölt tenyészjuhoknak az esetében. Izguljunk együtt Tóth Danival, hogy az uszódi juhtenyésztő, Holló Mátyás jószágai – akik felkészítésének utolsó nagyon izgalmasra sikerült pillanatait is nyomon követhetjük – hogyan szerepeltek az ország egyik legrangosabb, és legrégebbi mezőgazdasági seregszemléjén! Kövessük végig Danival és a #DOKU harmadik epizódjával együtt az utat a hanyatt eséstől (szó szerint) a döntőig. Nézzük meg együtt, ott mi történt!
2017. 09. 27., 19:08
Itt az új Patron! Falunap, pályaavató focimeccs. Az első helyzet kimarad. Hogyan lehetett volna gól? Egyszerű. Megjön az univerzális ember. Az ellenfél elesik baráti tűzben. Süsü is belendül. Pedig már előző nap is lendületben volt! Tóth Dani legújabb videójából nem utolsó sorban az is kiderül, hogy honnan ered a bizonyára legismertebben csengő nevű dunapataji kőműves legendája, hogyan lehetett volna gól az első kimaradt helyzet, és egyáltalán, mi az összefüggés a patron és egy falunapi focimeccs közt.
2017. 09. 07., 13:07
Kitalálta, ki az? Aki ismeri őt, meg fogja nézni ezt a filmet. A többiek, ha rákattintanak Tóth Dani legújabb rövidfilmjére, meg fognak lepődni, nem csak a világszínvonalú, egyedi szemléletű szobrokon. A filmben nyilatkozik régi mestere, a rajztanár Kiss István is, akinek megláthatjuk a fejfáját is. Nem vicc! Pedig nem is ő a főszereplő. Hanem Farkas Tibor, aki 4:15-nél, csak úgy visszakézből elkapja a babakocsit is. De a lényeg nem ez, hanem… Ám ezt mondja el ő maga!

Még több friss hír

2017. 11. 15., 21:36
A reformáció 500 éves évfordulójának ünnepségei szolgáltattak apropót a mezőbergenyei Kálvin-szobor felállításához. A fölavatott szobor a kalocsai Farkas Tibort alkotása. Nemrégiben a fővárosban is kiállítása volt Farkas Tibor szobrászművésznek, méghozzá az egész eddigi életművét felölelő válogatással. Mindezek kapcsán készült vele interjú.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2017. 11. 17., 16:21
Eltűntek a „Művház” szobrai! Ismeretlenek vitték el őket tegnap. Még >>>
2017. 11. 17., 10:04
Kalocsán is van varázsa az Amerikából indul Black Fridaynek. A Hufbau-Akker műszaki szaküzlet előtt már reggel hatkor a fél 9-es nyitásra vártak a vásárlók. Még >>>
2017. 11. 16., 17:46
Negyedik alkalommal kerül megrendezésre a Kalocsai Mikulásfutás és bringázás esemény a Futóbarátok által. Még >>>
2017. 11. 15., 19:40
Szent Asztrik érsek liturgikus ünnepén, november 12-én délelőtt tíz órakor tartották a főszékesegyházban azt az istentiszteletet, amire az államfő is ellátogatott. Még >>>
2017. 11. 14., 22:11
Dani úton volt a forradalom 61. – és a köztársaság kikiáltásának 28. évfordulóján. A hosszú vonatozás alkalmat adott neki egy mély és őszinte elmélkedésre, s arra, hogy visszatekintsen a forradalomra, az azóta eltelt időre, benne saját életére, és a mienkre is. Nagyon mai tükörből… Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK

SZÓLJON HOZZÁ

 Joco
 2017-10-24 12:36:15
 1 Elmegy ez a polgármester a .......! Hihetetlen ami aa városban történik! Majd minket vállalkozókat nem fizetnek ki azért mert a város és ...

Helyt kell-e állnia az önkormányzatnak a város gazdasági társaságának adósságaiért? Erre jogi kötelezettsége nincs. Vagy nyeljék le a beszállítók? Ez nem túl elegáns. Korábbi testületi ülésen több képviselő az adósság rendezését sürgette, erkölcsi okból és üzleti észszerűségből, a csütörtök délutáni ülésen azonban mégis ezzel ellentétes álláspontra helyezkedett dr. Bálint József polgármester.

 kisbéta
 2017-10-19 10:38:16
 3 Milyen játszóterek ? Azonkívül, hogy fodrászhoz jár , nem nagyon csinál semmit . A körzetében lakom, de nem nagyon hívott össze lakosság...

Botka László miniszterelnök-jelölt hétvégi lemondása után Angeli Gabriella is visszaadta az MSZP felkérését a jövő évi választásokon országgyűlési képviselőjelöltként történő megmérettetésre – erről szóló sajtónyilatkozatát ma délután küldte meg portálunknak.

 kisbéta
 2017-10-29 12:55:23
 6 Nem normális, a hidat nem 5 perc alatt lehet felépíteni, nem győzi meg néhány kapavágás....., ostoba liba

Pénteken Botka László országjáró kampányának keretében jelöltbemutató utcafórumot tartott az MSZP a sétálóutcában. A párt miniszterelnök-jelöltje Angeli Gabriella támogatására biztatott. Angeli a Fidesz intézkedéseit bíráló, győzelem esetén népszerű intézkedések sorát ígérő beszédet mondott, majd másnap a párt országos rendezvényén is bemutatkozott.

  JETfly Magazin kiemelt hírei

A napokban zajló Dubai Airshow 2017 szakkiállításon, az emirátusok légierejének vezérőrnagya, Abdulla Al Said Al Hashemi bejelentette, hogy aláírták a szerződést a Lockheed Martin vállalattal 80 darab Block 60 F-16E/F modernizációjáról.
Az amerikai Draken International vállalat a napokban 22 darab spanyol, már hadrendből kivont Mirage F1M-et vásárolt. A most beszerzett repülőgépek tovább növelik a vállalat amúgy sem kevés példányszámú, közel 100 gépes flottáját.
Az Airbus Defence and Space (DS) a C295 szállító repülőgép speciálisan átalakított és felfegyverzett változatát mutatta be a nagyközönségnek, amelyet kifejezetten felderítő-hírszerző-előrejelző szerepkörre szánnak - erre utal az ISR (intelligence surveillance and reconnaissance) rövidítés a nevében.
Alig nyolc hónappal az építési munkák megkezdése után máris elérte a legfelső szintet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az új, 2B oldali utasmóló (Pier B) fejlesztése.