2024. 07. 25. csütörtök
Kristóf, Jakab
: 394 Ft   : 363 Ft Benzin: 616.4 Ft/l   Dízel: 623.5 Ft/l   Írjon nekünk

Megvan, ki tervezheti a Kalocsa-Paks Duna-hidat

Zsiga Ferenc  |  2017. 09. 22., 16:04

Szakmabeliek sem tagadják, a Kalocsa-Paks Duna-híd tervezésére kiírt, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után joggal mondhatta bárki, „úgy készül mint a Luca széke.” Ám most végre, a „három a magyar igazság” jegyében eredményes tervezői pályázatról számolhatunk be. A Közbeszerzési Értesítő szeptember 19-i száma adta hírül, hogy a KALOCSA HÍD 2017 Konzorciumot alkotó CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mint három konzorciumi tag együtt 568 millió forint + Áfa összegért végezheti el a Kalocsa-Paks Duna-híd tervezését és engedélyeztetését.

A másik két ajánlattevő árban nem sokkal maradt el a nyertes konzorcium mögött, ezek a cégek 570, illetve 573 millió forintért vállalták volna a ugyanezt a feladatot. Egy ekkora összegű tervezésnél kettő, illetve ötmillió forint különbség elenyésző, így az ajánlatok értékelésénél, az adható pontszámok között mások mellett a hídszerkezeti- és geotechnikai tervezési szakterületen szerzett minimum 3 év tervezői gyakorlat feletti évek is sokat számítottak.

Harmadszorra sikeres pályázat a tervezésre

Örülünk persze így is, még ha az optimistább változat szerint a harmadik pályázati kiírást követő tervezői szerződést idén június környékére ígérték. Elégedettek lehetünk, hiszen a Paks II. beruházás lakossági fórumain központi kérdéssé vált Duna-híd legfőbb akkori és mai célja nem változott: a Duna kalocsai oldalán élők könnyebben vállalhassanak munkát a Paksi Atomerőmű új 5. és 6. reaktorblokkjainak építkezésén, majd azok működtetésében.

Mint emlékezetes, a Kormány 2015 júniusában hozott határozatot, hogy a dunaföldvári és a szekszárdi Duna-hidak között egy harmadik Paks-Kalocsa között épüljön meg. Ennek előkészítésére, a tervezői munkákra a központi költségvetésből 870 millió forintot különítettek el.

Az eredeti elképzelések szerint az új Duna-hidat és a hozzá kapcsolódó utakat 2021-22-ben, vagyis a Paks II. projekt építésének megkezdése után adták volna át a forgalomnak, de ez az időpont a tervező kiválasztásának elhúzódása miatt már aligha lesz tartható. A csak harmadszorra sikeres pályázati eljárás következtében eddig legalább egy éves csúszás van, és azt követi még a híd megépítésére kiírandó pályázat, amelynek szintén lehetnek buktatói. És akkor még ott van a kivitelezés.

Ezzel együtt nemcsak nekünk, de a Duna bal partján elterülő másik régiókban élőknek is jó hír, hogy végre konkrétan megmozdult valami, megkezdődik a Duna-híd tervezése.

A Paks II. alapozásának várhatóan jövő évi kezdéséről, az új híd tervezéséről szóló hírek fényében már elérhető távolságba került, hogy a Paksot Kalocsával összekötő hídnak általános gazdaságélénkítő hatása lehet.

A hidat építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által közzétett adatok szerint a tervezőnek el kell készíteni az új Duna-hidat tartalmazó 512-es számú főút Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára és a ma Paksot Gerjennel összekötő földút nyomvonalára tervezett szilárd burkolatú közútra vonatkozó környezetvédelmi hatástanulmányt is.

Ezt követi az építési engedélyezési terv és a kivitelezői ajánlatadásra alkalmas, úgynevezett tender terv elkészítése, de meg kell szereznie a környezetvédelmi és építési engedélyeket is. Ezek a feladatok a nyertes pályázójával aláírt tervezői szerződés szerint 23 hónap alatt valósulnak meg. Az új Duna-hídon átvezetett 512-es számú főút Kalocsa-M6 autópálya közötti szakaszára kiírt tervezési tender szerint a híd „A” teherbírású mederhíd. A hídszerkezet becsült hossza 1060 méter, a támaszok száma 12. A legnagyobb nyílás 220 méter, a legkisebb hajózási szélesség 180 méter. Az út műszaki jellemzője, hogy 2X1 sávos, 11 kilométer új, plusz 1,6 kilométer felújított része van, a forgalmi sávok szélessége 3,5 méter.

A híd kivitelezése

Nem feledkezhetünk meg arról, hogy 2018 tavaszán országgyűlési választások lesznek, de szerencsére az új Duna-híd megépítésének egyik politikai oldalon sincs ellenzője. Amennyiben a híd megépítéséhez szükséges forrás is rendelkezésre áll, az addigra megszerzett engedélyek birtokában, részben kisajátítással megszerzett területeken indulhat majd az építés.

Természetesen a kivitelezésre is közbeszerzést kell lefolytatni. A győztes ajánlattevőnek várhatóan 26 hónap áll rendelkezésére, hogy megépítse az új Kalocsa-Paks Duna-hidat.

Forrás: Paksi Atomerőmű

Hol épül az új Duna-híd ?

Amint már beszámoltunk róla, a tervezett nyomvonal a paksi oldalon az M6 autópályától indulva Dunaszentgyörgyöt délről elkerülve, keleti irányból ér az új Duna-hídhoz, majd azon át a kalocsai oldalon Foktőt északra elkerülve éri el, csatlakozik rá az 512-es számú főút már meglévő szakaszára, így téve lehetővé a Kalocsától két kilométerrel északra történő rácsatlakozást az 51-es főútra.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-07-21 08:54:11
Július második hetében immár a második turnusát tartotta a Méhecskék SE Kalocsa egyik legnépszerűbb nyári, nem bentlakásos focitáborának, amely ezúttal is telt házzal üzemelt mindkét turnusában.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2024. 07. 25., 09:19
Hálózati meghibásodás miatt tapasztalható a vízszolgáltatás kimaradása. Már dolgoznak a hiba elhárításán. Még >>>
2024. 07. 23., 13:54
És ez csak Bács-Kiskun vármegye „termése”… Még >>>
2024. 07. 21., 18:54
A jövő hét végén már a közepes szintet is elérheti a pollenkoncentráció. Még >>>
2024. 07. 20., 09:43
Az állatok egyre gyakrabban támadnak emberre, ennek ellenére civil szervezetek tiltakoznak a törvény ellen. Még >>>
2024. 07. 19., 19:28
Az üzletvezető felismerte, a kecskeméti rendőrök pedig elfogták a tolvajokat. Még >>>
2024. 07. 19., 18:16
Itt megtudhatja, hogyan alakult folyóink vízállása szerdán. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK