Ha valamire Kalocsa környékén nagy összegű fogadást lehet kötni, az nem más, mint hogy a város és az érintett települések nem emelnek kifogást a tervezett Kalocsa-Paks Duna-híd környezetvédelmi hatásvizsgálati eljárásával összefüggésben. Az ügyben a Tolna Megyei Kormányhivatal Szekszárdi Járási Hivatala Agrárügyi és Környezetvédelmi Főosztálya, mint környezetvédelmi hatóság illetékes, ám mert a kormány az új Duna-híd megépítését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette, a hatóságnak szeptember 6-tól mindösszesen 42 napja van arra, hogy a kérelmet jóváhagyja, vagy visszautasítsa. Kiemelt jelentőségű beruházásoknál ez még nem fordult elő, így szinte száz százalék esély van arra, hogy ennek az engedélynek a kiadása nem késlelteti a napokban elkészült tervek megvalósítását, a beruházás 2021-22-ig történő befejezését.
Az ügyben megkérdeztük dr. Bálint József polgármestert, aki portálunknak elmondta: A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a NIF Zrt-t bízta meg a szükséges előkészítő munkák, úgy mint a környezeti hatástanulmány, tervezések, engedélyek beszerzésével és ezek közbeszerzéseinek lebonyolításával. A környezeti hatásvizsgálatot a VITÖKI Kft., mint tervező és alvállalkozó szakértője végezte, de ezt megelőzően a beruházó megbízásából kockázatelemzést folytattak a nyomvonalakról, egyeztetéseket folytattak a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóságával, Tolna- és Bács-Kiskun megye állami útkezelőjével, az Alsó-Dunavölgyi- és a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal, illetve az érintett önkormányzatokkal, közük például a dunaszentgyörgyivel, foktőivel és a kalocsaival.
A polgármester annak a véleményének adott hangot: - A város a jegyzőnél lévő dokumentáció ismeretében várhatóan nem emel kifogást a környezetvédelmi hatóságnál az engedély kiadása ellen. Az új Duna-híd előnyei közé tartozik, hogy Kalocsa és vonzáskörzete településeinek gyors összeköttetést biztosít az M6-os autópályára, de az átkelő a paksi oldalon megnövekedő munkaerő piaci lehetőségekhez is könnyű elérést biztosít. Az sem elhanyagolható, hogy a híd a paksiaknak a kalocsai oldalon megnyitja a lehetőséget az egészségügyi ellátáshoz, a szálláslehetőségekhez és a repülőtér használathoz, ezzel is csökkenti a Paksra háruló ellátási feladatokat. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Paks II. beruházáshoz kapcsolódóan épülő Duna-hídnak gazdaságélénkítő hatása is lesz a Duna bal partján lévő településeken – mondta a polgármester.
Mint megtudtuk, az elvégzett vizsgálatok szerint
zaj és rezgésvédelmi szempontból a kapcsolódó úthálózaton jelentős lesz a beruházás hatására megjelenő többletterhelés. Kalocsán a Foktői út, Paksi Köz és Móra Ferenc utca környékén nő a zajterhelés, de a levegőtisztasági értékhatárokat a fejlesztés nem érinti.
A környezetvédelmi hatásvizsgálattal kapcsolatos észrevételeket a közmeghallgatás időpontjáig vagy a szekszárdi járási hivatal környezetvédelmi hatóságához, vagy a szekszárdi önkormányzat jegyzőjéhez lehet benyújtani, amit érdemben megvizsgálnak.
Mint emlékezetes, az új Duna-híddal kapcsolatos korábbi fórumokon már elhangzott, hogy az előzetesen elvégzett környezeti hatásvizsgálat alapján szükség lesz zajvédelmi intézkedésekre. Miután a Duna és árterének érintett területe a Natura 2000 természetvédelmi terület része, a tervezői munka fontos részét képezte az élővilág védelmének felmérés, a hatásvizsgálat a védett- és a vadászható fajok előfordulásának mértékét is figyelembe vette. A klímakockázati értékelésen és előzetes régészeti kutatás elvégzésén túl Natura 2000 hatásbecslést is végeztek. A híd tervezői a Natura 2000–es terület minimális zavarása mellett tervezték az új Duna-hidat, amely a legutóbbi kormány közeli nyilatkozatok szerint 2020-21-re elkészülhet.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!