Amint azt a múlt héten Font Sándor közéleti Facebook oldalán hírül adta, és portálunk is beszámolt róla, jelentős részben a Paks II. létesítéséhez kapcsolódón, gyakorlatilag soha nem látott útrekonstrukciós program indul a Duna jobb és bal partján, így Kalocsán és vonzáskörzetében is. Az új elnevezéssel Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti fejlesztések választókörzetét érintő részéről Font Sándor országgyűlési képviselő az 1573/2018. (XI. 15.) kormányhatározat alapján, Bács-Kiskun megye úthálózati térképén nyomon követve tájékoztatta a sajtó képviselőit Kalocsán, november 28-án.
Mint elhangzott: előkészítő szakaszba léptek azok az útberuházások, amelyek alapvetően a Paks II. projekthez kapcsolódnak. A Kormány 1573/2018. (XI. 15.) határozatáról, a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések előkészítésének megvalósításáról a Magyar Közlöny 177. számában adott tájékoztatást.
Vasúti fejlesztés nem érinti térségünket, ám
a projektlistán Paks és környékével azonos hangsúllyal szerepel Kalocsa és vonzáskörzete.
A bennünket érintő legnagyobb horderejű változás, hogy a Kormány döntése értelmében a Kalocsától az M9-es felhajtóig, tehát a dusnoki körforgóig megújul az 51-es számú főút.
Ennek a szakasznak az előkészítése, a tervezés még az idén megkezdődik. A fejlesztésnek fontos része, hogy Kalocsánál egy új, úgynevezett nyugati elkerülő út épül, amely 5125 számozással Bátya irányába kerüli el a várost és Bátya Alsónál csatlakozik vissza az 51. számú főútba. Ám ez nem jelenti azt, hogy az 51-es Kalocsa-Bátya belterületi szakasza ne újulna meg. Sőt, a rekonstrukció egészen az M9-ig kap teljes felújítást.
Az 51-es megújítása az M9-es körforgótól tovább folytatódik Baja irányába. Ezen a szakaszon is elkerülő út épül Sükösdnél és Érsekcsanádnál, hogy a Bajáról és a két településről Budapestre tartók gyorsabban tudják elérni az M6-os autópályát.
A fejlesztés fontos része az 5106. jelű összekötő út Dunapataj-Ordas-Géderlak-Dunaszentbenedek-Uszód-Foktő irányába történő korszerűsítése.
Font Sándor a Kormány határozat szakmai nyelven, útszámozással körül írt fejlesztéseit magyarázva elmondta: a projektlista valójában magába foglalja az 5301.jelű, tehát a Kalocsa-Kiskőrös közötti út Homokmégyi elágazótól Szakmár irányába történő fejlesztését, Öregcsertő belterületi főútjának korszerűsítését, továbbá az említett elágazástól a Homokmégy irányába tartó út, valamint Homokmégy belterületi főútjának felújítását is.
Újságírói kérdésre válaszolva a képviselő elmondta, hogy az 51-es Ipari úti elágazástól a város határáig terjedő szakaszának felújítása vélhetően tervezői, vagy adminisztratív hiba miatt kimaradt a kormányhatározatból, de ez a mintegy 1,5 kilométer hosszú szakasz nyilvánvalóan része lesz az 51-es teljes hosszban történő rekonstrukciójának.
Font Sándor fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a hivatkozott kormányhatározat nem a projektlistán szereplő utak korszerűsítésének tényleges megvalósításról, hanem a munkálatok előkészítéséről szól. A Kormány ennek a munkának teremtette meg a pénzügyi fedezetét.
2018. évben közel 604 millió, 2019. évben 3 milliárd 246 millió, 2020. évben 334 millió forint áll rendelkezésre a tervező és a szükséges előkészítő munka, benne a kisajátítási eljárások lefolytatására. A fizikai megvalósításról majd újabb kormányhatározat születik.
Amennyiben az előkészítés megtörténik, az útrekonstrukciók 2021-ben, 2022-ben kezdődhetnek.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!