2025. 02. 13. csütörtök
Ella, Linda
: 401 Ft   : 385 Ft Benzin: 649 Ft/l   Dízel: 660.2 Ft/l   Írjon nekünk

Digitális Közösségi Alkotóműhelyt avattak a Dózsában - A fiatalok itt célt, jövőképet és piacképes szaktudást szereznek

Zsiga Ferenc  |  2019. 12. 11., 09:51

„A Dózsában elért szakmai eredményekre figyelemmel a kalocsai intézmény felülreprezentált, de a digitális alkotóműhely, a robottechnológia oktatása feltételeinek megteremtésére az intézménynek további kiemelt pályázati forrást biztosítunk” – mondta 2018. február végén Virág Tibor, a Bajai Szakképzési Centrum akkori főigazgatója, immár kancellárja, amikor a város, egyben a járás legnagyobb oktatási intézményében a nagy ívű fejlesztést Font Sándor országgyűlési képviselővel ünnepélyesen útjára indította. Az EU finanszírozásából megvalósult fejlesztés bemutatóval egybekötött ünnepségét december 10-én, kedden tartották a Dózsa középiskola Martinovics utcai épületében.

Az eseményre Menner Ákos, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője, Virág Tibor, a Bajai Szakképzési Centrum kancellárja, Valterné Pataki Gabriella főigazgató, a GINOP 6.2.3 pályázat szakmai vezetője, Jaszanovicsné Kovács Tímea, a kabinet iroda gazdasági vezetője, a pályázat pénzügyi vezetője és Hartyáni De-Dubois Krisztián, a pályázat projektmenedzsere is a városba látogatott.

A vendégeket Fekete Antal, a Bajai SZC Dózsa György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tagintézmény-vezetője köszöntötte, majd a Bajai SZC Kossuth Zsuzsanna Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája „Kalocsai karikázó” című néptáncbemutatója következett. A kitörő tapssal elismert műsorszámot Herczeg-Magó Marianna, az intézmény tanára, valamint Csóti Petra és Kovács Kíra Klementina, az iskola tanulói adták elő.

Fekete Antal köszöntőbeszédében emlékeztetett, a technológiai fejlődés fontosabb állomásai közül is kiemelkedik, amikor még Dózsás diák korában az iskolában nyelvi laboratóriumot adtak át, ugyanis előtte kazettás szalagos magnó szolgálta az idegennyelv-tanítást.

Azóta sok ilyen olyan mérföldkövet maga mögött hagyott az intézmény, amelyek ahhoz kellettek, hogy a Dózsát jelöljék ki a most megvalósított Digitális Közösségi Alkotóműhely létrehozására. A Dózsa az a szerencsés, amely most kipróbálhatja magát a digitális technológia üzemeltetőjeként is” – mondta a tagintézmény-vezető.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: KALOhírek / Zsiga Ferenc

Menner Ákos, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szakképzési és Felnőttképzési Fejlesztési Főosztályának vezetője elmondta:

„A helyettes államtitkárság nagyon fontosnak tartja, hogy az infrastruktúra, az eszközök fejlesztése megtörténjen a következő időszakban.

A szakképzés egyik stratégiai fő célkitűzése egy olyan infrastruktúrának a kialakítása a szakképző intézményekben, ahol diáknak és tanárnak egyaránt jó lenne.


Fontos, hogy olyan eszközöket tudjunk telepíteni ezekbe az intézményekbe, amelyek már arra készülnek, hogy a várható, korszerű technológiákat használják. Ezek a korszerű technológiák már ott vannak a nagyvállalatoknál, a kis-és középvállalkozásoknál, ezért az intézményeknek az a felelőssége, hogy a diákokat ezeknek az eszközöknek a használatára fel tudják készíteni. "-mondta Menner Ákos.

A főosztályvezető szerint a következő időszak nagy kihívása, hogy azok a szakmák, amelyek jelen pillanatban léteznek, milyen módon fognak átalakulni. Mint mondta, végeztek egy kutatást, melyek azok a szakmák, amelyek a digitalizáció kapcsán kiválthatók.

E szerint a termelésben működő szakmák 85 százaléka kiváltható robotizációval.

Azt is megnézték, a pedagógusok hány százaléka váltható ki ily módon, de ott csak 15 százalék ez az arány – mondta tréfásan, kicsit megnyugtatva a szakképzésben dolgozó oktatókat.

Menner Ákos hozzátette, a helyettes államtitkárság idén 35 milliárd forintot költ szakképző intézmények fejlesztésére, infrastruktúrára és eszközökre. Most tervezik a 2021-2027-es EU fejlesztési időszakot, melynek három fő területe van: infrastruktúra és eszközök-, kiváló oktatók biztosítása, valamint a diákok felkészítése arra a világra, amit még nem is tudunk pontosan, hogy milyen lesz.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: KALOhírek / Zsiga Ferenc

A főosztályvezető megköszönte a kancellárnak és a főigazgatónak, hogy létrejött a Digitális Közösségi Alkotóműhely, melynek több funkcióját is részletezte.

„Egyrészt feladata azoknak a diákoknak a felkészítése, akik már az intézménybe járnak, de a pályaorientáció is egy nagyon fontos szempont, mert

Magyarország a szakképzésbe jelentkező diákok arányában nagyon rosszul áll.

Amíg Finnországban a fiatalok 72 százaléka jelentkezik szakképzésbe, nálunk 23 százalék. Ebből is adódik az a munkaerő-piaci vákum, ami napjainkban is tapasztalható”- mondta a főosztályvezető, aki végül azzal az innovációs szemlélettel kívánt további jó munkát, ami a Dózsában meg van.

Virág Tibor, a szakképzési Centrum kancellárja a Digitális Közösségi Alkotóműhely avatásával kapcsolatban egy másik vetületét világította meg a kérdésnek: miért válik majd értékké a Digitális Alkotó Központ?

Alkotni, valamit készíteni az mindig öröm. Az kicsit az Istentől megszállt pillanat, amikor belefeledkezünk valamibe, elkészítjük és valakinek a kezébe tudjuk adni. Azt tudjuk mondani, ezt én csináltam, ezt én alkottam. Ezzel az örömmel tudnak találkozni a fiataljaink a szakképzésbe, ha ebbe a helyzetbe hozzuk őket. Ha az alkotóműhelyben ezt tapasztalják, jobban nekiállnak a feladatnak, mintha könyvet kellene lapozgatni, vagy videón megnézni valamit. A fiatalokat nekünk nevelési szempontból is kell segíteni, felnőtté kell őket nevelni, meg kell tanítani őket dolgozni, a közösség terheit viselni.

Ezért örülhetünk, ha éppen az őket kiszolgáló okos eszközök kerülnek az iskolába, és pont azzal a módszerrel kell, hogy dolgozzanak, alkossanak, és értéket hozzanak létre, amit már nagyobbrészt a saját okos-telefonjukról is elérnek.

Nagyon örülünk, hogy ez a műhely ebbe az iskolába, Centrumba, térségbe került. Nagyon jó lenne, ha ezek az eszközök nem az évek múlása miatt, hanem a rendszeres használat következtében amortizálódnának.” – mondta a kancellár.

Ezt követően Menner Ákos, az ITM főosztályvezetője, Virág Tibor, a Bajai Szakképzési Centrum kancellárja, Valterné Pataki Gabriella főigazgató ünnepélyesen átvágta a Digitális Közösségi Alkotóműhely avatószalagját, majd a szaktanárok segítségével bemutatták a három teremben kiállított digitális és egyéb modern eszközöket.

Az ünnepség előtti és utáni fogadáson a Bajai SZC Kossuth Zsuzsanna Szakgimnázium és Szakközépiskola vendéglátó ágazata tanulói által készített ételekkel, figyelmes kiszolgálással kedveskedtek a vendégeknek.

Az eseményen Valterné Pataki Gabriella főigazgatót, a GINOP 6.2.3 pályázat szakmai vezetőjét arra kértük, foglalja össze a projekt lényegét.


A pályázatból az eszközökre fordított összeg14 188 976 forint, az Európai Unió finanszírozásából.

 


A Digitális Közösségi Alkotóműhely egy olyan speciális oktatási tér, amelyben projekt alapú oktatás, saját motivációból eredő kísérletezés, nem ipari, hanem egyedi, gyors prototipizálás és oktatás zajlik. Olyan nyitott közösségi tér, amelyben a következő alkotótechnológiák mindegyikének szükséges jelen lennie, egymással kombinálható módon: ● elektronika, ● 3D nyomtatás, ● robotépítés, ● lézervágás, ● CNC megmunkálás, ● varrás, ● famegmunkálás, ● fémmegmunkálás.

A digitális közösségi alkotóműhely olyan közösségi műhely, amely teljesíti a modern alkotás alaptételét, vagyis olyan technológiák állnak rendelkezésre egy helyen, amellyel szinte bármilyen ötlet megvalósítható. A digitális közösségi alkotóműhely a műhelyek „vegyesboltja”, amely széles gépparkkal széles képességek elsajátítását és gyakorlását teszi lehetővé.

Egy hely a feladványok megoldására, az elme kinyílására, a tervezésre, a kreatív alkotásra, az új kihívásokra és a játékra.

A digitális közösségi alkotóműhely széles gépparkkal széles képességek elsajátítását és gyakorlását teszi lehetővé.
Az alkotóműhely nem „elfogult” egy technológia irányában sem. Alaptétele, hogy a CNC-marás, a 3D-nyomtatás, a lézervágás, a mikroszámítógépek programozása, vagy éppen a varrás egyenrangú tevékenységek, amelyek egy-egy probléma megoldására, ötlet megvalósítására együttesen (is) alkalmasak. A digitális közösségi alkotóműhelyekben minden gyerek magától alkothat, az alkotók képessé válnak a digitális megmunkáló technológiák (3D-nyomtatás, lézervágás, CNC-megmunkálás, digitális varrás és robotika) alkalmazására. Erősödik a fiatalok innovációs készsége, erősödik a fiatalokat tanulásra, önálló alkotásra és munkára való motivációja. A fiatalok célt, jövőképet és piacképes szaktudást szereznek.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2025. 02. 13., 14:00
A szekszárdi rendőrök őrizetbe vették azt a 25 éves sofőrt, aki elmúlt időszakban számos alkalommal hágta át a közlekedési szabályokat. Még >>>
2025. 02. 13., 11:00
Idén február 9. és 16. között tartják a házasság hetét Még >>>
2025. 02. 13., 08:19
Segítsenek megtalálni a Szekszárdól késő este eltűnt kislányt! Még >>>
2025. 02. 12., 17:38
A dusnoki szentmise alatt lopták el a bicikliket Még >>>
2025. 02. 12., 14:00
A Bács-Kiskun Vármegyei Rendőrség telefonos csalásokra hívja fel a figyelmet Még >>>
2025. 02. 12., 12:42
Késett a vonat, ezért felgyújtotta az üléseket Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK