Szerda délután tartott sajtótájékoztatót az 51-es főút lezárásával járó vasúti átkelő-felújítás beruházója, a MÁV illetékese és a társaságnak a kivitelezést végző leányvállalatának küldötte. Részletesen beszámoltak a megvalósuló beruházásról, ismertették az egészpályás útzár okait, és kérdésre válaszolva megerősítették a kalocsai Polgármesteri Hivatal álláspontját is abban, hogy nem Kalocsán hibáztak a lakossági tájékoztatás elmaradása vonatkozásában.
Szerda délután két órakor tartott sajtótájékoztatót Kalocsán a Városháza kis házasságkötő termében az 51-es úton folyó vasúti átkelőhely-felújításról, illetve annak átmeneti következményeiről és hosszú távú hatásairól a beruházó MÁV képviseletében a Szegedi Pályavasúti Területi Igazgatóság vezetője, Mondi Miklós, valamint a kivitelezést végző MÁV FKG. Kft. divízióvezetője. A helyi média képviselőit Mondi Miklós köszöntötte, majd a kérdéses beruházásról elmondta: az átkelő építését, felújítását már a tavalyi évre tervezték, azonban az előkészítés és forrásteremtés elhúzódása miatt arra csak 2018-ban kerülhetett sor.
Paska Tamás kérdésünkre válaszolva egyetlen pontban, a kalocsai Polgármesteri Hivatal műszaki osztályának álláspontját igazoló értelemben módosította a MÁV sajtóosztálya által kedd délután a KALOhíreknek megküldött válaszokat – kérdéseinkkel részben a lakossági tájékoztatás elmaradásának okait próbáltuk kideríteni, sikerült: nem Kalocsán hibáztak.
A MÁV Zrt. sajtósainak föltett kérdéseinkkel is egyrészt azt próbáltuk tisztázni, hogy pontosan milyen műszaki tartalommal valósul meg a megújuló átkelőhely, illetve azt, hogy milyen hiba, vagy mulasztás okozta a kalocsai közvélemény tájékoztatásának elmaradását.
A kedd délután megkapott válaszokból megtudtuk, hogy a tájékoztatásra törvényi kötelezettség nincs.
Az önkormányzat a válaszok szerint az előkészítő folyamatokba bevonásra került, és egy válaszban azt is állították, hogy szeptember 6-án kelt elektronikus levelükben a kiviteli munkák teljes tervdokumentációját is elküldték az érdekelt feleknek, köztük a kalocsai önkormányzatnak is.
Ez ellentmondani látszott annak a tájékoztatásnak, amit Boromisza Viktor műszaki osztályvezető adott a kérdésről, és amely szerint a terelőút igénybevételéhez adott önkormányzati hozzájárulás megküldésével egyidejűleg kérték, hogy a munkálatok végleges kezdő és záró időpontjáról tájékoztassák a Hivatalt.
Az osztályvezető álláspontjával egyezően nyilatkozott keddi sajtótájékoztatóján dr. Bálint József polgármester is visszautasítva azon kritikákat, hogy a tájékoztatás elmaradásáért a kalocsai önkormányzat volna a felelős.
A polgármester és osztályvezetője, illetve a beruházó vállalat kinyilvánított álláspontja közti nyilvánvaló ellentmondás tisztázására célzott kérdést tettünk föl Paska Tamásnak. Ekkor
A DIVÍZIÓVEZETŐ MÓDOSÍTOTTA CÉGE ÍRÁSBAN MEGKÜLDÖTT VÁLASZÁT.
Elmondta: aznap (szerdán) kapta kézhez a közlekedéstechnikai intézkedések lebonyolításával megbízott alvállalkozó e-mailjét, amelyben az elvégzett tájékoztatásról informálta a megbízóját.
Ebben leírja, hogy – amint korábbi válaszukban írták – szeptember 6-án elektronikus levélben adtak tájékoztatást az érintetteknek, így a katasztrófavédelemnek, a mentőknek, a tűzoltóknak, a rendőrségnek, valamint a DAKK Zrt.-nek – utóbbiak buszjáratai számára a Gombolyagi utat kijelölve terelőútként –, azonban
ERRŐL A LEVELEZÉSI LISTÁRÓL VALAMI OKNÁL FOGVA LEMARADT A KALOCSAI POLGÁRMESTERI HIVATAL,
illetve annak műszaki osztálya e-mail címe. Ennek okáról azonban nem tudott beszámolni, csupán sajnálkozását fejezte ki az elismert hibáért.
Ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kellemetlenség elviseléséért cserébe
KALOCSA EGY EURÓPAI SZÍNVONALÚ, KORSZERŰ VASÚTI ÁTKELŐHELLYEL GAZDAGODIK.
Paska Tamás részletesen is ismertette a megvalósuló a korábbitól lényegesen különböző átkelőhely műszaki tartalmát is.
Elmondta:
Az átkelő teljes átépítésre kerül, oda egy Németországból vásárolt technológia, úgynevezett
SZEGÉLYBORDÁS STRAIL ÁTJÁRÓ KERÜL KIÉPÍTÉSRE A MEGFELELŐ VASÚTI FELÉPÍTMÉNNYEL ÉS ALÉPÍTMÉNNYEL.
Ilyennel az országban járva sokfelé találkozhatunk már – mondta Puska Tamás.
Útzár
A szakember arról is beszélt, hogy miért volt szükség az egészpályás útzárra, amikor korábban tanúi lehettünk ugyanitt is félpályás útzár mellett zajló felújításnak is.
Egyrészt, a mai rendelkezések, műszaki szabványok – ez esetben kiemelten a GKM (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) által 2005-ben jóváhagyott Útügyi Műszaki Leírás – a vasúti pályatest létesítéséhez homogén alépítmény kialakítását írják elő.
Másrészt a beépített STRAIL rendszer hazai, a Magyar Közút Zrt. által 2009. május 29-én jóváhagyott mélyépítő-ipari műszaki engedélye, azt írja elő, hogy ki kell szabályozni a vasutat, amihez megfelelő beton szegélyelemeket kell kiépíteniük. Ehhez egy speciális sablont is biztosít a gyártó. Ennek kiépítése szintén a teljes útszélességen egyidejű munkával jár. Végül, a zúzottkő tömörödéséből származó alakváltozások, „süllyedések” kiküszöbölésének munkálatai is a kiépülő sínpár teljes hosszának úgynevezett dinamikus stabilizátorral és szabályozógéppel való egységes kezelését igényli.
Az is elhangzott, hogy a megfelelő teherbírású alépítmény kiépítéséhez
A BURKOLAT FELSŐ SÍKJÁTÓL EGY MÉTERES MÉLYSÉGIG TALAJCSERÉT VÉGEZTEK, MEGERŐSÍTETTÉK AZ ALÉPÍTMÉNYI VÉDŐRÉTEGET, FELÉPÍTMÉNYI SZIVÁRGÓT ÉPÍTETTEK BE, ÉS MEGÉPÍTETTÉK A SZABVÁNYOS VASÚTI FELÉPÍTMÉNYT.
A kiépülő átkelőben a csatlakozó úton is nyolc-nyolc méteres szakaszon felújítják a kopóréteget mindkét irányban.
PaSKA TAMÁS SAJNÁLKOZÁSÁT FEJEZTE KI A LAKOSSÁG TÁJÉKOZTATÁSÁNAK ELMARADÁSÁT EREDMÉNYEZŐ HIBÁÉRT,
amelyet eszerint alvállalkozójuk követett el,
A TOVÁBBIAKRA NÉZVE, PEDIG AZ ÉRINTETTEK TÜRELMÉT KÉRTE.
Ugyanakkor fölhívta a figyelmet, hogy a kihelyezett táblák a vonatkozó szabványoknak megfelelően, sőt azt meghaladóan útbaigazították a közlekedőket, már amennyiben kellően odafigyeltek a jelzésekre.
Márpedig
KÖZLEKEDNI NEM RUTINBÓL, HANEM MEGFELELŐ ODAFIGYELÉSSEL SZABAD!