Egyre látványosabb verseny, egyre népesebb mezőny, versenyzők és közönség közt is megjelentek már külföldről érkezettek is, szóval a kalocsai verseny elindult a nemzetközivé válás útján. Közben a szervezők jól sikerült újításokat is bevezettek– összegezhetjük a pénteken és szombaton immár hatodszor megtartott kalocsai Bács-Trophy Off-Road verseny tapasztalatait.
A rajt Meszesen volt, a cél az éjszakai versenyszámok esetében szintén, de a nappali versenyeket a korábbiakkal ellentétben a reptér melletti homokbányában kialakított ügyességi pályák végén zárták a versenyzők – ez volt a szervezők egyik újítása. Ezzel a versenyzők és a közönség is jól járt, hiszen az előbbiek végignézhették riválisaik versenyzését, az utóbbiak pedig ráadásként gyönyörködhettek a környéket ellepő terepjárócsodákban. A másik újdonság, hogy idén nem voltak külső pályák, a teljes ügyességi feladatsort a homokbánya területén kellett teljesíteni a mezőnynek, így a közönség nem maradt le semmiről.
A meszesi rajtkő és a homokbánya közt itiner alapján kell tájékozódniuk a versenyzőknek, és az ellenőrző pontokat a megfelelő sorrendben érintve kell az ügyességi szakaszhoz érkezniük. A versenyközpontnál, a meszesi kikötő mellett még egy nagy sörsátor is várta a fárasztó erőpróba után visszaérkezőket. Ott egy pohár „mentes” víz mellett remekül ki lehet okosodni a verseny alapszabályait illetően, természetesen még a rajt előtt.
A mezőny nyolc kategóriába sorolódik: kis normál, nagy normál, open, profi, extrém, proto, quad, valamint a hozzá küllemében hasonló, de nagyobb, erősebb side by side járművek kategóriáira. A verseny időre megy, de az időeredménynél fontosabb, hogy hiba nélkül teljesítse a versenyző a feladatokat. Akinek ugyanis van hibapontja, az mindenképpen a hiba nélküliek után sorolódik a tabellán, így lényegében két mezőny alakul ki a végére: a hibátlanul versenyzők élmezőnye, és a hibázók lemaradó tábora. Mint kiderült, nem könnyű hiba nélkül teljesíteni a távot, mint ahogy sokaknak ez nem is sikerült, de nem is lehetetlen, mert sokan voltak, akik sikerrel birkóztak meg a kihívással. Köztük viszont már az esetleges időbüntetések beszámításával kialakított időeredmények adják a rangsort, méghozzá kategóriánként. Minden kategóriában az első három helyezettet díjazzák. Emellett kiosztottak két különdíjat is. A díjazottakat stílusosan egy-egy kalocsai porcelánvázával is jutalmazták, de az izgalmas verseny élményével, a jó barátok közt töltött hétvége emlékével minden résztvevő gazdagodott.
Érdeklődők már külföldről is
Ez utóbbiakban osztoztak a nézők is, akik közt immár külföldiek is fölbukkantak. A rajt előtt véletlenül szólítottunk meg épp egy néhányfős bámészkodó csoportot, akikről kiderült, hogy egy kukkot sem értenek magyarul. Végül angolul mesélték el, hogy kifejezetten erre a versenyre érkeztek nézőként, illetve szándékosan ekkorra időzítették magyarországi látogatásukat. A Bács-Trophy itteni futamáról egy barátjuktól hallottak, aki szintén az off-road szerelmese, és olyan jókat mesélt, hogy kedvük támadt a maguk szemével is megnézni.
Tehát a kalocsai orrfoad rangadónak immár nemzetközi híre van!
Már többször írtunk mi is a versenyről, így 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben is. Három éve a kupa teljes éves eredményhirdető és díjkiosztó ünnepélyének is Kalocsa – egész pontosan Bakod-puszta – adott otthont.
Versenyzők többnyire hazai berkekből érkeznek [a berek szót – főleg vízparti, bokros, nádas, mocsaras terület – itt kéretik eredeti értelmében is tekinteni, csak meg kell nézni a pályákat a fotókon, miért mondjuk! – A szerk.], bár van egy már többszörös visszatérő versenyző Ukrajnából, Kárpátaljáról is. Hazánkból viszont a szélrózsa minden irányából jönnek. Főleg persze a megyéből és közeli vidékekről, de az 55 induló jármű legénysége közt volt Győrből érkezett csapat éppúgy, mint szegedi vagy algyői team – tudtuk meg a versenysorozat kalocsai fordulóját szervező Papp Lászlótól, a Kalocsai Off-Road Club vezetőjétől. A főszervező azt is büszkén mesélte munkatársunknak, hogy a versenyről nagyon jók a visszajelzések, a mezőny elégedett volt a pályákkal. Kiemelte a profi épített pályát, amely a résztvevők szerint európai színvonalúra sikerült.
Az nem baj, ha fölborulsz…
A klubvezető kiegészítette menet közben szerzett szabályismeretünket is: kategóriánként fölfele haladva egyre több minden képesség megengedett a járműveken, például a hajtott, illetve kormányzott kerekek számát, járműmagasságot, kerék-, illetve gumiabroncsméretet illetően, de ehhez természetesen egyre nehezebb feladatok is társulnak. A hibapontokkal kapcsolatban megtudtuk, hogy a karóérintés önmagában nem számít hibának, csak a karótörés, karódöntés, vagy a szalag átszakítása, de az előbbiért rögtön 100, utóbbiért 200 hibapont jár. Ha valaki csörlőhasználatra kényszerül, azért hibapont nem, csak 30 másodperc időbüntetés jár az alsóbb kategóriákban, a proto és extrém kategóriában viszont ugyanazért már 100 hibapontot aggatnak a csapatra.
A hibátlanul teljesítők száma kategóriánként eltérő lehet, de ha a versenyzőknek csak harmada hibátlanul jut végig a pályán, az átlagosnak mondható, nincs benne semmi különös.
A pontozási rendszer érdekessége, hogy azt önmagában nem büntetik, ha egy jármű fölborul. De a sofőr nem hagyhatja el a járművet, végig bekapcsolt biztonsági övvel kell várnia, míg segítője talpára fordítja. Ha ez külső segítség nélkül sikerül neki, miközben nem döntenek karót, nem szakítanak szalagot, akkor nincs hibapont. Ezzel kapcsolatban Papp László egy hatalmas sztorit is megosztott a helyszínt fölkereső munkatársunkkal:
Győzelem fejtetőn csúszva
Néhány éve történt egy keceli pályán, hogy Oroszi Zoltán, kiskőrösi off-road versenyző épp a cél előtt borult hatalmasat. Erre az esetre a bukás szó mégsem passzol:
A NAGY SIETSÉGBEN AZ AUTÓ TELJESEN FEJRE ÁLLT, DE OLYAN SZERENCSÉSEN, HOGY A JÁRMŰ TETEJÉN CSÚSZVA VÉGIGHALADT A KORDONOK KÖZT, NEM DÖNTÖTT KARÓT, NEM IS ÉRINTETTE KORDONT, ÉS ÚGY, FEJTETŐN ÁLLVA CSÚSZOTT ÁT A CÉLVONALON, AMIVEL – MONDANOM SEM KELL – JÓ NAGY PORT VERT FÖL.
Így nulla hibapontja mellé elért legjobb időeredményével kis normál kategóriában versenyezve a mezőnyt is verte, és a dobogó tetejére állhatott.
Hogy idén kiknek sikerült a dobogó tetejére állni, arról egyelőre nincs hír, de az eredményekről napokon belül tájékoztatjuk majd olvasóinkat.