Nagy horderejű, a város gazdasági és közösségi életét hosszútávon meghatározó témában február 13-án, a Paks II. beruházáshoz kapcsolódó kérdéskörben szervezett fórumot a Kalocsai Vállalkozói Klub a helyi és környékbeli vállalkozók számára. Az Iparkamara új székháza bejáratában a két alapító, Sziráki Szilárd, a Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke és Markella Viktor, az OTP Kalocsai Fiókja vezetője köszöntötte a két előadót, Csuka László Zoltánt, a Paks II. kerítésen kívüli beruházásaiért felelős PIP Közép-Duna Menti Térségfejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját és dr. Filvig Géza polgármestert. A PIP vezetőjének legnagyobb jelentőségű bejelentése az volt: a Foktői úti laktanyában kialakítandó, mintegy 3000 – 3500 ember befogadására alkalmas szálláshelyek és kiszolgáló létesítmények kialakítása a Kalocsa-Paks Duna-híd építésével párhuzamosan folyik majd. Dr. Filvig Géza a város gazdálkodásáról, hangsúlyosan a 2019. évi iparűzési adóból és építményadóból befolyt összegek felhasználásáról tartott illusztrációkban gazdag prezentációt.
Az eseményről szóló tudósításunkat annak terjedelme miatt két részre bontottuk.
I.rész - Dr. Filvig Géza prezentációja
Dr. Filvig Géza szakított az előző polgármesterek azon gyakorlatával, hogy bármennyire is hosszú, adatokban gazdag volt a mondandójuk, azt kizárólag előszóban adták elő. A polgármester időt takarított meg és talánmaradandóbb hatást ért el azzal, hogy „sablonszerű” előadás helyett jól összeválogatott, ábrákban gazdag prezentáció keretében mutatta be elsőként a vállalkozókat talán leginkább érdeklő adóbevételeket a 2010. évtől a már lezárt tavalyi esztendőig.
MINT A TÁBLÁZATBÓL KIDERÜLT, 2019-BEN A KALOCSÁN MŰKÖDŐ VÁLLALKOZÁSOK 596 MILLIÓ FORINT IPARŰZÉSI ADÓT FIZETTEK BE AZ ÖNKORMÁNYZAT SZÁMLÁJÁRA, AMIT A POLGÁRMESTER EZ ALKALOMMAL IS MEGKÖSZÖNT.
A városvezető hangsúlyozta: a saját bevételeket nézve az iparűzési adó „viszi vállán a várost”. Mivel a lakosságszámot tekintve hasonló méretű Kiskőrösön 1,1 milliárd forint az iparűzési adó, Kalocsának még van hová fejlődnie, de ehhez az önkormányzat is segítő kezet kíván nyújtani a vállalkozóknak – mondta a polgármester.
Hozzátette:
Azért vagyok hálás a Vállalkozói Klubnak, mert ha a Klub segítségével is összefogunk, együtt gondolkodunk, akkor az iparűzési adó is növekszik, tovább gyarapodik a város, amelyhez újabb lendületet a Paks II. beruházás megvalósítása adhat.
Az önkormányzat feladatait az intézmények finanszírozása tükrében bemutató dr.Filvig Géza prezentációjában azt is szemléltette: a kötelező feladatok ellátásához biztosított, központi költségvetésből származó normatív támogatás és a saját pénzeszközök milyen - néhány szakterületen kirívó mértékű – arányban, illetve aránytalanságban állnak egymással.
A prezentáció végén a polgármester összegezte, hogy a fórum előtt közel egy órával elfogadott városi költségvetés szerint a folyamatban lévő, illetve induló projektek megvalósításához a városnak 1 milliárd 093 millió 693 ezer forint önkormányzati saját forrás a bevételi előirányzata.
A város 2020. évi költségvetésével kapcsolatban hamarosan interjút ad a polgármester portálunknak, ezért a fórumon ismertetett egyéb adatokat abban az anyagban részletezzük.
A prezentáció végén dr. Filvig Géza vállalkozói kérdésre kijelentette:
A KÖVETKEZŐ KÉT ÉVBEN SAJNOS NEM LÁT ESÉLYT ARRA, HOGY AKÁR AZ IPARŰZÉSI ADÓ, AKÁR MÉG AZ ELŐZŐ ÖNKORMÁNYZAT ÁLTAL ÚJONNAN BEVEZETETT ÉPÍTMÉNYADÓ MÉRTÉKÉT CSÖKKENTSÉK, BÁR TISZTÁBAN VAN AZZAL, HOGY AZ ÉPÍTMÉNYADÓ IGEN ÉRZÉKENYEN ÉRINTI AZOKAT A VÁLLALKOZÁSOKAT, AMELYEK NEM FOLYTATNAK GAZDASÁGI TEVÉKENYSÉGET AZ ADOTT, MÉGIS MEGADÓZTATOTT INGATLANBAN.
A polgármester szerint a bevételek alakulása függvényében, két év elteltével már napirendre kerülhet ennek a problémának a kezelése.
A prezentáció végén felcsattanó taps kifejezésre juttatta, amit a fórum végén a szervezők is megerősítettek: bár vállalkozói oldalról érzékeny kiadásokról beszélt a polgármester, azért a hatékonyabb működésre, pénzfelhasználásra, a szorosabb együttműködésre tett ígéret a jövőre nézve bíztató, inspiráló volt a vállalkozók számára.