Az épülő Kalocsa-Paks Duna-híd kalocsai hídfőjénél a földmunkagépek folyamatos munkavégzése mellett, a június 6-án, 13 órakor kezdődő ünnepség keretében helyezték el a Duna magyarországi szakaszán épülő 20. folyami híd alapkövét. Az ünnepségén jelen volt Süli János, a Paksi Atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter, Tolna megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője, Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese. A nagy jelentőségű eseményen megjelent Rideg László, a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés elnöke, dr. Filvig Géza Kalocsa, Szabó Péter Paks, Domonyi László Kiskőrös, Bakai Károly Foktő polgármestere, valamint a kalocsai járás Duna menti községeinek településvezetői.
A himnusz elhangzása után Süli János beszédében rámutatott: az új Duna-híd egyik legnagyobb haszna, hogy Kalocsa és az M6 autópálya, valamint a Kalocsa és Paks közötti, jelenleg 70 kilométeres távolság jelentősen lecsökken, a menetidő 15 percre rövidül. A miniszter - utalva az épülő híd szomszédságában működő növényolajgyár folyamatban lévő bővítésére is - rámutatott: a hídberuházásnak további jelentős gazdaságélénkítő hatása várható a térségben. A híd 2024. évi átadása után a két város és a közeli települések lakói a gépjárművek mellett kerékpárral is gyorsan elérhetik úti céljukat, ugyanis a hídon kétirányú kerékpárút épül. A hídhoz, illetve az atomerőmű fejlesztéséhez kapcsolódóan összesen 60 kilométer új út épül, amely a turizmus fejlődését is szolgálja majd.
A miniszter leszögezte: ahogy egykor a Paksi Atomerőmű egyes blokkja megépült híd nélkül, most is megépülne az új, 5. és 6. blokk híd nélkül. Ám a 41 települést érintő lakossági fórumok egyértelmű üzenete az volt: ha már atomerőművet építenek, feltétlen épüljön egy új Duna-híd is. A hídra azért is szükség van, hogy az itt élők a paksi atomerőmű építésébe bekapcsolódhassanak – mondta a miniszter.
Hozzátette, ahogy Pakson az ingatlanárak elérték a budapesti árakat, a híd megépülése után az valószínűsíthető: a kalocsai és környékbeli településeken is megindul az ide települő ipar, amellyel együtt a lakosság száma is emelkedik. Ebből adódóan ahogy Pakson, a Duna bal partján lévő településeken is emelkedni fognak az ingatlan árak – prognosztizálta Süli János.
A miniszter megköszönte a híd előkészítését végzők munkáját, majd azt kívánta:
a híd a vállalt határidőre elkészüljön, hogy Kalocsán ezt követően a volt Foktői úti laktanya szálláshellyé fejlesztése is megkezdődjön. Ennek határideje a híd elkészülésének függvényében módosulhat, de az továbbra sem változott, hogy mindenképpen egy jelentős létszámot szeretnének elhelyezni a volt laktanyából kialakított szálláshelyen.”
Süli János zárszóként kijelentette:
a mai eseményt követően a paksi oldalon is megtörténik majd az új Duna-híd alapkövének elhelyezése. Bízik abban, hogy az új paksi atomerőmű létesítési engedélyét a hatóság szeptember 26-ig kiadja, az új két blokk 2029-2030-ban már áramot termel.” A miniszter annak a véleményének adott hangot:
ahogy a jelenlegi, úgy az új atomerőművi blokkok is - az ezzel kapcsolatos ellenvéleményekkel szemben - a megújuló energiáknál olcsóbban termenek áramot, beleértve a keletkező hulladék kezelésének árát is.” Font Sándor országgyűlési képviselő beszédében kifejtette: A Kalocsa - Paks közötti híd megépítésére nem csak gazdasági szempontból volt szükség, hanem azért is, mert jelentős lakossági igény volt rá.
Örömteli egy olyan beruházás indulásánál jelen lenni, melyet ennyire vártak a környezetében élők. Elmondhatjuk, hogy attól a helyszíntől, ahol most állunk, a hídnak köszönhetően egy órán belül elérhető lesz a Budapest helységjelző tábla.”
Az országgyűlési képviselő felidézte azt az időszakot, amíg a lakosság által megfogalmazott igény végül az új Duna-hídról szóló kormányzati döntéssel realizálódhatott.
Az új atomerőműről szóló lakossági tájékoztatók középpontjában nem is annyira az atomerőmű bővítése - hiszen az itt élők ezt már megszokhatták -, hanem az új Duna-híd iránti igény állt.
Ez volt az az erő végül, ami megkerülhetetlenné tette, hogy a hídépítésről komolyan kell beszélni. A kormány ezt megértette, és megkezdődött a hídépítés előkészítése, terveztetése - itt egy év csúszás történt - mígnem a híd jelenleg már a megvalósítás szakaszában van, az építkezés visszafordíthatatlanul megindult."- húzta alá a képviselő.
Ez üzenet azoknak a kétkedőknek is, akik a 2013-2014-es első hírek után, hogy esély van az új Duna-hídra azt mondták: ez csak kampányszöveg, ne higgyetek nekik, ebből nem lesz semmi.”A mai esemény mindazokra rácáfol, akik kétkedtek, és mindazoknak további erőt ad, akik bíztak abban, hogy a híd megépül – mondta Font Sándor.
A képviselő a továbbiakban üdvözölte a híd építési helyszínén kezdeményezésére létesített látogató központot, hogy egykor majd az utókor is lássa, miként készült el ez a komoly beruházás.
Font Sándor végezetül megállapította: a híd komoly változást hoz a Duna két partján élők életében, és köszöntet mondott mindazoknak, akik hittek a híd megépítésében és megvalósítják azt.
A Duna-híd paramétereit, a beruházás menetét Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgatója ismertette.
Mint elhangzott, az 512. sz. főút 7-es km szelvénye után, a Duna felett egy új, 2×1 sávos, a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd épül. A három rész különböző szerkezeti rendszerű, de egy egységet alkot.
A felszerkezet szélessége 19,26-23,26 méter között váltakozik, melyen 2×3,5 méter szélességű kocsipályát, valamint kétoldali, kétirányú kerékpárútat alakítanak ki a szükséges biztonsági sávokkal.
Jelenleg a hídépítési munkák előkészítése zajlik a parton (területelőkészítés, fakivágás és bejáróút építés). Április elején megkezdődött a próbacölöpözés. A mederhíd próbacölöpök próbaterhelése lezajlott, mellyel párhuzamosan a szárazföldi próbacölöp elkészült az 1. hídfőnél és az előkészületeket követően kicsit később, amint az időjárási körülmények megengedték, megtörtént a 10. hídfőnél tervezett próbacölöp fúrása is.
A beruházáshoz 22,5 kilométer új nyomvonalú útépítés is kapcsolódik – mondta a beruházási vezérigazgató.
Nyul Zoltán kiemelte:
a mai napon felavattuk a híd építéséhez kapcsolódó Látogatóközpont is, melynek szerepe, hogy növelje a projekt elfogadottságát és információkat adjon az érdeklődőknek az építkezésről.
A központ havonta egy alkalommal, pénteki napokon lesz látogatható, előzetes bejelentkezés alapján, melyet a Duna Aszfalt social media felületein és telefonon lehet majd megtenni.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A híd és hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint - zárta a tájékoztatását Nyúl Zoltán beruházási vezérigazgató.