A Jövőnk Energiája Térségfejlesztési Alapítvány (JETA) Kuratóriuma határozatot hozott a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzettel összefüggésben. Az Alapítvány a projektek megvalósításának segítése érdekében komplex intézkedéscsomagot dolgozott ki, amely átmenetileg könnyített szabályozást vezet be a határidők és a pénzügyi elszámolások teljesítésében, ezzel összhangban kezeli az ügyintézés, illetőleg a támogatási szerződések módosításának menetét. Az erről szóló, dr. Kovács Antal elnök által jegyzett közleményt valamennyi érintett önkormányzat megkapta, a fontos információk a JETA honlapjára is felkerültek.
Amint az a közleményben áll: „Tisztában vagyunk vele, hogy a helyzet megnehezítheti a projektek végrehajtását, sok esetben a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek nem teljesíthetőek.
Az Alapítvány a projektek megvalósításának segítése érdekében komplex intézkedéscsomagot dolgozott ki, amely átmenetileg könnyített szabályozást vezet be a határidők és a pénzügyi elszámolások teljesítésében, ezzel összhangban kezeli az ügyintézés, illetőleg a támogatási szerződések módosításának menetét.
A határozat 2020. április 14-én lép hatályba.
Határidők teljesítésének átmeneti szabályai
1. Három hónappal, de legkésőbb 2021. szeptember 30-ig automatikusan meghosszabbítjuk a támogatási szerződések véghatáridejét, amellyel a Kedvezményezettek nem kötelesek élni.
2. Három hónappal automatikusan meghosszabbítjuk az előleg elszámolási határidőket.
3. A hiánypótlás teljesítésére, a tisztázó kérdés megválaszolására 15 munkanapos határidőt határoz meg az Alapítvány.
4. Helyszíni ellenőrzésekre nem kerül sor a kihirdetett veszélyhelyzet fennállásának időtartama alatt, a veszélyhelyzet miatt elmaradt helyszíni ellenőrzéseket a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napon belül pótolni szükséges.
5. Jogszabály által előírt engedélyezési eljáráshoz kötött cselekmények esetén (pl.: építési engedély, használatbavételi engedély) elegendő az eljárás megindításának igazolása, nem kell a jogerős engedély az érintett támogatási folyamat végrehajtásához (pl.: kifizetéshez). Természetesen a vonatkozó dokumentumokat a későbbiekben az önkormányzatoknak változatlanul be kell nyújtaniuk.
6. Azon esetekben, ahol a veszélyhelyzet meghirdetése előtt már lejárt a határidő (pl. hiánypótlás nem került benyújtásra), nem alkalmazzuk a rendkívüli szabályokat.
Támogatási szerződés módosításának és teljesítésnek átmeneti szabályai
1. Támogatási szerződésmódosítási kérelmeket és változás-bejelentéseket az alátámasztó dokumentumokkal együtt elektronikus úton szükséges megküldeni.
2. Ha a projekt lezárható, az elszámolási dokumentáció elektronikusan benyújtásra került, 75% mértékig lehetőséget biztosítunk a támogatási összeg előlegként történő kifizetésére a pályázati felhívásban megjelölt határidők figyelmen kívül hagyásával.
3. Ha a kedvezményezetti mulasztások igazolható módon a veszélyhelyzet következményei, akkor a kedvezményezettre hátrányos jogkövetkezményt (pl.: elállást) nem indokolt érvényesíteni.
Személyes, postai ügyintézés
1. A személyes úton történő ügyintézés szünetel.
2. A postai ügyintézés helyett elektronikus úton is teljesíthető a szükséges dokumentumok benyújtása azzal, hogy a veszélyhelyzet megszűnését követően papír alapon is szükséges a dokumentumok benyújtása.
Természetesen a kedvezményezett joga, hogy az átmeneti hosszabbítási vagy könnyítési lehetőségekkel él-e, minden esetben a pályázó hatásköre, hogy saját projektjének végrehajtása szempontjából a számára legmegfelelőbb megoldást válassza. Az Alapítvány és a szakértői szervezet automatikusan a fenti intézkedéseknek megfelelően járnak el.” – áll a JETA Kuratóriuma április 14-i közleményében