2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 616.4 Ft/l   Dízel: 623.5 Ft/l   Írjon nekünk

Ne csak biciklizz, kerékpározz szabályosan! – balkáni és kalocsai viszonyok összemosódnak

Zsiga Ferenc  |  2018. 02. 05., 10:43

Olyan egyszerű, mint a biciklizés! – hangzik a szólásmondás, mégis mindennapi közterületi bosszúságaink egyik fő oka, hogy a kalocsaiak többsége ugyan biciklizni tud, de szabályosan kerékpározni nem, vagy nem akar. Az autó mellett 50-nel elsuhanó suhanc éppúgy keresi, néha meg is találja a bajt, mint a négyzetgyök kettő sebességgel, közben méternyi oldalkilengéssel pedálozó hajlott korú néni vagy bácsi. Nem beszélve a körforgalmaknál lévő zebrákon minden körültekintés nélkül a kocsi orra előtt áthajtókról, akik halált megvető bátorsággal csak a túloldal mielőbbi elérésére koncentrálnak. Mennek, mint a meszes, holott gyalogátkelőn, nyeregbe ülve annyi keresni valójuk lenne ott, mint egy álló úthengernek. Hogy ne legyünk egyoldalúak, az autósokkal is baj van, nem adnak elsőbbséget a kerékpárúton haladóknak, holott ezt számukra tábla teszi kötelezővé. A Kossuth Lajos utca és a Martinovics utca kereszteződésében, a rendőrség sarkán biciklis legyen a talpán, aki elsőbbséget kap. Igaz, ott az autósok is nehéz helyzetben vannak. A sétálóutcában gyakran egymás mellett pedálozók megfegyelmezése is évtizedes probléma, és ez még csak néhány ellesett negatív példa arra, e tekintetben a balkáni és kalocsai állapotok összemosódnak.

Hogy ki, milyen helyzetben veszélyeztet és kit, azt végképp nem lehet az ilyenkor elhangzó kommunikációból kikövetkeztetni, ugyanis a szaftos anyázás legfeljebb annak konstatálására elegendő, hogy az autós-kerékpáros együttélés Kalocsán sem felhőtlen.

Így aki távolról érkezve azt mondja, hogy ez a kisváros maga a nyugalom szigete, az vagy nem élte át mindezt, vagy csak szimplán elsodorta egy biciklis a járdán vagy a sétálóutcában, amire valljuk be őszintén, elég nagy az esélye.

Érdemes ide citálom a közlekedési tahóságnak azt a nyári változatát, amikor – Hogy csak néhányat említsek – a Belvárosi Kávéház, a Club Hotel 502, a Grande Chico terasza előtti járdán, a szórakozóhely bejárata és a terasz között teker el ezerrel a biciklis. Ész nélkül veszélyeztetve a felszolgálót, az éppen a járdára lépő, mit sem sejtő vendéget és természetesen önmagát.

Mondom, azaz írom, a járdán (!), mert ott kerékpárút még a közelben sincs! Ugyan mindennapos probléma, Kalocsán ember nincs, aki emiatt, vagy akárcsak a járdán való kerékpározásért helyre tegye, megbírságolja. Még úgy sem, hogy a teraszért komoly százezreket fizető üzletek tulajdonosai szerint már több kisebb baleset származott ebből. Hiába próbálták szék kihelyezésével leszállásra kényszeríteni a járdán nagy sebességgel biciklizőket, inkább azt is kikerülték, a járdáról nem tágítanak.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek

A „Mit csinálsz te büdös gyökér autós?”, a „Húzz már a rozsdás bicikliddel a …”  mondatok persze csak kiélezett helyzetekben hangzanak el, hogy aztán két-három pedálforduló után már mindenki menjen a dolgára.

Csak reménykedünk, hogy az idegenforgalmi szezon előtt, a magunk védelmében sem felesleges, ha portálunk számba veszi a munkába járó -, a hobbi -, és sport kerékpározás városi anomáliáit, az ide vonatkozó KRESZ szabályokat, a közlekedőkre leselkedő veszélyeket.

Ez a számvetés azért keserű, mert Kalocsa azon kisvárosok egyike, ahol a kerékpárutak hossza országos összehasonlításban is kiemelkedő, gyakorlatilag kerékpárúton bejárható az egész város. Még Meszesre és Negyvenszállásra is bicikliúton juthatunk. Azt kell hogy mondjuk:

sajnos az infrastruktúra pozitív változása nem járt a közlekedési tudás és főleg morál emelkedésével.

Mindeközben a városban évtizedes múltra visszatekintő Kossuth Lajos utcai (Csajda kerttel szemben) KRESZ-parkot megszűntették, már csak romjaiban emlékeztet egykori hasznos funkciójára.

Zéró tolerancia biciklisre nem vonatkozik!

Nézzük rögtön az elején azt a leginkább felpuhított szabályt, ami a nulla tolerancia árnyékában közlekedők közül egyedül a kerékpárosokra nem vonatkozik. Mégpedig, hogy a bringás a kocsmából akár több fröccs és korsó sör elfogyasztása után is hazatekerhet, ezért nem fogják megbüntetni. Főszabály azonban, hogy aki nyeregbe pattan, annak a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie. Magyarul, ha gond nélkül, mások veszélyeztetése nélkül haza biciklizik, abból nem lesz baj.

Gyalogátkelő

A gyalogátkelő hely meghatározása elég bonyolult, de ez alatt alapvetően a felfestett, zebrának is nevezett területet értjük, ahol a KRESZ szerint a „kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia”.

Tehát fő szabály szerint a zebrán nem lehet átbiciklizni, a gyalogossal ellentétben ilyenkor a biciklisnek egyáltalán nincs elsőbbsége. Kivéve persze, ha tábla jelzi, hogy az útkereszteződésen kerékpárút vezet át és a kerékpárosnak van elsőbbsége. Erről mind a kerékpárúton haladót, mind a többi jármű vezetőjét külön tábla tájékoztatja. Ennek ellenére, ha a zebrára hajtó, netán ugrató bringást elüti az autós, akkor a legtöbb laikus az autós felelősségét kezdi feszegetni.

Hangsúlyozzuk, hogy Kalocsán főként a kerékpárutak és közutak kereszteződésében van több olyan kiegészítő tábla, hogy más járművekkel szemben a kerékpárosnak van elsőbbsége! Erre mondják, ha megadják!
Célszerű tehát az ilyen kereszteződéseket a kerékpárosnak és az egyéb járművel közlekedőnek is körültekintően megközelíteni. Például a rendőrség sarkánál, a Kossuth Lajos utca és Martinovics utca kereszteződésében, a Meszesi út és az Árendás utca kereszteződésében, vagy a Széchenyi lakótelepen találkozunk ilyen táblákkal.

A elsőbbségadás kötelező tábla ezeken a helyeken is azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van, abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.

Járművek között, motorral előre

Sokaknak nem tetszik, de ettől még így van: „Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.”

Kicsit bonyolultnak tűnhet ez így leírva, de hát ki ne találkozott volna már azzal, hogy a motoros az álló járműsor elejére furakodik, akár visszapillantó tükrünket is elérve, hogy aztán szabad jelzésnél kilőjön. Engem személy szerint nem zavar, ha tud, had menjen a dolgára. Amíg nem volt ilyen szabály, addig is ez volt a gyakorlat, most legalább a valóságot az élethez igazították. Talán ezzel is ösztönözni akartak arra, hogy lehetőleg mindenki a kevesebb üzemanyagot fogyasztó, kevésbé környezetszennyező közlekedési eszközt használja. Olaszországban ennek nagy hagyománya van.

Egyirányú utcában, forgalommal szemben

Részben a pontatlan kommunikáció miatt él egyre több ember fejében, hogy az egyirányú utcákba kerékpárral be lehet hajtani, mi több, ott kényelmesen lehet a forgalommal szemben kerekezni. Az már kiesik, például a Tomori utcában esetenként a forgalommal szemben biciklizők tudatából, hogy nem lehet minden egyirányú utcába behajtani, sőt ez utóbbiakból van a több! Kalocsán mindössze egy, az Asztrik tér – Kunszt József utca útvonalon! Kizárólag csak abban az egyirányú utcában lehet a forgalommal szemben biciklizni, ahol ezt kiegészítő tábla jelzi, és erről a többi jármű vezetőjét is tájékoztatják az ő behajtási pontjuknál, illetve az utca elején. Ahol nincs kiegészítő tábla, ott a kerékpáros az egyirányú utcában nem haladhat a forgalommal szemben.

Hol bringázhatunk szabályosan? Akár a járdán is lehet!

Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

Ám lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek

A nagy gépjárműforgalom és az úttest minősége persze nem ok a járdán való kerékpározásra.

Aki nem tudná, nincs ez másként a Szent István király utcának a főszékesegyház irányába tartó szakaszán sem, mert ha valahol, ott az úttest alkalmas a kerékpáros közlekedésre.

Azt nem sokan tudják, vagy akarják tudni, hogy ahol az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni.

Felmerül a kérdés, mikor alkalmatlan az út a kerékpáros közlekedésre? Erre vonatkozóan konkrét leírás nincs a KRESZ-ben. Ezt tudhatta az a rendőr is, aki a Meszes felé tartó úton bicikliző nénit megállította, és számon kérte, miért nem az út mellett haladó, biztonságosabb kerékpárúton közlekedik. A kerékpárút akkor még elég siralmas állapotban volt, felfagyások, beszántások szabdalták, így a néni arra hivatkozott, hogy gerincműtéten esett át és a fájdalmat okozó rázkódás miatt képtelen a kerékpárúton haladni. A humánus rendőr ezt elfogadta. Azért jó, ha tudjuk, ha a kerékpárútnak vége, a kerékpáros előjogainak is vége, és ezt illik figyelembe venni. Ezt valamennyi kerékpárút végén tábla jelzi.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek

Kerékpárút – nem csak bicikliseknek!

Talán hihetetlen, de a kerékpárút nemcsak a bicikliseké. A kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelzi; de a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. Autóval kerékpárút, nyitott kerékpársáv és kerékpársáv mellett tilos úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljon.

Sebességhatárok kétkeréken közlekedőknek

Különösen a versenykerékpárok alkalmasak arra, hogy akár tartósan nagyobb sebességre gyorsuljanak, de azért bringával sem szabad száguldozni. Lakott területen és lakott területen kívül sisak nélkül legfeljebb 40, lakott területen kívül sisakkal 50 km/óra a sebességhatár. Ezt egy lejtő útszakaszon is be kell tartani! Kerékpárúton közlekedő biciklinek 30, gyalog- és kerékpárúton közlekedőnek legfeljebb 20 km/óra a megengedett sebesség. Ahogy fentebb írtuk, ezen kívül egyes esetekben a járdán is lehet bringázni, de a gyalogosok zavarása nélkül, és legfeljebb 10 km/órával.

Életkori határ, világítás, egyéb szabályok

Tizenkét évnél fiatalabb gyermek nem biciklizhet közúton, neki a járdán kell haladni. Ám az őt kísérő szülőnek már tilos a járdán kerékpározni,

így ez a kettő együtt nem mindig tud megvalósulni.

Azt a rendőr nem fogadhatja el, hogy valaki csak nappal használja a biciklit, ezért a kötelező első, hátsó lámpa mellett hátra még a piros prizmát is fel kell szerelni, sőt csengőt is. Ez a szabály a gyermek kerékpárokra is érvényes. Borostyán sárga küllőprizmának legalább az első keréken kell lennie, amit kiegészíthet vagy helyettesíthet az abroncson lévő reflexcsík. Szükség van még fehér vagy kadmium sárga fényt adó első lámpára és fehér színű első fényvisszaverőre is. A lámpát a ruházaton is elhelyezhetjük.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek

Az alapvető tartozékokhoz hozzá tartozik még a két egymástól független fék.

A fényvisszaverő mellény használata lakóterületen kívül kötelező, de esti órákban azon belül is nagyobb biztonságot ad.

A bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/óra feletti sebességgel kerékpározunk. Ne használjunk fej- vagy fülhallgatót, mert biztonságosabb, ha halljuk is, nem csak látjuk, mi történik körülöttünk.

Az irányváltást mindig időben kell jelezni és kanyarodás, sávváltás, előzés, kikerülés előtt kötelező hátra nézni. Amint azt minden más jármű esetében, lehetőleg biciklivel is kerülni kell a hirtelen irányváltoztatást.

Veszélyesebb forgalmi helyzetben hasznos lehet, ha a forgalom többi résztvevőjével szemkontaktust is létesítünk.

Megszűntették a KRESZ parkot, hiányos a felnövő generációk oktatása

Nehéz úgy szabályos kerékpáros közlekedésre tanítani valakit, hogy miközben a szabályok ismeretét elvárják, például a kalocsai való világban rendre mással találkozik.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek

Néhány általunk készített fotó talán segíti feleleveníteni, hogy városunkban hol, milyen táblákkal találkozhatunk és hol mire figyeljünk!

Ha kitavaszodik, jó kerékpározást, biztonságos, balesetmenetes közlekedést mindenkinek!

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-07-21 08:54:11
Július második hetében immár a második turnusát tartotta a Méhecskék SE Kalocsa egyik legnépszerűbb nyári, nem bentlakásos focitáborának, amely ezúttal is telt házzal üzemelt mindkét turnusában.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2024. 07. 25., 09:19
Hálózati meghibásodás miatt tapasztalható a vízszolgáltatás kimaradása. Már dolgoznak a hiba elhárításán. Még >>>
2024. 07. 23., 13:54
És ez csak Bács-Kiskun vármegye „termése”… Még >>>
2024. 07. 21., 18:54
A jövő hét végén már a közepes szintet is elérheti a pollenkoncentráció. Még >>>
2024. 07. 20., 09:43
Az állatok egyre gyakrabban támadnak emberre, ennek ellenére civil szervezetek tiltakoznak a törvény ellen. Még >>>
2024. 07. 19., 19:28
Az üzletvezető felismerte, a kecskeméti rendőrök pedig elfogták a tolvajokat. Még >>>
2024. 07. 19., 18:16
Itt megtudhatja, hogyan alakult folyóink vízállása szerdán. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK