2022. 05. 24. kedd
Eliza, Eszter
: 383 Ft   : 358 Ft Benzin: 479.3 Ft/l   Dízel: 479.5 Ft/l   Írjon nekünk

Egyirányú utcában szemben jön a biciklis és más bosszúságok – a kerékpár a járművek királynője (lehetne)

Zsiga Ferenc  |  2018. 05. 13., 10:17

Lovas nemzet helyett biciklis és autós nemzet lettünk, de városi kitekintésben biztos: kerékpár nyergében ülve érzi jól magát az igazi kalocsai, akinek önkényesen három, de alapvetően mégiscsak egy fajtáját különböztethetjük meg: őrült, normál és csiga tempóban haladó, de valamennyire igaz, hogy a legsebezhetőbb, legfelelőtlenebb közlekedő. A kórház traumatológiai statisztikáit böngészve a kerékpáros balesetekben elszenvedett sérülések számát az esés reflexszerű tompításakor keletkező kéz- és kézfejtörések, a fej-, fogsérülések, zúzódások, ínszakadások, kulcscsonttörések és ezek különböző kombinációi vezetik. Az egészségügy nem regisztrálja, de az egyik főorvos szerint a kocsi ajtajának nem körültekintő kinyitása, a kerékpárosnak nem adják meg az elsőbbséget és fordítva, a kerékpáros nem ad elsőbbséget, jeges, csúszós úton is előveszik a kétkerekűt magatartások vezetnek a legtöbb balesethez. Rossz belegondolni, mennyi lenne, ha reggelente az iskolák előtt nem rendőr vigyázna a közlekedés rendjére. Ballagásra ismét megugrott az eladott biciklik száma, ezért már csak a gyerekek miatt is célszerű, hogy közösen keressük a válaszokat, mit tehetnek az autósok és biciklisek egymásért.

Februárban a csúszós úton kacsázók, elvágódók, járdán biciklizők és a gyalogosokat, autósokat zavaró, veszélyeztető kerékpárosok miatt foglalkoztunk a témával. Ám ha valamikor, a kerékpáros szezon elején ismét aktuális  áttekinteni, mi a közterületi bosszúságaink egyik fő oka.

Mindennapi közterületi bosszúságaink egyik fő oka, hogy a kalocsaiak többsége ugyan biciklizni tud, de szabályosan kerékpározni nem, vagy nem akar.
bővebben ...

Nem más, mint hogy a kalocsaiak többsége ugyan biciklizni tud, de szabályosan kerékpározni nem, vagy nem akar. Holott ezt leszámítva 

a kerékpár a járművek királynője, járhatunk vele munkahelyre, bevásárolni, túrázni, de még versenyezni is lehet vele, és mindez az egészséges életmód része.

Ám az autó mellett vagy a zebrán 50-nel suhanó suhanc éppúgy keresi, néha meg is találja a bajt, mint a méternyi oldalkilengéssel pedálozó hajlott korú néni vagy bácsi. Nem beszélve a körforgalmi gyalogátkelőknél minden körültekintés nélkül a kocsi orra előtt áthajtó, halált megvető bátorsággal csak a túloldalra koncentráló biciklisekről. Mennek, mint a meszes, holott gyalogátkelőn, nyeregbe ülve annyi keresnivalójuk lenne ott, mint egy álló úthengernek.

Hogy ne legyünk egyoldalúak,

az autósokkal is baj van, nem adnak elsőbbséget a kerékpárúton haladóknak, holott ezt számukra tábla teszi kötelezővé.

A Kossuth Lajos utca és a Martinovics utca kereszteződésében, a rendőrség sarkán biciklis legyen a talpán, aki elsőbbséget kap. Igaz, ott az autósok is nehéz helyzetben vannak.

A sétálóutcában gyakran egymás mellett pedálozók megfegyelmezése is évtizedes probléma,

és ez még csak néhány ellesett negatív példa arra, hogy e tekintetben a balkáni és kalocsai állapotok összemosódnak.

Érdemes ide citálni a közlekedési tahóságnak azt a nyári változatát, amikor – hogy csak néhányat említsünk -

a Belvárosi Kávéház, a Club Hotel 502, a Grande Chico terasza előtti járdán, a szórakozóhely bejárata és a terasz között teker el ezerrel a biciklis.

Ész nélkül robog, veszélyeztetve a felszolgálót, az éppen a járdára lépő, mit sem sejtő vendéget és persze önmagát is.

A teraszért komoly százezreket fizető üzletek tulajdonosai szerint már több baleset származott ebből. Hiába próbálták szék kihelyezésével leszállásra kényszeríteni a járdán nagy sebességgel biciklizőket, inkább azt is kikerülték, a járdáról nem tágítanak.

A „Mit csinálsz te büdös gyökér autós?”, a „Húzz már a rozsdás bicikliddel a …” mondatok persze csak kiélezett helyzetekben hangzanak el, hogy aztán két-három pedálforduló után már mindenki menjen a dolgára.

Talán az idegenforgalmi szezon előtt mások és a magunk védelmében sem felesleges, ha számba vesszük a munkába járó-, a hobbi-, és sport kerékpározás anomáliáit, az ide vonatkozó KRESZ szabályokat, a közlekedőkre leselkedő veszélyeket.

Mi kalocsaiak kifejezetten büszkék lehetünk, mert

a városazon települések egyike, ahol a kerékpárutak hossza országos összehasonlításban is kiemelkedő, gyakorlatilag kerékpárúton bejárható az egész város.

Még Meszesre és Negyvenszállásra is bicikliútonmehetünk.

Egyirányú utcában, forgalommal szemben

Részben a pontatlan kommunikáció miatt él egyre több ember fejében, hogy az egyirányú utcákba kerékpárral be lehet hajtani. Mi több, ott a forgalommal szemben bármikor lehet kerekezni. Az már kiesik, például a Tomori, Rákóczi utcában esetenként a forgalommal szemben biciklizők fejéből, hogy nem lehet minden egyirányú utcába behajtani, sőt ez utóbbiakból van a több!

Kalocsán mindössze egy,

az Asztrik tér – Kunszt József utca útvonalon lehet az egyirányú utcában a forgalommal szemben kerekezni.

Ezt itt kiegészítő tábla jelzi, és erről a többi jármű vezetőjét is tájékoztatják az utca elején. Ahol nincs kiegészítő tábla, ott a kerékpáros az egyirányú utcában nem haladhat a forgalommal szemben.

Gyalogátkelő

A gyalogátkelő hely meghatározása elég bonyolult, de ez alatt alapvetően a felfestett, zebrának is nevezett területet értjük. Itt a KRESZ szerint (tessék jól figyelni!) a

„kerékpárosnak a gyalogátkelőnél a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia”.

Tehát fő szabály szerint a zebrán nem lehet átbiciklizni, a gyalogossal ellentétben ilyenkor a biciklisnek egyáltalán nincs elsőbbsége. Kivéve, ha tábla jelzi, hogy az útkereszteződésen kerékpárút vezet át és a kerékpárosnak van elsőbbsége. Erről mind a kerékpárúton haladót, mind a többi jármű vezetőjét külön tábla tájékoztatja. Ennek ellenére, ha a zebrára hajtó, netán ugrató bringást elüti az autós, akkor a legtöbb laikus az autós felelősségét kezdi firtatni.

Kalocsán főként a kerékpárutak és közutak kereszteződésében van több olyan kiegészítő tábla, hogy más járművekkel szemben a kerékpárosnak van elsőbbsége! Erre mondják, ha megadják!
Célszerű tehát az ilyen kereszteződéseket a kerékpárosnak és az egyéb járművel közlekedőnek is körültekintően megközelíteni. Például a rendőrség sarkánál, a Kossuth Lajos utca és Martinovics utca kereszteződésében, a Meszesi út és az Árendás utca kereszteződésében, vagy a Széchenyi lakótelepen találkozunk ilyen táblákkal.

Hol bringázhatunk szabályosan? Akár a járdán is lehet!

Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetén az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

Ám lakott területen levő

olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, vagy az úton való kerékpározás tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Kalocsán pillanatnyilag ilyen út nincs.

Ha esetleg lesz is, annak az lehet az oka, hogy az utat közműjavítás, vagy útjavítás miatt lezárták. Tehát járdán, különösen vendéglátóhely terasza előtt tilos kerékpározni!

Természetesen a nagy gépjárműforgalom és az úttest rossznak vélt minősége sem ok a járdán való kerékpározásra.

Aki nem tudná, nincs ez másként a Szent István király utcának a főszékesegyház irányába tartó szakaszán sem, mert ha valahol, ott az úttest alkalmas a kerékpáros közlekedésre.

Azt nem sokan tudják, vagy akarják tudni, hogy ahol az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni.

Kerékpárút – nem csak bicikliseknek!

Talán hihetetlen, de a kerékpárút nemcsak a bicikliseké. A kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelzi; de a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. Autóval kerékpárút, nyitott kerékpársáv és kerékpársáv mellett tilos úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljon.

Sebességhatárok kétkeréken közlekedőknek

Különösen a versenykerékpárok alkalmasak arra, hogy akár tartósan nagyobb sebességre gyorsuljanak, de azért bringával sem szabad száguldozni. Lakott területen és lakott területen kívül sisak nélkül legfeljebb 40, lakott területen kívül sisakkal 50 km/óra a sebességhatár. Ezt egy lejtő útszakaszon is be kell tartani! Kerékpárúton közlekedő biciklinek 30, gyalog- és kerékpárúton közlekedőnek legfeljebb 20 km/óra a megengedett sebesség. Ahogy fentebb írtuk, ezen kívül egyes esetekben a járdán is lehet bringázni, de a gyalogosok zavarása nélkül, és legfeljebb 10 km/órával.

Zéró tolerancia biciklisre nem vonatkozik!

Nézzük rögtön az elején azt a leginkább felpuhított szabályt, ami a nulla tolerancia árnyékában közlekedők közül egyedül a kerékpárosokra nem vonatkozik. Mégpedig, hogy a bringás a kocsmából akár több fröccs és korsó sör elfogyasztása után is hazatekerhet, ezért nem fogják megbüntetni. Főszabály azonban, hogy aki nyeregbe pattan, annak a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie. Magyarul, ha gond nélkül, mások veszélyeztetése nélkül haza biciklizik, abból nem lesz baj.

Járművek között, motorral előre

Sokaknak nem tetszik, de ettől még így van: „Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, –  előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.”

Kicsit bonyolultnak tűnhet ez így leírva, de hát ki ne találkozott volna már azzal, hogy a motoros az álló járműsor elejére furakodik, akár a visszapillantó tükrünket is elérve, hogy aztán szabad jelzésnél kilőjön. Amíg nem volt ilyen szabály, addig is ez volt a gyakorlat, most legalább a valóságot az élethez igazították.

Életkori határ, világítás, egyéb szabályok

Tizenkét évnél fiatalabb gyermek nem biciklizhet közúton, neki a járdán kell haladni. Ám az őt kísérő szülőnek már tilos a járdán kerékpározni, így ez a kettő együtt nem mindig tud megvalósulni.

Azt a rendőr nem fogadhatja el, hogy valaki csak nappal használja a biciklit, ezért a kötelező első, hátsó lámpa mellett hátra még a piros prizmát is fel kell szerelni, sőt csengőt is. Ez a szabály a gyermek kerékpárokra is érvényes. Borostyán sárga küllőprizmának legalább az első keréken kell lennie, amit kiegészíthet vagy helyettesíthet az abroncson lévő reflexcsík. Szükség van még fehér vagy kadmium sárga fényt adó első lámpára és fehér színű első fényvisszaverőre is. A lámpát a ruházaton is elhelyezhetjük. Az alapvető tartozékokhoz hozzá tartozik még a két egymástól független fék.

A fényvisszaverő mellény használata lakóterületen kívül kötelező, de esti órákban azon belül is nagyobb biztonságot ad.

A bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/óra feletti sebességgel kerékpározunk. Ne használjunk fej- vagy fülhallgatót, mert biztonságosabb, ha halljuk is, nem csak látjuk, mi történik körülöttünk.

Az irányváltást mindig időben kell jelezni és kanyarodás, sávváltás, előzés, kikerülés előtt kötelező hátra nézni. Amint azt minden más jármű esetében, lehetőleg biciklivel is kerülni kell a hirtelen irányváltoztatást.

Néhány általunk régebben és frissen készített fotó talán segíti feleleveníteni, hogy városunkban hol, milyen táblákkal találkozhatunk, hol mire figyeljünk.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

videok  legfrissebb videók

2019. 08. 09., 11:29
Terefere Pécsi Viviennel. Interjúalanyaink: kalocsai kötődésű, tehetséges fiatalok. Téma: vágyak, álmok, tervek, alkotások, aktualitások. Viven első beszélgetőtársa 18 éves koráig élt városunkban, amelynek közvéleménye röplabdacsapatunk erősségeként ismerhette meg őt. De mi van vele most, egy jó évtized után? Meg fognak lepődni!

Még több friss hír

2022. 05. 21., 08:52
Katonai tiszteletadás mellett, katonazenekar közreműködésével és a Dózsa György technikum rendészeti szakos tanulóinak részvételével tartották meg a magyar hősökről, a magyar honvédelem daliás időszakairól és fájdalmas veszteségeiről és Kalocsa katonavárosi múltáról való megemlékezést a honvédelmi nap keretében.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2022. 05. 24., 08:24
Vasárnap délután kérték a mentők gyors segítségét, ahhoz a 45 év körüli férfihez, aki biciklizés közben lett rosszul Kecskeméten. Még >>>
2022. 05. 23., 18:45
A nagy többséggel megválasztott öt Fidesz-KDNP-s képviselő a főpásztornál tett látgatást. Még >>>
2022. 05. 23., 10:20
A 70 éves doktornő pénzért állított ki hivatalos igazolást a sóoldatot kapó betegeknek, így megkaphatták a védettségi igazolványt. Még >>>
2022. 05. 22., 19:07
Nyárias, de változékony idő lesz a jövő héten. Még >>>
2022. 05. 22., 10:15
Belgiumban három majomhimlő által fertőzött embert vettek nyilvántartásba. Emellett már Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Portugáliában, Olaszországban, Svédországban, Franciaországban, sőt a szomszédos Szlovákiában és Ausztriában is megjelent a vírus. Még >>>
2022. 05. 21., 11:34
A 49 éves férfi elkövető élettársa az eladás során működött közre, neki fizették a vételárat. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK

hirdetés