A hulladékgazdálkodást leszámítva nincs még egy olyan cég a térségben, mint a kiskunhalasi székhelyű Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató Kft., melynek sorrendben 13. közgyűlését december 6-án, Kalocsán, a Platán Vendéglőben tartottak. A kiskunhalasi, kiskőrösi és kalocsai járásból érkezett 38 polgármester Mátyus Zoltán ügyvezető igazgató előterjesztésére, Simon Zoltán, a Felügyelő Bizottság elnöke felszólalását követően határozott a 2018. évi üzleti terv várható teljesítéséről, majd a mínusz 205 millió forintot tartalmazó 2019. évi üzleti terv elfogadásáról.
Az éltető elem legfontosabb szolgáltatója példaértékűen színvonalas, közérthető, táblázatokkal kiegészített, a problémákat sem elkendőző 2018. évi beszámolójából kiviláglik, hogy a cég idei évi vesztesége várhatóan 35 millió forint lesz. Ám ez az összeg tartalmazza a már megvalósult ügyfélhívó rendszer és az elektronikus ügyintézés bevezetésének költségét. Szigeti Attila műszaki igazgató egy a cég történetében példa nélküli, kalocsai káreseményről számolt be, melynek részleteit külön cikkben ismertetjük.
Idén nem volt hálózat rekonstrukció
Amint arra a 2018. évet értékelő beszámolója elején Mátyus Zoltán rámutatott, a várható veszteség azért marad 50 millió forinttal a tervezett alatt, mert a társaság a másodlagos tevékenységéből származó bevételeit fokozta. A cég árbevétele az üzleti tervhez képest meghaladja a tervezettet, mivel az alaptevékenységen kívüli szolgáltatásból a fürdő üzemeltetésen, víziközmű-felújítási feladatokon túl több projektben is sikerült alvállalkozóként szerződést kötniük.
A cégvezető bejelentette:
2018-ban olyan beruházás nem volt a térségben, amely jelentős hálózat rekonstrukciót eredményezett volna.
Az ügyvezető igazgató beszámolójábanrámutatott, hogya Kiskunvíz Kft. más szolgáltatókkal ellentétben csak akkor számlázta ki az ellátásért felelős önkormányzatoknak a feltétlenül szükséges beavatkozásokat, amennyiben a bérleti díjból, a beszedett közműfejlesztési hozzájárulásból, toronybérleti díjból nem tudta fedezni az elvégzett hibaelhárítási munka ellenértékét.
A cég a tervezett 29 millió forint értékű felújításon túl 43 millió forint értékben hajtott végre felújításokat, tehát 33 millió forintra a társaság egyéb bevételei nyújtottak fedezetet.
A vízszolgáltatónál is nagy gond a szakemberhiány
Mátyus Zoltán a megoldásra váró problémák között jelezte, hogy
gondot okoz a nyugdíjba vagy egyéb okból távozók helyének feltöltése, mert hirdetéseikre nem az elvárt szakmai végzettségű személyek jelentkeznek.
Ennek oka a szakmunkások hiánya, illetve az ágazatra jellemző alacsony bérszínvonal.
Mint elhangzott, a szennyvíztisztító telepekhez kapcsolódó, az államnak fizetendő szennyvízbírság fizetési kötelezettség a 2018. évi kibocsátások alapján várhatóan 20 millió forint körül alakul. Az idei év harmadik negyedévében a cég 30 napon túli kintlévősége 118 millió forint volt, ami meghaladja a tavalyi szintet. Ennek egyik oka a végrehajtási eljárások lassúsága, illetve, hogy azok sok esetben eredménytelenül záródnak.
A szolgáltató idén 2646 tértivevényes felszólító levelet küldött ki a díjhátralékról, valamint 331 esetben korlátozta a felhasználást. Ebből a vízszolgáltatást 199 esetben a fizetési kötelezettség teljesítése után visszaállították.
Az elmúlt 3 évben összesen 124 végrehajtást, 24 millió forintra indítottak, de ebből csak 29 esetben 4,4 millió forint realizálódott.
Az ügyvezető hangjában érezhető büszkeséggel számolt be arról, hogy a jövőben lehetőséget teremtenek a mérőórák távleolvasására. Ezzel kívánják segíteni, hogy az idős, mozgásukban korlátozott, vagy otthonuktól gyakran távol lévők fogyasztását így tudják figyelemmel kísérni.
Az ügyvezető igazgató beszámolóját követően Simon Zoltán, a társaság Felügyelő Bizottságának(FB) elnöke tájékoztatta a jelen lévő polgármestereket, hogy az FB a beszámolót megvizsgálta, a 2018.évi, 35 millió forint várható veszteséget elfogadhatónak tartja, ezért a beszámolót a taggyűlésnek elfogadásra javasolja. Simon Zoltán hozzászólásában kiemelte, hogy a cég 2018. évi modernizálási törekvései következtében kiépült a Call Center ügyfélhívó rendszer, valamint immár elektronikus ügyintézés könnyíti a fogyasztók életét.
205 milliós hiánnyal számolnak a jövő évi üzleti tervben
Mátyus Zoltán ügyvezető igazgató a 2019. évi üzleti terv ismertetésekor elmondta: jövőre 6 millió 350 ezer köbméter víz értékesítésével, 5 millió köbméter szennyvíz befogadásával számolnak. Ennek megfelelően a nettó árbevételek a vízágazatnál 1 milliárd 500 millió, a szennyvíz ágazat esetében 1 milliárd 380 millió, a másodlagos tevékenységnél 180 millió forint árbevételt terveznek. A személyi jellegű juttatásoknál 5 százalékos bértömeg növekedést javasolnak, így a cégnél 2017-2019 időszakban 20,5 százalékos bérfejlesztés valósul meg. A személyi jellegű juttatások 315 munkavállalót érintenek. Az ügyvezető elmondása szerint az önkormányzatok részére fizetendő iparűzési adó és gépjármű adó 50 millió forintot tesz ki.
A taggyűlés végül Simon Zoltán felügyelő bizottsági elnök javaslatával is megegyezően, a 2019 évi üzleti tervet 205 millió forint hiánnyal, ellenszavazat nélkül elfogadta.