2024. 10. 15. kedd
Teréz
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 590 Ft/l   Írjon nekünk

Új technológia segíti, a technika ördöge hátráltatja az útjavítást – Két utcánk már megújult, egy elakadt, folytatás előkészületben

Új technológia segíti, a technika ördöge hátráltatja az útjavítást – Két utcánk már megújult, egy elakadt, folytatás előkészületben
Illés György Cinó  |  2018. 10. 02., 16:07

Új technológiával újítottak föl több utat Kalocsán. A gyors és költségkímélő eljárás alkalmazása pillanatnyilag műszaki hiba miatt szünetel városunkban. A meglévő, de töredezett utakon jól alkalmazható eljárással újulnak meg a Gém utcai útfelületek és parkolók is – mihelyt sikerül megjavítani a gépet… Ha beválik a módszer, több kalocsai utca számára hozhat megoldást. Boromisza Viktor műszaki osztályvezető a technológia mibenlétéről is szólt portálunknak telefonos villáminterjúnk során.

Bolvári Ferdinánd önkormányzati képviselő osztotta meg Facebook-oldalán, hogy több kalocsai utca burkolata megújul, a Tavasz utca új fedőrétege már el is készült, mégpedig egy új technológia alkalmazásával. Posztjában a képviselő kilátásba helyezi, hogy ha beválik a technológiai, akkor más utcákon is folytatják a munkát:

a jövő évtől folyamatosan megújul utcáink burkolata!

Időközben a város hivatalos portálja arról adott hírt, hogy az aszfaltozó gép műszaki hibája miatt kényszerpihenőt okozott a Gém utcában folyó útburkolat és parkolóhely-felújítás munkálataiban.

Megtudtuk: a meghibásodott gép éppen a föntebb említett új technológia „lelke”, az innovatív eljárás során alkalmazott célgép. Így egy ideig nem láthatjuk munka közben a csodamasinát – addig is megkerestük Boromisza Viktort, a kalocsai Polgármesteri Hivatal műszaki osztályának vezetőjét. Megtudtuk: a munka három meglehetősen egyszerű fázisból áll (az utóbbi kettő ráadásul majdnem ugyanaz):

  • a repedéseket bitumenes kiöntéssel hézagmentesítik és vízhatlanítják,
  • amire egy átlag egy centiméteres kiegyenlítő réteget hordanak föl, majd ennek szilárdulása után
  • újabb átlagosan egy centiméteres fölső kopóréteg kerül.

A technológia nagy előnye, hogy

NÉHÁNY ÓRÁVAL A MUNKAVÉGZÉS UTÁN AZ ÚT MÁR JÁRHATÓ.

Ugyanakkor

A MÓDSZER ALKALMAZÁSÁNAK FELTÉTELE A MEGFELELŐ TEHERBÍRÁSÚ ALAPTEST

– vagyis például egy mégoly töredezett, de a forgalommal járó igénybevételt mechanikailag alakváltozás nélkül elviselni képes betonút – megléte.

További előnye az alacsony költsége, ugyanis

EZZEL A MÓDSZERREL FAJLAGOSAN HARMAD-NEGYED ANNYIBA KERÜL AZ UTAK FELÚJÍTÁSA

– tudtuk meg a portálunkat tájékoztató Boromisza Viktortól, aki a most – illetve múlt hétig, és remélhetőleg hamarosan újra – Kalocsán alkalmazott eljárás műszaki részleteiről is beszámolt a KALOhíreknek:

A felületképzéshez használt anyag összetételét tekintve bitumen kötőanyaggal, zúzottkő kétféle, 0-4 mm közti –a hagyományos aszfaltozás használtnál némileg kisebb szemcsenagyságú – adalékanyaggal, valamint speciális kémiai kiegészítő adalékkal készül.
Az így nyert anyag a hagyományos aszfaltnál hígabb konzisztenciájú és viszonylag lassan szilárdul meg, ezért

HENGERELÉST NEM IGÉNYEL, A FELÚJÍTANDÓ FELÜLETEN SAJÁT SÚLYÁNÁL FOGVA TERÜL.

Az e módszerrel felújított felület nem olyan egyenletes, mint a hengerelt aszfalt, hiszen a már meglévő burkolat felszínén oszlik el így többé-kevésbé követi annak egyenetlenségeit, azonban a városi közlekedésre tökéletesen alkalmas, a járműveknek jobb, az utat is megvédi a fölfagyás ellen, és hozzájárul a csapadékvíz megfelelő elvezetéséhez is.
Ugyanakkor a kissé hullámos útfelület kompromisszumáért cserébe nemcsak hengerelést, hanem a terítést megelőzően az alaptest felső síkján a marást is elhagyhatjuk, további költségmegtakarítást elérve

Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy

A KISEBB KÖLTSÉGGEL PÁRHUZAMOSAN AZ ÉLETTARTAMÁBAN NEM VEHETI FÖL A VERSENYT AZ ÍGY FELÚJÍTOTT ÚTBURKOLAT

– Boromisza Viktor meg is jegyezte, hogy ő nem útfelújításról, hanem inkább útfenntartó munkákról, karbantartásról beszél.
Ugyanakkor

A KÖLTSÉG ÉS FUTAMIDŐ ARÁNYA EZZEL EGYÜTT IS KEDVEZŐNEK ÍGÉRKEZIK,

így ésszerű volt kipróbálni az arra alkalmas útjainkon, pláne, mivel a rendelkezésre álló források nagyobb lélegzetű útfelújításra egyébként sem adnának lehetőséget.

És pont nálunk romlik el…!

Amint már írtunk róla, az aszfaltozógép meghibásodása miatt bizonytalan ideig állnak a munkálatok a Gém utcában – ott is a Tavasz utcában és a Vigadó-soron már alkalmazott eljárással kezdték volna meg a burkolat-felújítást, de sajnos a gép meghibásodása megakasztotta folyamatot, így egyelőre csak a hézagmentesítés, azaz a repedések kiöntése történt meg.

A gépet, amelyből az osztályvezető tudomása szerint mindössze három dolgozik hazánkban, Budapestre szállították javítani. A gép műszaki hibája miatti leállás múlt héten történt, és egyelőre nincs hír arról, hogy mikorra tudják a meghibásodást orvosolni, de Boromisza reményét fejezte ki, hogy még az őszi csapadékos idő, illetve a téli hidegek beállta előtt lezárhatják a burkolat-felújítási munkákat a reptéri lakótelepen is. Az osztályvezető egyúttal kérte a lakosság megértését és türelmét, hiszen tudja, hogy sokan várták, várják annak a projektnek az eredményeit.

A tapasztalatok fényében – ha használatra, tartósságra beváltja a hozzá fűzött reményeket – a következő években más városi utak javítására is lehetőséget adhat a viszonylag alacsony költségű eljárás – adott optimista kicsengést tájékoztatásának Boromisza Viktor.


Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós 
termékekért ide kattints!

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 14:59
A kibertámadások számának drámai növekedése globális szinten egyre nagyobb aggodalomra ad okot, különösen az egészségügyi szektorban. A QBE jelentése szerint 2020 és 2024 között több mint kétszeresére nőtt az éves globális kibertámadások száma, 103-ról 211-re emelkedve. Az egészségügyi szektor különösen veszélyeztetett: 2023-ban világszerte több mint 630 zsarolóvírusos incidens érintette az ágazatot, miközben már az orvosi implantátumok gyártóinak is fel kell készülniük a hackertámadásokra. Az MVM Future Talks október 11-i tudományos talk showja szakértőkkel járja körbe a témát.
2024-10-09 13:22:11
Japán és dél-koreai atomcég is tagja a European Utility Requirements-nek (EUR), melynek küldetése az új atomerőművi projektekre vonatkozó követelményrendszer megalkotása és folyamatos aktualizálása. A szervezet két év után ismét magyarországi rendezvényen vett részt, a szakemberek a budapesti tanácskozást követően a paksi építkezést is megtekintették. (x)

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2024. 10. 14., 15:00
Bizonyos típusú cigaretták hazánkban nem is voltak legálisan forgalomban. Még >>>
2024. 10. 12., 16:11
október 12-e lehetőséget biztosít arra, hogy hálával és tisztelettel emlékezzünk az elhunyt szervdonorokra, és köszönetünket fejezzük ki az élő donorok előtt, akik döntésükkel életeket mentettek. Még >>>
2024. 10. 11., 07:17
A németjuhász-malinois keverék az ez évi kutyavásáron került az igazgatósághoz, ahol azonnal megkezdődött a kiképzése. Még >>>
2024. 10. 10., 09:16
A Budapest-Belgrád vasútvonal Budapesttől délre eső építési szakaszán tegnap Szijjártó Péter miniszter személyes részvételével tartott gépbemutatót a V-HÍD. Még >>>
2024. 10. 09., 18:33
A gépjárműveket szétbontották és az abból származó anyagokat az udvaron tárolták, fémkereskedőknek értékesítették, vagy elégették. Még >>>
2024. 10. 08., 10:16
A csalók kizárólag a sértettek regisztrációs és tranzakciós díj címén befizetett pénzét akarták megszerezni. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK