Új technológiával újítottak föl több utat Kalocsán. A gyors és költségkímélő eljárás alkalmazása pillanatnyilag műszaki hiba miatt szünetel városunkban. A meglévő, de töredezett utakon jól alkalmazható eljárással újulnak meg a Gém utcai útfelületek és parkolók is – mihelyt sikerül megjavítani a gépet… Ha beválik a módszer, több kalocsai utca számára hozhat megoldást. Boromisza Viktor műszaki osztályvezető a technológia mibenlétéről is szólt portálunknak telefonos villáminterjúnk során.
Bolvári Ferdinánd önkormányzati képviselő osztotta meg Facebook-oldalán, hogy több kalocsai utca burkolata megújul, a Tavasz utca új fedőrétege már el is készült, mégpedig egy új technológia alkalmazásával. Posztjában a képviselő kilátásba helyezi, hogy ha beválik a technológiai, akkor más utcákon is folytatják a munkát:
a jövő évtől folyamatosan megújul utcáink burkolata!
Időközben a város hivatalos portálja arról adott hírt, hogy az aszfaltozó gép műszaki hibája miatt kényszerpihenőt okozott a Gém utcában folyó útburkolat és parkolóhely-felújítás munkálataiban.
Megtudtuk: a meghibásodott gép éppen a föntebb említett új technológia „lelke”, az innovatív eljárás során alkalmazott célgép. Így egy ideig nem láthatjuk munka közben a csodamasinát – addig is megkerestük Boromisza Viktort, a kalocsai Polgármesteri Hivatal műszaki osztályának vezetőjét. Megtudtuk: a munka három meglehetősen egyszerű fázisból áll (az utóbbi kettő ráadásul majdnem ugyanaz):
A technológia nagy előnye, hogy
NÉHÁNY ÓRÁVAL A MUNKAVÉGZÉS UTÁN AZ ÚT MÁR JÁRHATÓ.
Ugyanakkor
A MÓDSZER ALKALMAZÁSÁNAK FELTÉTELE A MEGFELELŐ TEHERBÍRÁSÚ ALAPTEST
– vagyis például egy mégoly töredezett, de a forgalommal járó igénybevételt mechanikailag alakváltozás nélkül elviselni képes betonút – megléte.
További előnye az alacsony költsége, ugyanis
EZZEL A MÓDSZERREL FAJLAGOSAN HARMAD-NEGYED ANNYIBA KERÜL AZ UTAK FELÚJÍTÁSA
– tudtuk meg a portálunkat tájékoztató Boromisza Viktortól, aki a most – illetve múlt hétig, és remélhetőleg hamarosan újra – Kalocsán alkalmazott eljárás műszaki részleteiről is beszámolt a KALOhíreknek:
A felületképzéshez használt anyag összetételét tekintve bitumen kötőanyaggal, zúzottkő kétféle, 0-4 mm közti –a hagyományos aszfaltozás használtnál némileg kisebb szemcsenagyságú – adalékanyaggal, valamint speciális kémiai kiegészítő adalékkal készül.
Az így nyert anyag a hagyományos aszfaltnál hígabb konzisztenciájú és viszonylag lassan szilárdul meg, ezért
HENGERELÉST NEM IGÉNYEL, A FELÚJÍTANDÓ FELÜLETEN SAJÁT SÚLYÁNÁL FOGVA TERÜL.
Az e módszerrel felújított felület nem olyan egyenletes, mint a hengerelt aszfalt, hiszen a már meglévő burkolat felszínén oszlik el így többé-kevésbé követi annak egyenetlenségeit, azonban a városi közlekedésre tökéletesen alkalmas, a járműveknek jobb, az utat is megvédi a fölfagyás ellen, és hozzájárul a csapadékvíz megfelelő elvezetéséhez is.
Ugyanakkor a kissé hullámos útfelület kompromisszumáért cserébe nemcsak hengerelést, hanem a terítést megelőzően az alaptest felső síkján a marást is elhagyhatjuk, további költségmegtakarítást elérve
Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy
A KISEBB KÖLTSÉGGEL PÁRHUZAMOSAN AZ ÉLETTARTAMÁBAN NEM VEHETI FÖL A VERSENYT AZ ÍGY FELÚJÍTOTT ÚTBURKOLAT
– Boromisza Viktor meg is jegyezte, hogy ő nem útfelújításról, hanem inkább útfenntartó munkákról, karbantartásról beszél.
Ugyanakkor
A KÖLTSÉG ÉS FUTAMIDŐ ARÁNYA EZZEL EGYÜTT IS KEDVEZŐNEK ÍGÉRKEZIK,
így ésszerű volt kipróbálni az arra alkalmas útjainkon, pláne, mivel a rendelkezésre álló források nagyobb lélegzetű útfelújításra egyébként sem adnának lehetőséget.
És pont nálunk romlik el…!
Amint már írtunk róla, az aszfaltozógép meghibásodása miatt bizonytalan ideig állnak a munkálatok a Gém utcában – ott is a Tavasz utcában és a Vigadó-soron már alkalmazott eljárással kezdték volna meg a burkolat-felújítást, de sajnos a gép meghibásodása megakasztotta folyamatot, így egyelőre csak a hézagmentesítés, azaz a repedések kiöntése történt meg.
A gépet, amelyből az osztályvezető tudomása szerint mindössze három dolgozik hazánkban, Budapestre szállították javítani. A gép műszaki hibája miatti leállás múlt héten történt, és egyelőre nincs hír arról, hogy mikorra tudják a meghibásodást orvosolni, de Boromisza reményét fejezte ki, hogy még az őszi csapadékos idő, illetve a téli hidegek beállta előtt lezárhatják a burkolat-felújítási munkákat a reptéri lakótelepen is. Az osztályvezető egyúttal kérte a lakosság megértését és türelmét, hiszen tudja, hogy sokan várták, várják annak a projektnek az eredményeit.
A tapasztalatok fényében – ha használatra, tartósságra beváltja a hozzá fűzött reményeket – a következő években más városi utak javítására is lehetőséget adhat a viszonylag alacsony költségű eljárás – adott optimista kicsengést tájékoztatásának Boromisza Viktor.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!