2022. 05. 21. szombat
Konstantin
: 385 Ft   : 364 Ft Benzin: 479.3 Ft/l   Dízel: 479.5 Ft/l   Írjon nekünk

Városnéző kisvonat vásárlásáról döntöttek – A célra 33,5 millió szerepel a közbeszerzési tervben

Városnéző kisvonat vásárlásáról döntöttek – A célra 33,5 millió szerepel a közbeszerzési tervben
Illés György Cinó  |  2022. 05. 10., 15:00

A kalocsai önkormányzat április 28-a délután tartott képviselő-testületi ülésén tárgyalta a grémium azt a javaslatot, amely egy gumikerekes városnéző kisvasút beszerzését célozta. A főképp gyermekjóléti és turisztikai célokat szolgáló eszköz beszerzését az érintett intézmények kedvező szellemben véleményezték, de azt az időskorúak is üdvözölnék. A beruházást a 2022-es költségvetés terhére tervezik, és a szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása után, várhatóan leghamarabb ősszel érhet célegyenesbe.

Az április 28-án, csütörtökön délután tartott képviselő-testületi ülésnek azon döntéséről, amely Kolics János kézilabdaedző megyei kitüntetésre való fölterjesztését javasolta, már korábban írtunk, és önálló cikkben foglalkoztunk az uszoda és benne a termálfürdő újranyitását lehetővé tevő döntésekről.
E cikkünk témája, a gumikerekes kisvonat beszerzése is szóba került a közbeszerzési terv módosítása kapcsán, amelyről szintén írtunk.
Ebben a kérdésben erősen megoszlottak a vélemények, így hosszasan vitáztak róla a képviselők. A vitát az alábbiakban kivonatosan közöljük.

A gumikerekes városnéző kisvonat vásárlására irányuló javaslatot megfogalmazó előterjesztésben a beszerzés szükségességét indokló része fölidézi, hogy városunk az elmúlt évtized során sok területen előrelépett – intézmények, épületek, óvodák, iskolák, múzeum, szociális központ, ipari területek újultak meg, és energetikai fejlesztések valósultak meg, úgy a napelemes rendszerek telepítése, mint új közvilágítás, nyílászárók homlokzati, hőszigetelés létesítése révén, ami az épületek állagának javításán túl jelentős költségmegtakarítást is eredményezett.

Szintén jelentős fejlődés történt a városi játszóterek számát és minőségét illetően. Elkészült a Vidats utcai játszótér és hamarosan átadásra kerül a Csajda-kerti, új játszótér is, tehát nagy előrelépések történtek a gyermekbarát fejlesztések terén.

Részben a Kalocsa Szíve program eredményeként több turisztikai attrakció is megfrissült a városban. Ám a turizmus fejlesztése terén komoly fejlesztések is várnak a városra: a TOP Plusz pályázati rendszer keretében például a meszesi Duna-part fejlesztése valósulhat meg.

Ezek mellé hiánypótlónak nevezte az előterjesztés egy nagyobb részben a város polgárainak igényeit kiszolgáló, de részben a városba látogató turisták számára is szolgáltatást nyújtó gumikerekes kisvonat beszerzését, amilyenek már több kis- és nagyváros területén elérhetőek, és mind a gyermekek mind a felnőttek mind az idősek részére élményekben gazdag, hangulatos városi túrákat, kirándulásokat nyújthatnak.

Az ötlet előkészítésében bevonták a Kalocsai Innovációs és Közművelődési Központ Kft.-t, akik öt szervezetet kerestek meg az ötlet kapcsán, hogy fölmérjék, mekkora igény mutatkozna egy városnéző kisvonat működtetésére.

  • A hat tagóvodával és egy bölcsődével működő Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéje részéről nagy örömmel fogadnák a kisvonat adta lehetőségeket, és a városi nevezetességek megtekintésére éppúgy szívesen igénybe vennék, mint a Dunára szervezett programjaik során.
  • A Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Technikum és Kollégium szintén lát lehetőséget a kisvonat használatára bizonyos rendezvények alkalmával, mind az iskolások, mind a kollégisták részéről.
  • A Bajai SZC Kossuth Zsuzsanna Technikum szintúgy örömmel fogadta a megkeresést: az iskolai programok színesítése érdekében szívesen vennék igénybe a kisvonat szolgáltatásait.
  • A Kalocsa Általános Iskolák fenntartójaként a Bajai Tankerületi Központ is akként nyilatkozott, hogy az iskolai programok szervezése során szívesen kalkulálnak a kisvonat nyújtotta lehetőséggel.
  • A gyermekeken túl az idősek is szándékukat fejezték ki az iránt, hogy a jövőben szervezett programjaikat színesítsék a városnéző lehetőséggel.


TERMÉSZETESEN A VÁROS NEVEZETESSÉGEIT FELKERESŐ TURISTÁK IS HOZZÁJÁRULHATNAK A KISVONAT KIHASZNÁLTSÁGÁNAK NÖVELÉSÉHEZ,

akár mint városi rendezvények látogatói is.

E sokrétű igényt önkormányzatunknak muszáj meghallgatnia, lépnünk kell a megvalósítás irányába.”– fogalmaz az előterjesztés, ezért egy gumikerekes kisvonat vásárlására tett javaslatot, a 15 millió Ft-os közbeszerzési értékhatár várható átlépésére tekintettel közbeszerzési eljárás keretében.

A beszerzés érdekében az ez évi költségvetés terhére mintegy 33 és fél millió forint összegű önerő biztosítása szükséges, amely a beszerzési áron túl a közbeszerzési eljárás költségeit, műszaki szakértő bevonását és egyéb, a tulajdonosváltással a felmerülő költségeket, átírási díjat, biztosítási díjakat, adókat is fedezné.

Az üzemeltetéssel a helyi turizmus fejlődésének ügyét kiemelt célként tekintő Kalocsai Innovációs és Közművelődési Központ (KIKK) Kft. megbízásra legkézenfekvőbb, ám arról a sikeres beszerzést követően, külön alkalommal dönthet a képviselő-testület – áll az előterjesztésben.

Hosszas vita után döntöttek

A 2022. évi költségvetésben két önerős vállalást pályázati támogatásból tud megvalósítani az önkormányzat, amely összegek tartalék keretbe helyezésével biztosítható a szükséges forrás egy ilyen jármű beszerzéséhez – hangzott el az előterjesztő polgármester bevezetőjében. Ehhez dr. Filvig Géza hozzátette: a beruházás szükségessége megítélés kérdése, de ő személy szerint úgy véli, hogy egy ilyen eszközt Kalocsa városa jól tudna használni, hiszen sok rendezvényen már bérbe is vettek ilyen szállítójárművet, komfortosabbá téve a kalocsai lakosságnak a rendezvényeken való megjelenést, és például a tavalyi reptéri Halott Pénz koncerten is hasznát vehették volna. Az óvodások, kisiskolások körében népszerű, és a meszesi Duna parton tervezett turisztikai fejlesztés megközelíthetőségét is javíthatná a kisvonat.

Azt gondolom, hogy Kalocsa város lakói mind a fiatalok, gyermekek  mind az idős, nyugdíjas korosztály megérdemli egy ilyen önkormányzati járműnek a beszerzését, és ezt most az önkormányzatunk finanszírozni is tudja, úgyhogy azt gondolom hogy ez egy jó attrakció lesz a városban.”– mondta Filvig Géza.

Király Róbert képviselő előzetes kérdésében hiányolta az üzemeltetés költségeit és a remélt bevételeket tartalmazó üzleti tervet, így nem látható, hogy milyen egyenleget fog hozni, tehát hogy esetleg bevételt is hozhatna a városnak, vagy csak kiadás jár majd vele.

A polgármester válaszában elmondta, hogy mint minden más járművet, ezt is átadnák a KIKK-nek üzemeltetésre, és ők végeztek egy hatástanulmányt, amelynek alapján tudják úgy üzemeltetni, hogy a városi rendezvények és a fenntartási költségeket piaci alapon ki tudják termelni, így az önkormányzatnak nem kerül pénzébe.

Szabó Balázs képviselőt nem nyugtatta meg a szóbeli nyilatkozat a fenntarthatóságról, emlékeztetve, hogy gyakran valamit nem megvenni nehéz hanem utána üzemeltetni, ezért felelőtlenségnek vélte úgy beleugrani egy beruházásba, hogy a fenntartás, üzemeltetés költségei nincsenek kellő pontossággal bemutatva.

A polgármester lényegében megismételte korábbi válaszát a KIKK fenntarthatóságról tett nyilatkozatával, de hozzátette azt is, hogy utánanéztek a környékbeli településeken elérhető bérleti lehetőségeknek, például Baján, ahol ugyanilyen típusú járműszerelvény működik, és ott még profitot is termel ez a tevékenység. Itt nem ez a fő cél, hanem az, hogy ne kerüljön költségbe.
Filvig Géza hangsúlyozta, hogy

EZZEL A DÖNTÉSSEL A KÉPVISELŐ-TESTÜLET CSAK A BESZERZÉSI ELJÁRÁST INDÍTJA MEG, 33 MILLIÓ 585 EZER FORINTOS KERETÖSSZEGGEL.

Tehát még nem tudni, hogy milyen ajánlatokat kapnak. Ha azok beérkeznek, akkor kell döntést hozni.

Király Róbert pénzügyi szempontból közelítette meg, és azt vetette föl, hogy ha úgyis a KIK Kft. lenne az üzemeltető, akkor miért nem a Kft. veszi meg, hiszen mint ÁFA-alany, és így az előzetesen felszámított ÁFA visszaigényelhető volna, amivel közel 7 millió forint megtakarítható. Azt javasolta, hogy ezt az összeget célzott támogatásként juttassák a Kft.-nek, és úgy folytassák le a közbeszerzési eljárást.


Forrás: KALOhírek


A kérdést Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető tisztázta, azzal, hogy elmondta: az ÁFA visszaigénylés lehetősége nem attól függ, hogy önkormányzatról van szó, vagy ez esetben nonprofit gazdasági társaságról, hanem az ÁFA visszaigénylés akkor és olyan arányban érvényesíthető, amilyen arányban az adott eszköz ÁFA-köteles, piaci jellegű bevételszerző tevékenységet folytat. Ez az mindazon ÁFA visszaigénylés az önkormányzatot is ugyanúgy megilleti, mint gazdasági társaságot.
Ugyanakkor várhatóan kapacitásának számottevő része nem piaci, hanem önkormányzati igényeket fog szolgálni, legalább részben állami támogatásokkal fedezetten, ami kívül esik az ÁFA-elszámolás körén.


Forrás: KALOhírek


Király Róbert a tájékoztatás nyomán visszavonta módosító javaslatát, azonban üzletileg nem látta reális alapját annak, hogy ez nem fog pénze kerülni a városnak, ezért a javaslatot nem támogatta.

A gazdaságfejlesztési bizottság a javaslat elfogadását támogató álláspontját annak elnökeként tolmácsolta Kákonyi István képviselő, a pénzügyi bizottság támogató döntését az elnök, dr. Körmendy Szabolcs igazolt távollétében az őt helyettesítő Schmidt Rajmund képviselő ismertette.

Szabó Balázs képviselő alapvetően jó ötletnek és támogatandónak tartja, hogy legyen egy ilyen kisvonata Kalocsának. Ám fontosnak tartaná, hogy minél olcsóbban megússza a város. Emlékeztetett, hogy korábban is fölvetődött már ez a kérdés, akkor azzal került le napirendről, hogy forrást próbálnak szerezni rá. A felszabaduló pályázati önerőkből viszont továbbra is ugyanúgy Kalocsa város pénzéből kellene kifizetni.

Amikor az ember a szükségleteit szokta rangsorolni, akkor a luxuscikkek általában a végére szoktak kerülni.”– mondta Szabó Balázs, hozzátéve, hogy ha megfelelő külső forrást sikerülne bevonni, akkor támogatná a kisvonat beszerzést, de saját forrást szerinte nem szabad költeni rá akkor, amikor sok kiadás fedezetét keresi a város.


Forrás: KALOhírek


A polgármester szerint viszont a 30 millió forint tartaléknövekedés kellő mozgásteret biztosít, miközben az évtizedek óta elmaradt karbantartásokra is jut erő: az ivóvíz hálózatunkat most kezdik felújítani, egy öt kilométeres szakaszon a Paksi köz és a Foktői úti laktanya környékén tovább majd három kilométeres szakaszt.
Noha az előző városvezetés egy 500 milliós vagyonelemet értékesített, mégis

A parkgondozó részlegnél 2010. óta nem volt gépbeszerzés és nekünk kell most 105 millió forintért új gépeket venni. Belterület útfelújítás 2011-ben volt utoljára. Most a Kubinszky utcát újítjuk fel és az Arany János utcára is pályázunk. Miért hagyta azt képviselői sportbizottság elnökeként, hogy az uszoda ilyen állapotba kerüljön 17 darab szivattyút nem újítottak fel az elmúlt 10 évben?” – mondta Filvig Géza, és a luxus felvetésével kapcsolatban úgy vélekedett, hogy Kalocsa város lakói megérdemelnek egy ilyen jellegű járművet, és az ötmilliárd forintos költségvetésünkbe ez a tétel azért nem olyan jelentős. Ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy a betervezett keretnél kedvezőbb ajánlat is érkezik majd.

Szabó Balázs az évtizedes elmaradások kapcsán arra emlékeztette a polgármestert, hogy akkor épp ő volt az alpolgármester. Ugyanakkor ő sportbizottsági elnökként nem költekezett pazarlóan, ellenkezőleg, minden 20-30 ezer forintért küzdött. Ezért a múlt és a személyes kérdések helyett a város előtt álló feladatokra kellene összpontosítani.

Vincze András képviselő csatlakozott Szabó Balázshoz, az ötletet jónak vélve, de a költségek miatt mégsem tartva időszerűnek azt. A jövőbeli kiadások közül kiemelte az ép elkészült – és a következő testületi ülésen napirendre kerülő – a város energia és klímavédelmi stratégiája, amely számos feladatot fogalmaz meg az előttünk álló évtizedre, amelyeknek jelentős összességében sok százezer eurós költségvonzata lesz.


Forrás: KALOhírek


Simon Zoltán szerint az ellenzéki képviselők hozzászólásaikat egymásra építve próbálnak hangulatot kelteni, ezt egy fölösleges luxuskiadásnak beállítva, szembeállítva az önkormányzat feladataival. Ugyanakkor ő úgy véli, hogy sose lesz olyan állapot, amikor az önkormányzatnak nem lesznek rendkívül fontos kiadásai, ugyanis a város működése folyamatosan újratermeli e kiadásokat.

Így sohasem érjük el azt az állapotot, hogy úgymond, az önök megfogalmazása szerint luxuskiadások történjenek, mert mindig föl lehet hozni ezt a kicsit demagóg megközelítést hogy mindig lesz fontosabb, mindig lesz fontosabb…” Úgy vélte, az ellenzéki képviselőknek nincs igazuk, hiszen nem csak arra kell figyelni, hogy a városnak a működését biztosítsák, hanem a város lakóinak az igényeit ki kell elégíteniük,és ez egy olyan szórakozási, kulturális, közösség-teremtő ügy, amit támogatni kell – mondta, emlékeztetve az oktatási-nevelési intézmények és a nyugdíjasok részéről mutatkozó kedvező fogadtatásra.


Forrás: KALOhírek


Kitűnő ötletnek tartom, pénzügyi lehetőség van rá, ezért én azt hiszem, hogy ezen nem szabad sokáig gondolkozni.”Filvig Géza zárásképp rámutatott: a város rengeteg önként vállalt feladatot végez, összesen több mint 200 millió forint éves költségvonzattal.
Például az uszodát sem kötelező üzemeltetniük, ami évi 80 millió forintba kerül.
Ezekkel összevetve nem aránytalan a tervezett költség, de majd a konkrét ajánlatokról újra lehet dönteni, akkor a tényszámok ismeretében pontosabb kalkulációt készítve az üzemeltetés költségei és az esetleges megtérülés vonatkozásában.

Úgyhogy nekem meggyőződésem, hogy Kalocsa város lakói egy ilyen járművet megérdemelnek.”– zárta gondolatait a polgármester, hozzátéve, hogy ezzel színesítik a várost, és a városi rendezvényekre az emberek utaztatásának igényeit is ki tudja szolgálni egy ilyen jármű.


Forrás: KALOhírek


Végül a javaslatot a képviselőtestület a 10 jelenlévő képviselő 6 igen szavazatával és 2 ellenszavazatával, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Ha tetszett a cikk, kövesse a Kalohíreket
a Facebookon!

videok  legfrissebb videók

2019. 08. 09., 11:29
Terefere Pécsi Viviennel. Interjúalanyaink: kalocsai kötődésű, tehetséges fiatalok. Téma: vágyak, álmok, tervek, alkotások, aktualitások. Viven első beszélgetőtársa 18 éves koráig élt városunkban, amelynek közvéleménye röplabdacsapatunk erősségeként ismerhette meg őt. De mi van vele most, egy jó évtized után? Meg fognak lepődni!

Még több friss hír

2022. 05. 18., 07:59
Hatalmas tömeget vonzott május 14-én, szombaton az Érsekkertben megtartott veterán járművek találkozója, a „bőregértől” az amerikai országúti cirkálóig mindenféle gépcsodát láthatott az érdeklődő közönség.
2022. 05. 16., 08:03
Két év kényszerszünet után ebben a tanévben végre újra a hagyományos keretek között rendezhette ballagási ünnepségét a Kalocsai Szent István Gimnázium is.

  Legfrissebbek most

   NAPI GYORS
2022. 05. 20., 17:11
GyIÖK: Sajnos Alee lebetegedett, ezért este az USNK duó fog koncertet tartani a Csilás Parkban. Még >>>
2022. 05. 20., 13:16
Két megkülönböztető jelzést használó rendőrautó ütközött össze az 5301-es úton, Kiskőrösnél. Még >>>
2022. 05. 20., 09:43
A sértettek nem sejtették, hogy a férfi az összes kölcsönkért pénzt azonnal szerencsejátékokra költi, kevés sikerrel: elbukott mindent. Még >>>
2022. 05. 19., 18:03
Nem maradunk idén fecskék nélkül: a kalocsai városházán már javában csinosítják, építgetik a fészkeiket. Fészkenként, évente 4-5 utód várható, de CSOK-ot - talán kellő jövedelem híján - nem igényelnek. Nézzék meg rövid videónkon, hogyan csinálják! Még >>>
2022. 05. 19., 17:47
A Kalocsai Közétkeztetési Intézmény hirdeti a pályázatot. Még >>>
2022. 05. 19., 11:02
Az agár sisakoskosbor a legkorábban nyíló és leggyakoribb orchideánk, megyénkben sokfelé találkozhatunk vele. Még >>>

  NÉPSZERŰ HÍREK

hirdetés