A vidéki települések mellett a fővárosi kerületek önkormányzatai valamint a Fővárosi Önkormányzat nyújthat be pályázatot elektromos járművek számára szolgáló töltőállomások létesítésére. A Nemzetgazdasági Minisztérium által augusztus 15-én meghirdetett pályázat keretében országszerte ezer töltőállomás jöhet létre, amellyel a kormányzat az országot átfogó hálózat bázisát kívánja megteremteni. Kalocsa két töltőhelyre is pályázhat, úgy hírlik, szinte biztos sikerrel – ez is szóba került az augusztus 19-ei testületi ülésen a kalocsai városházán.
Simon Zoltán a rendes napirendek után, az egyéb napirendek alatt hívta föl a figyelmet az elektromos járművek számára szolgáló töltőállomások létesítését célzó pályázati lehetőségre, reményét fejezve ki, hogy „nyitott kapukat dönget”. A képviselő figyelmeztetett, hogy a rendelkezésre álló határidő rövid, hiszen a Nemzetgazdasági Minisztérium augusztus 15-én írta ki a pályázatot, a beadás határideje pedig szeptember 1.
Ezerből kettő Kalocsán lehet
Elmondta, hogy a pályázat keretében ezer töltőállomást kíván létrehozni a kormány, az országos hálózat kiépítésével lehetővé téve a lakosságnak az elektromos közlekedésre való átállást. Városunk a kiírásnak megfelel, és a 15.000 főnél nagyobb települések kategóriájában szinte biztos sikerrel pályázhat.
Az elhangzottakat dr. Bálint József polgármester annyiban pontosította, hogy a pályázatokat beadni csak szeptember 15-től lehet, mivel a kiírásnak ez a pontja módosult, de megnyugtatta a képviselőt, hogy a hivatal munkatársai dolgoznak a pályázat előkészítésén. A polgármester hozzátette: két töltőállomás létesítésére is pályázhatunk, és már fölmerültek helyszínek is, de még
mindenképp be fog kerülni a testület elé mind a pályázati anyag, mind a helyszínek kérdésköre.
Az esélylatolgatásban a polgármester egyetértett Simon képviselővel, az ő értesülései szerint is
Úgy tűnik, hogy nem lesz verseny. Ám Bálint József azt is hozzátette: „remélem, hogy ezt nem akadályozzák meg”.
A Bacsmegye.hu tájékoztatott a pályázat egyéb részleteiről is. A portál közlése szerint 1,25 milliárd forintos keret áll a pályázók rendelkezésére, amelyet a tizenötezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai nyerhetnek el vissza nem térítendő támogatás formájában, de a létesítendő állomás típusától függő önrészigény mellett. A bő negyedóra alatti feltöltést biztosító, bő tízmilliós bekerülési költségű 50 kW-os villámtöltőkhöz közel 70%-os önrész szükségeltetik, míg a 2x11, illetve 2x22 kilowattos állomások nagyobb támogatásban részesülhetnek. Ezekkel azonban több órába telik egy jármű feltöltése.
Magyar kútfőből?
A portál egy magyar fejlesztésű és gyártású elektromosautó-töltőállomás budapesti fölavatása kapcsán számolt be a cikk közlése napján közzétett pályázati lehetőségről. A töltőállomás prototípusa tíz magyar kis- és középvállalkozás, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem együttműködése révén, kétéves munka eredményeképpen született meg. A töltőállomást átadó Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter akkor is arról szólt, hogy ez a fejlesztés egy országos hálózat első eleme lehet. Ennek a hálózatnak a kiépítését szolgálhatja a föntebb részletezett pályázat is.
Az egyéni és közösségi elektromos közlekedés elterjedését elősegítheti, hogy ma már kezd versenyképessé válni az elektromos hajtásmód a hagyományossal, mivel a teljesítmény és a hatótávolság növekedése az árak elérhetőbbé válásával párosul. Az alacsony üzemeltetési költséget figyelembe véve, gazdaságossági szempontból ésszerű döntés gyakorlati realitását a most megnyíló pályázat nyomán létrejövő, országosan elérhető hálózat kiépülése alapozhatja meg, miközben a fentiek alapján az állami forrásokat is felhasználó fejlesztés vélhetően alacsony importigénnyel valósulhat meg.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.