Már a tavalyi közmeghallgatáson is szóba került a Paksi köz és a Glencore vasúti pályájának kereszteződésébe telepítendő régen várt fénysorompó ügye, amikor dr. Bálint József beszámolt az átkelő fejlesztésére a Glencore, a MÁV és Kalocsa városa közti egyeztetésekről. A kivitelezés időpontját már ki is tűzték tavaszra, de a beruházás nem indult el. A legutóbbi testületi ülésen a polgármester bejelentette: ősszel megvalósul a közlekedés biztonságát és a környékben lakók nyugalmát egyaránt szolgáló fejlesztés.
Konzorciális megállapodás megkötéséről határozott a kalocsai önkormányzati képviselő-testület legutóbbi ülésén a Paksi-közi vasúti átkelőhely fénysorompójának létesítésére a MÁV és a Glencore részvételével. A mostani döntés nyomán megkötendő konzorciális megállapodás nyomán őszre megvalósulhat a régen várt fejlesztés.
Amint a MÁV tájékoztatása alapján azt tavaly év végén megírtuk, az átkelőhely fejlesztésének kiviteli munkáit már ez év tavaszára tervezték.
A késedelem okairól nem esett szó, csak annyit jegyzett meg a kérdés tárgyalása során a polgármester, hogy nem a város hibájából csúsztak el a munkálatok. Így csak találgatni tudunk, azonban a fő okok közt bizonyára az építőipari kapacitások lekötöttsége, valamint a financiális háttér megteremtésének időigénye szerepelhet.
A tavaly év végén még 40 millióra becsült összköltség mostanára 57 millió forintra kúszott föl, ami valószínűleg az építőipari költségek általános emelkedésével és a kapacitásokért folyó versennyel, illetve a beszerzendő berendezések árának növekedésével magyarázható.
A kalocsai városházán sürgősséggel tárgyalt napirend bevezetőjeként Bálint József által elmondottakból kiderült: a konzorcium a feladatok és költségek megosztására irányul – abból
KALOCSA VÁROSA MINTEGY 7,8 TIZED MILLIÓ FORINT ÉRTÉKŰ RÉSZT VÁLLALT,
ami különböző táblák kihelyezéséből, illetve a csatlakozó közterületek rendezéséről áll.
Azonban dr. Angeli Gabriella kérdésére válaszolva azt is elmondta a polgármester, hogy ez az összeg „elméleti” – vagyis eredetileg nem kalkulált költségvetési terhet nem jelent –, mivel a közút fenntartói feladatok ellátására elkülönített költségvetési előirányzatból, illetve az elkölthető tartalékkeretből a feladat elvégezhető, illetve részben beilleszthető a város közmunka programjába.
A dr. Bálint József által elmondottakból az is kiderült, hogy
A FÖNNMARADÓ KÖLTSÉGET A GLECORE ÉS A MÁV 1/3–2/3 ARÁNYBAN OSZTJA MEG,
és hogy a városnak ez a vállalása tette lehetővé, hogy a beruházás ne haladja meg a közbeszerzési értékhatárt. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy ez további késedelmet és a járulékos költségek növekedését eredményezné.
A körülbelül egy hónaposra tervezett beruházás kivitelezési munkáira tehát zárt, egyszerűsített közbeszerzést folytatnak le, azaz „háromajánlatos”, meghívásos pályázatot írnak majd ki, azonban
A LEHETSÉGES KIVITELEZŐK KÖRE EGYÉBKÉNT IS SZŰK VOLNA,
hiszen amint arra a tavaly decemberben adott válaszában a MÁV felhívta figyelmünket:
A MUNKÁT CSAK MEGFELELŐ AKKREDITÁCIÓVAL RENDELKEZŐ CÉG VÉGEZHETI EL A KÖZBIZTONSÁG SZAVATOLÁSA ÉRDEKÉBEN.
A kivitelező kiválasztása a konzorciumi szerződés aláírása után azonnal megindul, és
A FÉNYSOROMPÓ MÉG AZ ŐSSZEL MEGÉPÜL, MAJD MÉG EBBEN AZ ÉVBEN ÁTADÁSRA IS KERÜL
– mondta a polgármester Angeli Gabriellának a várható időzítést firtató kérdésére.
Végül 11 igen szavazattal, egy képviselő távollétében egyhangúlag elfogadták a konzorciumi szerződés megkötésére a polgármestert felhatalmazó javaslatot.
Az is elhangzott, hogy a másik két fél már aláírta a szerződést, így annak érvényre emelkedéséhez már csak Kalocsa polgármesterének aláírása hiányzott.
Azonban ezt dr. Bálint József a KALOhírek kérdésére tegnap módosította, miszerint a Glencore illetékesének aláírása még hiányzik a megállapodásról, amely azonban szóban már megköttetett, így a polgármester várakozásai szerint napokon belül hivatalosan is megszülethet a kontraktus.
Zajcsökkenésben reménykedünk
Amint korábban megírtuk, a pályaszakasz sebessége 30 Km/h lesz a továbbiakban, és az átkelő megépülése folyamatos áthaladást tesz lehetővé a vonatok számára – vagyis rövidebb ideig tart majd a hanghatás. Ez azért is jó hír, mivel a reptéri lakótelepen élőket zavaró zajok közül a legintenzívebb hatást épp a fékezés miatt csikorgó kerekek és egymásnak csattanó ütközők keltik.
Ennek az átkelő kiépítésével tehát remélhetőleg vége, így a várakozások szerint nemcsak rövidebb ideig, hanem
kisebb zajjal is járnak majd a vonatok
az egykori szovjet lakótelep sarkában található vasúti átkelőhelynél, miközben az autósok is nagyobb biztonságérzettel közelíthetik meg a fénysorompóval irányított vasúti átkelőt.
Az oldal támogatója a Hufbau-Akker szaküzlet. További akciós termékekért ide kattints!