A színes és változatos, az írásos emlékek szerint közel 600 éves történelmi múltra visszatekintő, egykor önálló, ma Szakmár község egyik különálló településrésze, Felsőerek ma is az egyik legnépesebb egykori szállás a kalocsai járásban. A betelepüléseknek köszönhetően jelenleg 100 lelket számláló Felsőerek közúton a „falukat összekető” 5308-as útból, Újtelek központjában kiágazó 53109-es számú mellékúton közelíthető meg. Ugyan az út nincs a legjobb állapotban, de a kétóránként közlekedő helyibusz járatoknak köszönhetően a legszükségesebb javításokat a vármegyei közútkezelő elvégzi. A közelmúltban a felsőerekiek régi álma valósult meg: a megyei önkormányzatnál lévő TOP Plusz pályázati forrásból megújult a település belterületi főútja, immár komfortosabb körülményeket biztosítva az itt élőknek.
A decemberi végi átadási határidő előtt közel hat hónappal elkészült utat András Gáborral, Szakmár község polgármesterével tekintettük meg.
Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek
A településvezető arról számolt be:
A Szakmár, Felsőerek szállás belterületi útja a Magyar Állam tulajdona volt 2020. év végéig, de a közúton sem felújítások, de még minimális karbantartások sem történtek. A belterületi út tulajdonjogát 2020. év végével Szakmár Község Önkormányzata – a későbbi fejlesztési források reményében – átvette. A közút akkori, erősen leromlott állapota azonnali felújítást igényelt, ugyanis annak további romlása esetén a tömegközlekedés és későbbiekben a személygépjárművel történő közlekedés már nem lett volna biztosítható. Ezzel annak a kockázata nőtt volna meg jelentősen, hogy a felsőerekiek számára ellehetetlenedik a munkába járás, a közintézményekbe történő eljutás, az életszínvonal fenntartásához szükséges termékek beszerzése, a közösségi kapcsolatok fenntartása, és még sorolhatnám, mi minden."– mondta a polgármester, hozzáfűzve:
A sokasodó kátyúkat a helyközi tömegközlekedést biztosító cég sofőrjei is jelezték, és a vezetőik kijelentették: amennyiben az út állapota tovább romlik, a buszközlekedést korlátozni szükséges, szélsőséges esetben fel kell függeszteni, aminek következtében a lakosok elvesztenék a tömegközlekedés lehetőségét."András Gábor beszélt arról is, hogy milyen előzmények után rendelték meg a tervezést. Ekkor derült ki, hogy a korszerűsítés során az 555 méter hosszúságú útszakaszon a teherbírási elégtelenségeket pályaszerkezet cserével kell javítani, a felgyűrődéseket le kell marni, a magas padkát fel kell nyesni és el kell szállítani, a hulladékot az előírásoknak megfelelően kell kezelni. A szikkasztó árokból a cserjét ki kell irtani és az árkot ki kell tisztítani. A burkolatra profilozó kiegyenlítő réteget, majd kopó réteget kell építeni, az aszfaltot az útcsatlakozásoknál le kell futtatni. Az út padkáját 1 méter szélességben 10 centiméter vastagságban zúzalékból kell megépíteni. Magyarul, egy komplett, szinte új utat kell építeni.
A településvezető aláhúzta:
A kész terv birtokában már könnyebb volt a pályázat benyújtása a megyei önkormányzatnál lévő TOP Plusz pályázatra, amelyből 50 millió forintot nyert a település a szükséges munkálatok elvégzésére. Ezt a forrást az önkormányzatnak az emelkedő építőipari árak ellenére csak kis összeggel kellett kiegészíteni. Szerencsére az út a végső határidő előtt mintegy 6 hónappal elkészült.”Azt nem lehet bizonyosan tudni, hogy az új út jótékony hatásának köszönhető-e, de a természetközeli felsőereki ingatlanok után még külföldiek részéről is megélénkült a kereslet, többen hétvégi háznak, vagy életvitelszerű tartózkodásra vásárolnak házat, amelyet aztán a helyi védettségű épületekre vonatkozó szabályok szerint felújítanak.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.