Csökkent a villanyszámla az energetikai beruházások miatt, nőtt a közbeszerzési értékhatár, a gázra pedig kétéves teljesítési időszakkal szerződtünk, így egyik sem igényel közbeszerzést, a tavalyi pályázatainkat pedig még nem bírálták el – ezek voltak a főbb indokok a legutóbbi testületi ülésen tárgyalt közbeszerzési terv kapcsán, így üres az első negyedévben megindítandó közbeszerzések rovata a tervben. Dr. Bálint József polgármester a kormányzatra hárította a felelősséget a források bedugulásáért, és a beadott igényeink közelgő elbírálásától várja, hogy a későbbi negyedéves módosítások során előrelépés történik. Simon Zoltán ezt az indokot nem tartotta elegendőnek, a nulla szerinte így is kevés. Az időbeni csúszással megnyitott pályázati források, illetve a beadott igényeink folyamatban lévő elbírálása miatt a tervezett fejlesztések sorsa tehát kérdéses – pedig formálisan március elseje óta már megyei pályázati lobbistánk sincs. Addig Török Gusztáv Andor volt polgármester látta el ezt a feladatot.
A vonatkozó törvényi rendelkezések szerint március 31-éig kell elkészíteni a város közbeszerzési tervét. Azonban ilyen feladata egyelőre nincs az önkormányzatnak – vezette be a napirendi pont vitáját a legutóbbi, március 22-ei testületi ülésen a polgármester, sietve téve hozzá, hogy (múlt) kedden vesz részt a 2016. évben beadott pályázatokról döntést hozó JETA ülésén, amelynek kedvező döntése esetén a közbeszerzési tervet máris ki kell majd egészíteni. Ugyanez várható a TOP pályázatok sikere esetén. Jelenleg azonban a rendelkezésre álló adatokkal kellett döntést hozni, a határidőre tekintettel halaszthatatlanul. Ennek megfelelően a testület jelen lévő képviselői egybehangzó döntéssel fogadták el a nullás közbeszerzési tervet, de nem észrevétel nélkül. A vita során először Simon Zoltán szólalt föl.
Polgármester Úr! Ez egy nagyon egyszerű kis napirend. Az ez évi első negyedévi közbeszerzési lista, ami nulla. Tehát gyakorlatilag egy üres táblázatot fogadunk el. Pedig, ha megnézzük más városoknak ugyanezt a táblázatát, akkor itt 3-4-5-6 közbeszerzés is szerepel – kezdte hozzászólását a képviselő, majd azt kérdezte:
MIT IS TÜKRÖZHET AZ, HOGY KALOCSÁN AZ ELSŐ NEGYEDÉVBEN NEM TÖRTÉNT KÖZBESZERZÉS?
Az ő olvasatában azt, hogy nincs semmi fejlődés. A közbeszerzések ugyanis azt jelzik, hogy fejlődés történik, beruházások, fejlesztések vannak, Itt üres a táblázat. Simon szerint nem lehet arra hivatkozni, hogy nem voltak pályázatok, mert, eddig is voltak ha nem uniós, akkor a Magyar Állam által kiírt pályázatok.
Hogy Kalocsán az első negyedévben nem volt szükség közbeszerzésre, beszédes adatnak mondta a képviselő.
A felelősséget máris hárítom a Magyar Államra, mert nem írt ki pályázatokat. Visszatartották a pénzt az uniós viták rendezéséig. Olyan pályázatokat nem írtak ki, amire az önkormányzat pályázhatott volna – mondta a polgármester, hozzátéve, hogy a kérdéses időszakra vonatkozóan
két pályázatunk volt a Belügyminisztériumhoz benyújtva, játszótérépítésre, de elutasításra került. Tehát ez Kalocsa város „jutalma”. Úgy vélte, „mulasztásos helyzetbe került” a megyei önkormányzat és az állam is, mert csak egy pályázatot írtak ki, a többit most írják ki sorozatban, egy része már meg is jelent. Előkészített pályázatai vannak a városnak, az egyik pályázat ügye már aznap napirendre került – érvelt a polgármester.
Ez az óvodák kiváltására létesítendő új óvoda ügye volt, amelyben döntés is született – A szerk.]
– Nem csak Kalocsa városában, az összes településtől meg lehet kérdezni! – mondta Bálint József, hozzátéve, hogy a sajtóban is olvasta, hogy minden település a TOP pályázatok megnyitására vár, hogy tudjanak pályázni, illetve az EFOP pályázati rendszer forrásai is most nyílnak meg, ezek pozitív elbírálása estén is közbeszerzést kell majd kiírni, de
ki nem írt pályázatokra nem tudunk pályázni. Ahol lehetett, pályáztunk. Szabó Balázs a kép árnyalására az Eperföldi Általános Iskolában végrehajtandó tornaterem-fejlesztés példáját hozta föl, amelyre 15 millió forintot nyert az előző héten az önkormányzat, ám ott a Magyar Kézilabda Szövetség a hivatalos beruházó, és a beruházás a 25 milliós értékhatár alatti, ezért semmiképp sem jelenne meg a közbeszerzési tervben. Tehát a nullás számadat ellenére mégiscsak történik fejlesztés és fejlődés.
Ehhez kapcsolódva Bálint József a tervezett meszesi fejlesztést is megemlítette, amelynek a lebonyolítója pedig a Kajak-Kenu szövetség, a város konzorciumi tagként vesz benne részt, így a közbeszerzés nem jelenik meg a város tervében. Ilyen fejlesztési lehetőségek voltak, ezekre pályáztunk is, ahogyan a CLLD pályázatra, amelynek elbírálására várunk.
Tehát, azért történtek itt dolgok, csak az eredményét még nem tudjuk, és a nagy pályázatok most kerülnek még kiírásra, csak most nyílnak meg sorozatban, ebben az évben, de ezzel nemcsak Kalocsa városa szenvedett, hanem mindenki. Lehetetlen küldetés
Török Gusztáv Andor, volt kalocsai polgármesternek a város hivatásos lobbistájaként igen nehéz szerep jutott tehát a tavalyi évben, amely a jelek szerint utolsó éve volt tényleges nyugdíjba vonulása előtt: úgy kellett volna közbenjárnia a város pályázatainak sikere érdekében, hogy azokat nemcsak nem adták be, hanem még csak ki sem írták.
Így a lobbista minden erőfeszítése kudarcra volt ítélve.
Másfelől egyébként is több kritikát, mint dicséretet kapott tevékenysége
Török Gusztáv Andor közéleti, politikai pályájának föltehetőleg utolsó állomásáról, a megyei pályázati összekötői szerepről, majd a nagyformátumú városvezető pályájának korábbi szakaszairól külön cikkekben készítünk összefoglalót.